آخر هفته کجا بریم؟ از عطر گلاب قمصر تا بوی اردیبهشت در الیمستان و قلاردن

عماد جعفری
عماد جعفری چهار شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
آخر هفته کجا بریم؟ از عطر گلاب قمصر تا بوی اردیبهشت در  الیمستان و قلاردن

آخر هفته کجا بریم؟ نیمه اردیبهشت را از سر می‌گذرانیم، زمانی که قمصر غرق گلاب و مملو از عطر بوی گل محمدی شده و محلی‌ها در الیمستان رهسپار قلاردن و گیاهان دارویی آن می‌شوند. با کجارو همراه باشید.

اردبیهشت یعنی بوی خاص طبیعت، وقت سفر و هنگامه آن که کوله بربندیم و راهی شویم، جای گلایه از فرصت کم نیست، یک روز کافی است، صبح بر می‌خیزیم تا تجربه‌ای متفاوت از هیجان و سر زندگی رقم بخورد، کافی است عزم سفر کنیم، استشمام بوی طبیعت بکر یعنی یک دنیا تازگی برایمان رقم می‌خورد.زمان بیشتر هم یعنی تجربه بیشتر، اگر دو روز فرصت دارید، دنیایی زیبایی بیشتر پیش روی شما است. به هر روی، حالا که قمصر غرق گل و گلاب شده و الیمستان را عطر طراوت فرا گرفته، گل‌های گاو زبان در قلاردن رویینده‌اند و زریوار به زیبایی نشسته جای درنگ نیست، سفر در اردیبهشت، یعنی سفر به آغوش طبیعت بکر ایران زمین.

قمصر، به دیدار اردیبهشت

قمصر

اردیبهشت ماه همه جای ایران بوی بهار و طبیعت احساس می‌شود، اما ماجرای قمصر چیز دیگری است. نمی‌توان نام گلاب مرغوب را شنید و قمصر را به خاطر نیاورد. علت این همه تأکید بر گلاب قمصر مرغوبیت فوق‌العاده گل تولیدی قمصر بوده و این به سبب شرایط طبیعی ویژه قمصر است. قمصر، شهری با ارتفاع متوسط ۱۹۰۰ متر از سطح دریا هم چون کمربندی سبز با بازوهای متعدد در امتداد دره‌های کم شیب کوه‌های بخش مرکزی ایران تنیده شده است. این شهر همه ساله و به‌ویژه در ایام مراسم گلاب گیری که از اواسط اردیبهشت آغاز شده و تا اواخر بهار ادامه دارد، پذیرای هزاران گردشگر است. در این ایام تمام شهر پوشیده از درختان زیبا و رنگارنگ همراه با بوی مطبوع و دل‌نشین گلاب و گل‌های محمدی است.

از همین سفر:

در شهر که پر از باغ گل است، امکان دیدن مراسم گلابگیری برای گردشگران مهیاست، مردم قمصر، مردمی مهمان‌دوست و خون‌گرم و باحوصله‌ای هستند و به‌گونه‌ای فرایند تهیه گلاب را توضیح می‌دهند که گویی از تکرار این توضیحات خودشان لذت بیشتری می‌برند تا مخاطب.  به اعتقاد بومیان شهر, آفتاب باعث پژمرده شدن و کم شدن عطر گل‌ها می‌شود به همین علت گل‌ها در ساعات قبل از طلوع آفتاب چیده شده و برای گلابگیری فرستاده می‌شود. معمولا در کنار هر باغچه و گلستانی یک گارگاه گلابگیری نیز وجود دارد و می‌توان فرایند گلابگیری را از نزدیک مشاهده کرد.

قمصر

مردم شهر قمصر بسیار مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی هستند و با کمال میل همه چیز را برای شما توضیح می‌دهند و به شما اجازه ورود به تمامی گلستان‌ها و کارگاه ها را می‌دهند. کافی است شما چیزی بپرسید یا چیزی بخواهید، با کمال میل به شما کمک می‌کنند و از هیچ کمکی دریغ نمی‌ورزند.  ایام گلابگیری از اواسط اردیبهشت آغاز شده و تا اواخر بهار ادامه دارد. بهترین زمان برای حضور در مراسم گلابگیری قمصر ساعات اولیه روز، یعنی زمانی که هنوز آفتاب کاملا گرم نشده است، گل‌هایی که در ساعات پیش از طلوع چیده شده‌اند تازه‌ترند و طبیعتا گلاب بهتری از آن‌ها به دست می‌آید. قمصر در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شهر کاشان قرار گرفته است. برای رسیدن به قمصر، ابتدا باید مسیر ۲۴۶ کیلومتری تهران -کاشان را از آزادراه تهران - قم پی گرفته و با رسیدن به کاشان، جاده‌ی قمصر را در پیش بگیرید.

