کارهایی که در سفر به لهستان نباید انجام داد

رضا  حبیب زاده
رضا حبیب زاده یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
کارهایی که در سفر به لهستان نباید انجام داد

لهستان به لحاظ گردشگری از بهترین کشورهای اروپای شرقی به شمار می‌آید. نبایدهایی وجود دارد که در سفر به این کشور بایستی آن‌ها را رعایت کنید. برای آشنایی با این نبایدها با کجارو همراه باشید.

در این مقاله فهرستی از نکات سفر برای کسانی که قصد عزیمت به لهستان دارند را ذکر می‌کنیم. این نکات برای سفر بسیار حیاتی و ضروری است.

موقعیت لهستان روی نقشه

منتظر چراغ سبز باشید

قطار شهری لهستان

هر کس که در مورد امنیت و سلامت در اروپای شرقی شک دارد و به آن باور ندارد مسلما به لهستان سفر نکرده است. در لهستان، در جاده‌های شلوغ ورشو (warsaw) و خیابان‌های قدیمی و سنگ‌فرش کراکوف (Kraków) چراغ سبز بسیار جدی گرفته می‌شود. بازدیدکنندگان برای اولین بار که از این شهر دیدن می‌کنند متوجه می‌شوند که مردم بر سر چهارراه‌ها چگونه با صبر و حوصله منتظر سبز شدن چراغ می‌مانند. تنها و تنها در این صورت است که قدم در آسفالت خیابان می‌گذارند. مواظب باشید و این ریسک را نکنید که اگر مقامات انتظامی شما را مشاهده کنند ممکن است که جریمه سنگینی بشوید!

و وجود قانون قرار گرفتن پشت خطوط قرمز در صف های اماکن عمومی و یا گیشه‌ها عبور از این خطوط در صورتی که نوبت شما نباشد باعث جریمه سنگین می‌شوید.

در مورد مذهب صحبتی به میان نیاورید

پاپ لهستان

البته این قاعده می‌تواند قانون جهانی باشد. در مورد مذهب و سیاست حرفی نزنید. البته این قانون در لهستان پررنگ‌تر هم می‌شود زیرا که این کشور بزرگ اروپای شرقی از کشورهای مذهبی کاتولیک به حساب می‌آید. طبیعی است که این امر شامل تمام افرادی که در لهستان ملاقات می‌کنید نمی‌شود به ویژه نسل جوان که کمتر درگیر مسائل مذهبی می‌شوند. این را هم اضافه کنم که تندیس پاپ جان پل دوم (John Paul II) را نمی‌توانید لمس کنید. اینکه قصد شما از این کار چه باشد اهمیتی ندارد، نباید این کار را بکنید. او در این منطقه قهرمانی ملی محسوب می‌شود به ویژه در کراکوف و جنوب لهستان، جایی که او در سال ۱۹۲۰ زاده شد.

نوشیدنی‌های الکلی در ملا عام ممنوع است

مردم لهستان

در حالی که کراکوف و ورشو از معروف‌ترین شهرهای اروپای شرقی از دید خوش‌گذرانی در شب هستند، ولی این به این معنی نیست که هیچ محدودیتی برای آن در نظر نگرفته شود. همچون دیگر مکان‌های متمدن، در لهستان نیز قوانین مشخصی برای این امر در نظر گرفته شده است. یکی از این قوانین ممنوعیت دائم‌الخمری است که به تبع آن نوشیدن مشروبات الکلی در ملا عام را ممنوع می‌کند. جریمه زیادی برای کسانی که از این قانون تخلف کنند بریده می‌شود.

مراقب پله‌ها باشید

کافه لهستان

یکی از چیزهایی که در سفر به شهرهای قدیمی مثل کراکوف و گدانسک (Gdańsk) با آن مواجه می‌شوید کافه‌های زیرزمینی است که در کنار هم برپاشده‌اند. در این کافه‌های مخفی در زیر شهر انواع نوشیدنی‌های محلی سرو می‌شود. می‌توانید تمام شب را در زیر سقف‌های طاقی خوش‌گذرانی کنید. قبل از ورود به این کافه‌ها حواس از بابت پله‌ها جمع باشد. راه پله‌ای که به این کافه‌های زیرزمینی هدایت می‌کند به نظر می‌رسد که از قرن ۱۳ میلادی که حفر شده‌اند دیگر جابجا نشده‌اند و در برخی موارد شیب آن‌ها از شیب کوه‌های تاترا (Tatra) نیز بیشتر است!

شنا در دریای سرد بالتیک 

ساحل لهستان

اگر در یک روز تعطیلی می‌خواهید به سواحل لهستان سفر کنید بسیار کار عالی است. زیرا که به یکی از بکرترین سواحل اروپا می‌روید که کشف نشده‌اند. به خط ساحلی هل پنینسولا (Hel Peninsula) که شن‌هایی زردرنگ و ماسه‌ای نرم دارد بروید. به سوپوت (Sopot) که بسیار پر جنب‌وجوش است بروید، اسکله‌ای نمک شسته که موج‌های دریا خود را به پایه‌های آن می‌کوبند. به گدینیا (Gdynia) که بندرها و کشتی‌های بادبانی آن در زیر نور آفتاب دیدنی است. واقعا ارزش سفر رادارند. این را به خاطر داشته باشید که دریای بالتیک (Baltic Sea) خیلی گرم نیست. در هیچ موقع از سال. هر موقع که داخل آب می‌شوید شروع به لرزیدن می‌کنید به ویژه وقتی که در آب غوطه‌ور می‌شوید.بنابراین خیلی هوس شنا در این دریا را نداشته باشید .

مطالب مرتبط:

منبع Culture Trip

دیدگاه