غذاهای محلی مسکو، روسیه؛ از سوپ برش تا شیشلیک (قسمت اول)

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
غذاهای محلی مسکو، روسیه؛ از سوپ برش تا شیشلیک (قسمت اول)

غذاهای محلی مسکو چنان رنگ و لعاب و طعمی دارند که تجربه آن به هر گردشگر توصیه می‌شود. برای آشنایی با این غذاهای خوشمزه با کجارو همراه باشید.

با این حساب که دمای موسکو تا ۳۰ درجه زیر صفر کاهش می‌یابد پس تعجبی نیست که غذاهای این منطقه بسیار مقوی باشد. غذاها معمولا متشکل از سیب زمینی، نان، کلوچه و خامه هستند. البته ماهی دودی و خاویار را نیز نباید فراموش کنیم. با اینکه غذاها اصالت خود را تا حدی حفظ کرده‌اند اما تاثیر آشپزی فرانسوی در این غذاها را متوجه می‌شوید. رستوران‌های روسیه ارزان نیستند اماغذاهای محلی‌اش به همان خوبی غذاهای رستوران‌های گران قیمت هستند.

برش (Borsch)

سوپ برش

این سوپ قرمز چغندر و هویج بهترین غذا برای گرم شدن در زمستان است. این غذا طبق سلیقه با گوشت، سیب زمینی، سبزیجات، ماست یا خامه، کرفس و ادویه ترکیب می‌شود. این سوپ با نان گندم یا نان سیر همراه با پنیر آب‌شده سرو می‌شود. با اینکه این غذا بسیار مغزی است اما معمولا به عنوان پیش غذا سرو می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پنکیک روسی، بلینی و سیرنیکی 

بلینی

بلینی با خاویار

بلینی

بلینی با سالمون

بلینی

بلینی ساده

پنکیک روسی

سرنیکی

بلینی نسخه کوچک‌تر کرپ فرانسوی است که در تمام منوهای روسی دیده می‌شود. بلینی از گندم سیاه برای خوش طعم‌تر شدن و از آرد سفید، ماهی سالمون، گاها خاویار، قارچ، خامه ترش، مربا و شیر  تهیه می‌شود. پنکیک روسی دیگر سیرنیکی (Syrniki) نام دارد که از پنیر تهیه شده و بیشتر در وعده صبحانه صرف می‌شود. این پنکیک را با چاشنی مربای خانگی، شیر، عسل و خامه ترش همراه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

سالاد روسی

سالاد روسی

این سالاد از خیار تازه یا خیارشور روسی، سیب زمینی خرد شده، نخود فرنگی، تخم‌مرغ، سس مایونز یا خامه ترش تهیه می‌شود. در روسیه این سالاد را به نام اولیویر (Olivier) می‌شناسند که به خاطر آشپز لوسین اولیویر (Lucier Olivier) است؛ کسی که در دهه ۱۸۰۰ طرز تهیه محرمانه آن را تهیه کرد.

بیشتر بخوانید:

سالمون دودی و شاه ماهی نمک‌سود

غذاهای روسی

غذاهای روسی

غذاهای روسی

ماهی دودی، نمک‌سود، یا طعم‌دار شده از ویژگی‌های آشپزی روسی است که با تبحر آماده و ترد می‌شوند. در منوها معمولا ماهی سالمون دودی یا طعم‌دارشده را می‌بینید که یا به تنهایی یا با پنکیک سرو می‌شود. همچنین شاه‌ماهی نمک سود را می‌بینید که در سالاد سرو می‌شود. این سالاد را شوبا (Shubs) می‌نامند که در آن از گوشت شاه‌ماهی نمک‌سود، سبزیجات آب‌پز، چغندر، پیاز و سس مایونز استفاده می‌شود.

شیشلیک

شیشلیک

اگر طعم ماهی در غذاهای نام برده را دوست ندارید از طعم گوشت کبابی همراه با ماهی به سیخ کشیده‌شده لذت ببرید. نسخه روسی این کباب با گوشت بره، گوساله، مرغ و سالمون هم تهیه شده و همراه با نان فطیر و سس گوجه هم سرو می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع expatica

دیدگاه