هزینه تحصیل و زندگی در بهترین کشورهای اروپایی (قسمت اول)

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
هزینه تحصیل و زندگی در بهترین کشورهای اروپایی (قسمت اول)

تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی برای ادامه تحصیل در خارج به ویژه در اروپا دغدغه بسیاری از دانشجویان در اقصی نقاط جهان است.

تحصیل و زندگی در کشورهای اروپایی به دلیل برخورداری از دانشگاه‌های معتبر و بعضا امکان ادامه تحصیل رایگان به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، به عنوان موقعیتی مناسب برای تحصیل و زندگی در حافظه مردم سراسر دنیا جای گرفته است.

در این میان هزینه‌های امرار معاش و زندگی مهم‌ترین مبحث برای اندیشه سفر به اروپا محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، ارزیابی هزینه‌های تحصیل، شرایط زندگی و امکان کار دانشجویی یکی از مهم‌ترین گزینه‌های پیش‌روی علاقه‌مندان به تحصیل در خارج است.

اتریش

هزینه تحصیل و زندگی اروپا

  • میانگین شهریه: رایگان برای دانشجویان بومی/EU؛ هر نیم‌سال تحصیلی ۷۲۶،۷۲ یورو (نزدیک به ۷۸۰ دلار) برای دانشجویان بین‌المللی همه‌ مقاطع.
  • میانگین هزینه‌های زندگی: سالانه ۱۰,۲۰۰ تا ۱۲,۰۰۰ یورو (نزدیک به ۱۱ هزار تا ۱۳هزار دلار)

دانشجویانی که شهروند اتحادیه‌ی اروپا (EU) هستند، می‌توانند به طور رایگان در اتریش درس بخوانند، به شرط آن‌که تحصیلشان حداکثر تا دو ماه پس از مدت‌زمان استاندارد برای کامل کردن دوره به پایان برسد، در غیر این صورت باید برای هر نیم‌سال تحصیلی حدود ۳۶,۳۳۶ یورو (نزدیک به ۴۰۰ دلار) بپردازند. همچنین، هر نیم‌سال تحصیلی مبلغ ۱,۷۵۰ یورو (نزدیک ۲۰ دلار) برای عضویت در اتحادیه‌ دانشجویی از همه‌ دانشجویان اتریش دریافت می‌شود.

بلژیک

هزینه تحصیل و زندگی اروپا

  • میانگین شهریه دانشگاه‌های بلژیک: سالانه حداکثر ۸۹۰ یورو (نزدیک به ۹۶۰ دلار) برای دانشجویان اتحادیه‌ی اروپا؛ ۸۹۰ تا ۴,۴۵۰ یورو (نزدیک به ۹۶۰ تا ۴,۸۲۰ دلار) برای دانشجویان خارج از اتحادیه‌ی اروپا. این ارقام برای تمام مقاطع است.
  • میانگین هزینه‌های زندگی: سالانه ۱۰,۲۰۰ تا۱۱,۴۰۰ یورو (نزدیک ۱۱,۰۵۰ تا۱۲,۳۰۰ دلار)

دلایل فراوانی برای تحصیل در بلژیک وجود دارد: دانشگاه‌‌های معتبر، فرصت‌های عالی برای شبکه‌سازی بین‌المللی، تنوع بین شهرهایش که شهرت دارد، گوناگونی غذاهای مخصوص مناطق، مناظر دیدنی خارج شهر، کیفیت بالای زندگی در مجموع و البته شکلات‌های خوشمزه‌ بلژیک. به همه‌ی این‌ مزایا مناسب بودن شهریه‌ها را هم اضافه کنید.

دانمارک

هزینه تحصیل و زندگی اروپا

  • میانگین شهریه: رایگان برای دانشجویان بومی/EU در همه‌ی مقاطع؛ سالانه ۶ هزار تا ۱۶ هزار یورو (نزدیک ۶,۵۰۰ تا ۱۷,۳۵۰ دلار) برای دیگر دانشجویان
  • میانگین هزینه‌های زندگی: سالانه ۸۴ هزار کرون دانمارک (نزدیک ۱۲,۲۰۰ دلار)

دانمارک می‌تواند گزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه‌ای باشد. بیشتر دوره‌ها به زبان دانمارکی هستند، با این همه بیش از ۶۰۰ دوره‌ بین‌المللی معتبر در این کشور به انگلیسی آموزش داده می‌شود و ۸۶ درصد مردم دانمارک می‌توانند انگلیسی حرف بزنند.

