جلوگیری از تخریب موزه دفینه توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۹
جلوگیری از تخریب موزه دفینه توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی

یگان حفاظت میراث فرهنگی در یک اقدام فوری سعی در جلوگیری از تخریب موزه دفینه دارد.

«رجبعلی خسرو آبادی» مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران گفت:

حوالی ساعت ۱۴ روز جمعه خبر تخریب بخشی از موزه دفینه توسط یکی از معماران و اساتید دانشگاه حاضر در محل اطلاع‌رسانی شد، که با پیگیری‌های این معمار و برخی اهالی رسانه یگان حفاظت میراث فرهنگی تهران راهی محل شد.

خسرو آبادی ضمن ابراز مخالفت با این اقدام غیر مسئولانه خواستار توقف فوری عملیات تخریب شد و بیان کرد که یگان حفاظت میراث فرهنگی به راهی محل شدند و همچنین بنا به درخواست میراث فرهنگی استان تهران مأموران شهرداری هم به محل موزه دفینه واقع در خیابان میرداماد آمدند.

«سپیده سیروس‌نیا»، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران توضیح داد:

به نظر می‌رسد در داخل ساختمان کار می‌کنند و قصد استحکام‌بخشی دارند، تا جایی که می‌دانیم یک سری دیوارها و سقف‌ها را حذف کرده‌اند.

وی با اشاره به نامه‌نگاری این اداره کل در اوایل شهریور ماه سال گذشته به مدیر امور موزه‌های بنیاد و شهرداری منطقه ۳ برای توقف کار، آن‌هم در زمانی‌که این اتفاق در مراحل اولیه بود گفت که همچنین در آن زمان در نامه‌ای به بنیاد مستضعفان درخواست کردیم تا با توجه به این‌که این مکان جزو بناهای واجد ارزش است؛ طرح‌های استحکام‌بخشی خود را به تائید میراث فرهنگی برسانند، اما متاسفانه از آن زمان تا امروز هیچ اتفاقی نیفتاده و کماکان به کارشان ادامه می‌دهند.

او همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که به نظر می‌رسد شهرداری منطقه نیز با این اقدام مشکل دارد و در این زمینه ورود پیدا کرده، اما آن‌ها همچنان کارشان را ادامه می دهند.

معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت:

این معاونت تا ظهر امروز (شنبه) پرونده اضطراری ساختمان دفینه را تهیه می‌کند و در نامه‌ای دیگر به بنیاد مستضعفان، درخواست توقف کار در این بنای تاریخی را می‌دهد.

موزه دفینه

این بنا را به سفارش یک مالک خصوصی و به منظور استفاده برای سوپر مارکت بزرگ طراحی می‌شود، اما با وقوع انقلاب اسلامی این مرکز افتتاح نمی‌شود که پس از انقلاب اسلامی این ملک در اختیار یک نهاد قرار می‌گیرد.

بنای تاریخی «دفینه» در خیابان ولی عصر (عج) بلوار میرداماد تهران، یکی از بناهای تاریخی در اختیار بنیاد مستضعفان است که یکی از شاهکارهای معماری برگرفته از مکتب «فرانک لوید رایت» نامیده می‌شود. «دفینه کمال کمونه» از شاگردان برجسته «فرانک لوید» معمار معروف آمریکایی است.

معماران و کارشناسان درباره بنای موزه دفینه اظهار دارند که این بنا به دلیل طرح خاص و اجرای بتن یک تکه آن اثری ارزشمند بوده که باید در فهرست آثار ملی ایران جای بگیرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه