هزینه تحصیل و زندگی در بهترین کشورهای اروپایی (قسمت دوم)

عماد جعفری
عماد جعفری شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
هزینه تحصیل و زندگی در بهترین کشورهای اروپایی (قسمت دوم)

هزینه زندگی در اروپا چقدر است؟ شهریه تحصیل در نروژ کم‌تر است یا سوئد؟ برای تحصیل در سوئیس چقدر پول لازم داریم؟ در مورد تحصیل در روسیه چطور؟ برای پاسخ به این سوالات، با کجارو همراه باشید.

 هزینه‌های امرار معاش و زندگی شاید مهم‌ترین مبحث برای اندیشه سفر و اقامت به هر قاره‌ای است. تحصیل و زندگی در اروپا شرایط به عنوان شرایطی مناسب در حافظه مردم سراسر دنیا جای گرفته است. در این مقاله، میانگین هزینه‌های تحصیل و زندگی برای کجارویی‌ها به اختصار توضیح داده شده است.

به خاطر داشته باشید که این هزینه‌ها به صورت میانگین در نظر گرفته شده‌اند. برای مقدار دقیق شهریه به وب‌سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید و نیز از یاد نبرید که هزینه‌های زندگی بسته به شهر دانشگاه شما و شیوه‌ی زندگی‌تان متغیر است.

نروژ

نروژ

  • میانگین شهریه: رایگان برای همه‌ی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی (جدا از شمار معدودی از دوره‌های ویژه).
  • میانگین هزینه‌های زندگی: سالانه ۱۲۰هزار کرون نروژ (حدود ۱۳،۶۰۰ دلار)

در نروژ تنها برای برخی از دوره‌های ویژه (معمولاً در دوره تحصیلات تکمیلی) شهریه دریافت می‌شود. ممکن است از شما خواسته شود هر نیم‌سال تحصیلی مبلغ اندکی که معمولاً ۳۰۰ تا ۶۰۰ کرون نروژ (نزدیک به ۳۴ تا ۶۸ دلار) است بپردازید.

ناشناخته‌های اروپا:

روسیه

روسیه

  • میانگین شهریه: سالانه ۳۱۱ هزار تا ۶۱۴ هزار روبل (حدود ۳،۹۰۰ تا ۷،۷۰۰ دلار) برای همه‌ی مقاطع.
  • میانگین هزینه‌های زندگی: سالانه ۶۳۰،۶۷۰ تا ۷۲۷،۲۰۰ روبل (حدود ۷،۹۲۰ تا ۹،۱۲۰ دلار)

روسیه پهناورترین کشور جهان، پر است از فرهنگ و تاریخ و طبیعت. هزینه‌های زندگی به شیوه شگفت‌انگیزی پایین است (به استثنای مسکو پایتخت روسیه که گران بودنش شهرت دارد) و شهریه‌ها نیز آنقدرها بالا نیست. همچنین ممکن است بتوانید از بورس‌هایی که دولت روسیه به دانشجویان بین‌المللی مستعد پیشکش می‌کند استفاده کنید.

اسپانیا

اسپانیا

  • میانگین شهریه: سالانه ۶۸۰ تا ۱،۲۸۰ یورو (حدود ۷۳۰ تا ۱،۳۸۰ دلار) برای دانشجویان کارشناسی دانشگاه‌های دولتی؛ ۱،۳۲۰ تا ۱،۵۰۰ یورو (حدود ۱،۴۳۰ تا ۱،۶۲۰ دلار) برای تحصیلات تکمیلی. دانشجویان خارج از EU کمی بیشتر می‌پردازند.
  • میانگین هزینه‌های زندگی: سالانه ۱۰،۶۰۰ تا ۱۳،۲۰۰ یورو (حدود ۱۱،۸۰۰ تا ۱۴،۴۰۰ دلار)

اسپانیا شهرهای دانشجویی فوق‌العاده‌ای دارد، و با دانشگاه‌های خوب، سبک و سیاق زندگی دوست‌داشتنی، و این امتیاز که اسپانیایی یکی از پر گوینده‌ترین زبان‌های جهان است، بسیاری را به سوی خود می‌کشد. از دید هزینه‌ها هم خیلی بد نیست: مادرید در دسته «مناسب بودن هزینه‌ها» در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی QS تراز خوبی گرفته و والنسیا از مادرید هم ارزان‌تر است و در سال ۲۰۱۶ بین ۱۰ شهر برتر جهان از دیدگاه مناسب بودن هزینه‌ها قرار داشت.

از سفر به اروپا:

سوئد

سوئد

  • میانگین شهریه: رایگان برای دانشجویان خانگی/EU در تمام مقاطع؛ سالانه ۹۰هزار تا ۱۵۰هزار کرون سوئد (حدود ۱۰،۵۰۰ تا ۱۷،۵۰۰ دلار) برای دیگران.
  • میانگین هزینه‌های زندگی: سالانه ۹۵،۹۷۰ کرون سوئد (حدود ۱۱،۲۰۰ دلار)

سوئد نیز مانند دانمارک از دانشجویان اتحادیه‌ی اروپا شهریه دریافت نمی‌کند. دوره‌های دکترا در هر دو کشور بورسیه کامل نیز هستند و به دانشجویان دستمزد هم می‌دهند.