فنلاند

هزینه تحصیل و زندگی اروپا

  • میانگین شهریه: رایگان برای همه. از اوت ۲۰۱۷ به بعد دانشجویان بین‌المللی خارج از EU و EEA سالانه دست‌کم ۱,۵۰۰ یورو (نزدیک ۱,۶۰۰ دلار) پرداخت خواهند کرد.
  • میانگین هزینه‌های زندگی: سالانه۹,۶۰۰ یورو (نزدیک ۱۰,۴۰۰ دلار)

هزینه‌های زندگی در فنلاند در سنجش با دیگر کشورهای نوردیک، نروژ، سوئد و دانمارک کمی پایین‌تر است و دانشگاه‌های دولتی در حال حاضر برای همه رایگان هستند (جدا از شمار معدودی از دوره‌‌های تحصیلات تکمیلی خاص). در مدت اقامتتان در فنلاند کارهای فراوانی می‌توانید انجام دهید. فنلاند به کیفیت زندگی فوق‌العاده و سرمایه بالایش (که به مساوات بین مردم تقسیم شده) مباهات می‌کند.

فرانسه

هزینه تحصیل و زندگی اروپا

  • میانگین شهریه: برای بیشتر دوره‌های کارشناسی دانشگاه‌های دولتی ۱۸۹ یورو (نزدیک ۲۰۰ دلار)؛ برای بیشتر دوره‌های کارشناسی ارشد ۲۵۶ یورو (نزدیک ۲۸۰ دلار)؛ و برای دوره‌های دکترا ۳۹۱ یورو (نزدیک ۴۲۵ دلار). شهریه‌ی دانشگاه‌های خصوصی بسیار بیشتر است.
  • میانگین هزینه‌های زندگی: سالانه ۹,۶۰۰ یورو (حدود ۱۰,۵۰۰ دلار)

فرانسه دلکش‌ترین کشور برای گردشگرها، یکی از محبوب‌ترین کشورهای دانشجویان بین‌المللی نیز هست و شهریه و هزینه‌های زندگی کمابیش مناسبی دارد. شهریه برای دانشجویان بومی و بین‌المللی یکسان است و شهریه‌ی مدارس مهم (grandes écoles) و موسسات مهم (grandes écoles) که مقدار آن را خودشان تعیین می‌کنند، بسیار بالاتر است. برای زندگی در پاریس باید بیشتر هزینه کنید، چه بسا خواهید دید که ارزشش را دارد. هر چه نباشد پاریس چند بار پیاپی عنوان بهترین شهر دانشجویی جهان را از آن خود کرده است.

آلمان

هزینه تحصیل و زندگی اروپا

  • میانگین شهریه: رایگان برای تمام دانشجویان مقاطع کارشناسی و دکترا؛ هر نیم‌سال تحصیلی ۱۰هزار یورو (حدود ۱۰,۸۰۰ دلار) به بالا برای اکثر دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته (non-conseccutive).
  • میانگین هزینه‌های زندگی: سالانه ۸هزار یورو (حدود ۸,۷۰۰ دلار) (بر پایه الزامات روادید دانشجویی آلمان)

آلمان یکی از دوست داشتنی‌ترین مقاصد تحصیلی غیر انگلیسی است، که دارنده دانشگاه‌های تراز اول در جهان و کیفت بالای زندگی است. دوره‌های کارشناسی تمام دانشگاه‌های دولتی برای همه رایگان است. دانشجویان کارشناسی ارشدی که کارشناسی خود را از جای دیگری گرفته‌اند در دسته‌ی «دانشجویان ناپیوسته» قرار می‌گیرند و معمولاً شهریه پرداخت می‌کنند. دوره‌های دکتری دست‌کم برای شش نیم‌سال تحصیلی اول رایگان هستند. همه‌ی دانشجویان سالانه ۲۵۰ یورو (حدود ۲۷۰ دلار) برای هزینه‌های مدیریتی می‌پردازند.

تنوع دانشگاه‌های ایرلند در کنار شهرهای تاریخی، مناظر تماشایی حومه‌ی شهر و فرهنگی منحصر به فرد، از این کشور یک مقصد تحصیلی جذاب می‌سازد.

ایتالیا

هزینه تحصیل و زندگی اروپا

  • میانگین شهریه: سالانه ۸۵۰ تا هزار یورو (حدود ۹۲۰ تا ۱,۱۰۰ دلار) در دوره کارشناسی دانشگاه‌های دولتی؛ سالانه ۱،۵۰۰ یورو (حدود ۱,۶۰۰ دلار) در مقطع تحصیلات تکمیلی.
  • میانگین هزینه‌های زندگی: سالانه ۱۴،۴۰۰ یورو (حدود ۱۵,۶۰۰ دلار)

هرچند دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا سالانه تا ۱۶هزار یورو (حدود ۱۷,۳۰۰ دلار) شهریه می‌گیرند، دانشگاه‌های دولتی این کشور بسیار ارزان‌تر هستند. دانشجویان بین‌المللی به اندازه‌ی دانشجویان بومی واجد شرایط دریافت بورس‌ها و پژوهانه‌ها هستند، که بر پایه شایستگی علمی یا نیاز مالی اعطا می‌شوند و شامل بورس‌ها وام‌های دانشجویی، کمک به سکونت، کارت غذا و حذف شهریه می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع topuniversities

دیدگاه