سوئیس

 سوئیس

  • میانگین شهریه: سالانه ۱،۲۶۶ تا ۲،۲۰۰ فرانک سوئیس (حدود ۱،۲۵۰ تا ۲،۲۰۰ دلار) در همه‌ی مقاطع. ممکن است از دانشجویان بین‌المللی خواسته شود یک مبلغ اضافی ۵۰۰ فرانک سوئیس (حدود ۴۹۰ دلار) در دوره کارشناسی و ۱۰۰ فرانک سوئیس (حدود ۹۸ دلار) در مقطع تحصیلات تکمیلی پرداخت کنند.
  • میانگین هزینه‌های زندگی: سالانه ۱۸هزار تا ۲۸هزار فرانک سوئیس (حدود ۱۷،۷۵۰ تا ۲۷،۶۰۰ دلار)

سوئیس که ای‌تی‌اچ زوریخ را در جمع ۱۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی QS دارد و ای‌پی‌اف‌ال را در تعقیب آن، منزلگاه شماری از دانشگاه‌های برجسته‌ی اروپا است. شهریه‌ها معقول اما هزینه‌های زندگی کم و بیش بالا است.

هلند

هلند

  • میانگین شهریه‌ی سالانه: ۱،۹۸۴ یورو (حدود ۲،۱۵۰ دلار) برای دانشجویان EU در همه‌ی مقاطع اکثر دوره‌ها؛ میانگین ۶هزار تا ۱۲هزار یورو (حدود ۶،۵۰۰ تا ۱۳،۰۰۰ دلار) در مقطع کارشناسی و ۸هزار تا۲۰هزار یورو (حدود ۸،۶۷۰ تا ۲۱،۶۶۰ دلار) در مقطع تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان غیرEU.
  • میانگین هزینه‌های زندگی: سالانه ۹،۶۰۰ تا ۱۳،۲۰۰ یورو (حدود ۱۰،۴۰۰ تا ۱۴،۳۰۰ دلار)

هلند به عنوان مقصدی دوست داشتنی برای دانشجویان بین‌المللی سراسر جهان به خوبی جا افتاده است. این کشور به سعه‌ی صدر و آزاداندیشی مردمش نامور است، و شمار فراوانی شهر دانشجویی عالی دارد ـــ که همگی‌شان تنها کمی رکاب‌زنی (که اولویت نخست مردم هلند برای جابجایی‌ است) با مناظر تماشایی خارج شهر فاصله دارند. شهریه‌ها برای دانشجویان EU کمابیش پایین‌تر است، و هزینه‌های زندگی شبیه بسیاری از کشورهای اروپای غربی است.

بریتانیا

بریتانیا

  • میانگین شهریه‌ی سالانه: ۹هزار پوند (حدود ۱۲،۷۰۰ دلار) برای دانشجویان کارشناسی خانگی/EU؛ حدود ۱۷هزار دلار برای دانشجویان کارشناسی و حدود ۱۴،۱۵۰ تا ۱۸،۴۰۰ دلار برای دانشجویان کارشناسی ارشد بین‌المللی خارج از EU.
  • میانگین هزینه‌های زندگی: سالانه ۱۲هزار پوند (حدود ۱۷،۰۶۰ دلار)

با این که پایتخت بریتانیا شماری از برجسته‌ترین دانشگاه‌ها را در خود جای داده، هزینه‌های زندگی در لندن بسیار بیشتر از دیگر شهرهای بریتانیا است، پس برای تحصیل در آنجا به بودجه‌ی بیشتری نیاز دارید. تحصیل در دانشگاه‌های اسکاتلند ـــ که کارشناسی‌اش برای دانشجویان کشورهای EU (جدا از انگلیس، ولز و ایرلند شمالی) رایگان است ـــ می‌تواند گزینه‌ی کم‌هزینه‌تری برایتان باشد. شهریه‌های ایرلند شمالی نیز پایین‌تر است و برای دانشجویان کارشناسی EU حداکثر ۳،۷۹۰ پوند (حدود ۵،۴۰۰ دلار) است.

در اروپا رایگان درس بخوانید

(البته اگر می‌توانید به زبان محلی آنها صحبت کنید).

اگر دوست دارید در اروپا مجانی درس بخوانید باید زحمت بکشید و یک زبان جدید یاد بگیرید؛ در بسیاری از کشورها می‌توانید به صورت رایگان یا با هزینه‌ی بسیار پایین درس بخوانید اگر قادر باشید به زبان محلی کشور تحصیل کنید.

آلمان

آلمان

در آلمان، دوره‌های انگلیسی‌زبان در مقطع کارشناسی رایج نیستند (در مقطع کارشناسی ارشد رایج‌ترند). پس اگر انگیزه دارید در آلمان به صورت رایگان کارشناسی بخوانید، یا باید آلمانی یاد بگیرید یا در انتخاب رشته سختگیر نباشید.

از آلمان:

لهستان

لهستان

در برخی از کشورها تنها در صورتی می‌توانید مجانی درس بخوانید که زبان محلی را بلد باشید. در چنین مواردی ممکن است لازم باشد در همان آزمون ورودی دانشجویان خانگی شرکت کنید. لهستان این‌گونه است؛ اگر لهستانی بلد نباشید باید سالانه حدود ۹هزار زلوتی (حدود ۲،۱۷۰ دلار) شهریه بدهید.

جمهوری چک

جمهوری چک

یکی دیگر از کشورهایی که در آن می‌توانید با دانستن زبان محلی به رایگان تحصیل کنید جمهوری چک است. البته دانشجویانی که می‌خواهند در جمهوری چک به انگلیسی درس بخوانند هم می‌توانند با شهریه‌ای پایین، سالانه حدود ۱۰،۳۳۴ کرونای چک (حدود ۴،۳۰۰ دلار)، این کار را انجام دهند. هزینه‌های زندگی نیز بسیار رواتر از خیلی از کشورهای غربی اروپا است و سالانه حدود ۱۰۵،۶۰۰ تا ۲۲۶،۲۰۰ کرونای چک (حدود ۴،۲۰۰ تا ۹،۰۰۰ دلار) است.

مطالب مرتبط:

منبع topuniversities

دیدگاه