الیمستان و قلاردن، سفر یک تا دو روزه

الیمستان و قلاردن

الیمستان یک فهرست باز است؛ فهرستی برای آن‌ها که می‌خواهند جاده و جنگل و کوه و استپ، مرتع و دشت و گلزار و قلّه را درسفری یک روزه تجربه کنند. اختلاف دما و تنوع پوشش در طول مسیر الیمستان بسیار مثالزدنی است. جایی هوای مسیر آفتابی وشرجی است، جای دیگر مطبوع و بهاری. جایی مه است و خنک، جای دیگری باد تندی می‌آید. یک جا انبوه جنگل است، مسیربعدی تبدیل به دشت می‌شود. دشت پایین دست پرچین است، پرچین به سوی مرتع می‌رود، مرتع گلزار دارد و آن بالا قلّه است و بنایامامزاده‌اش. از روستای المیستان تا قلّه چهار ساعت و نیم تا پنج ساعت جنگل‌نوردی و کوهپیمایی دارید. از قله، خطالرأس دماوند تادریای خزر را می‌بینید. آن بالا کل جنگل و همه مراتع اطراف، زیر پای شما است و دور نمای قله دماوند پیش رویتان. قدم به قدم الیمستانتا آن بالا، دیدنی‌هایی نهفته‌ای دارد که مسافران موقع صعود یکییکی کشفشان می‌کنند. یکی بین بوته‌ها مردابی را نشان می‌دهد، یکیاز خزیدن مارمولک بزرگی هیجان زده می‌شود و دیگری خم می‌شود و از گل‌های رنگ به رنگ بین راه عکاسی می‌کند. از همه این‌ها که بگذریم، قله الیمستان یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا است که با زمستان‌های پر برف و بهارهای همیشه سر سبز،  کوهنوردان بسیاری را به خود فرا می‌خواند. قله‌ای که حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین گزینه‌های کوهنوردی در زمستان به شمار می‌رود. اگر اهل کوهنوردی باشید، این قله با تمام جاذبه‌های طبیعی اطرافش بهترین گزینه سفر کوهنوردی شما به شمار خواهد رفت. در کل مسیر دامنه شرقی، قله دماوند در پیش چشمانتان حدیث صلابت می‌خواند.

الیمستان و قلاردن

از آمل، کیلومتر ۲۰ و از تهران، کیلومتر ۱۴۰ جاده هراز، به جاده فرعی سمت راست به تابلویی برمی‌خورید که روی آن نوشته شده؛ امامزاده قاسم، وارد آن شوید، در اوایل مسیر به دو راهی می‌رسید که باید جاده سمت چپ را دنبال کنید، جاده فرعی آسفالته باریک با پیچ‌وخم بسیار حدود ۷ کیلومتر است که ابتدا شما را به روستای لهاش و پس از آن با در ۵ کیلومتر مسیر خاکی به روستای الیمستان رهسپارتان می‌کند. از آنجا با پشت سر گذاشتن آبادی دورنمای جنگل را پیش روی خود می‌بینید.

منطقه بکر قلاردن

الیمستان و قلاردن

محلی‌ها در اردیبهشت ماه به‌سمت دشت گل گاوزبان منطقه قلاردن می‌روند، گل گاوزبان می‌چینند و گیاه دیگری به نام «زی زا». راه مسیر چندان شیب‌دار نیست و از روستای الیمستان تا منطقه قلاردن حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت راه است. آنجا بقایایی از یک قطعه قدیمی به جا مانده و یک گاوسرا ساخته شده که اقامتگاهی برای چوپانان محلی است. در فاصله‌ای حدود یک کیلومتری گاوسرا، مرتعی به نام «سجمون» گسترده شده که گله‌دارها با آب چشمه‌های آنجا گله‌هایشان را سیراب می‌کنند. اگر فرصت بیشتری دارید، آبشار شاهاندشت، دژ نظامی تسخیرناپذیر ملک بهمن، کوچه‌باغ‌های روستا، کتیبه ناصری، روستای نوا و منظره منحصربه‌فرد کوه دماوند از ارتفاع ییلاق نوا، پیاده‌روی در دره سیالیز هرکدام تجربه‌ای خاطره‌انگیز در خود نهان دارند.

دریاچه زریوار، سفر دور روزه

دریاچه زریوار

تالاب آب شیرین زریوار یکی از جاذبه‌هایطبیعتگردی شگفتانگیز استان کردستان است که در نزدیکی شهر مریوان قرار دارد. اردک سرحنایی و سرسبز (Anos platyrhynchos)، اگرتها، بوتیمار بزرگ و کوچک، انواع چنگر، پرستوهای دریایی، کشیم بزرگ (Podiceps cristafus) و کشیم کوچک (Tachybaptus ruficolis)، کاکائی‌ها، حواصیل خاکستری، خوتکا، گیلار، و پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی و دلیچه از گونه‌های با اهمیت و ارزشمند این تالاب به شمار می‌آیند. سگ آبی، روباه، خوک وحشی، خرگوش، گراز و نوعی گربه وحشی (Filis catus) از پستاندارانی موجود در این منطقه وجود هستند.

دریاچه زریوار

از شگفتی‌های زریوار جزیره‌های متحرکی است که در آن وجود دارند. این جزیره‌ها از ریشه‌های در هم تنیده نی و گیاهان حاشیه‌ای دریاچه تشکیل شده‌اند که با جریان آب و باد از کناره‌های دریاچه جدا شده و در وسط آن به چشم می‌خورند، گاه مساحت این جزیره‌های کوچک در زریوار به ۲۰ متر هم می‌رسد.

دریاچه زریوار

از هر کجای ایران که قصد سفر دارید خود را به سنندج، مرکز استان کردستان، برسانید. مسیر سنندج به مریوان را در پیش بگیرد، با رسیدن به مقصد، تنها سه کیلومتر با دریاچه زریوار فاصله دارید. از مردم محلی، مسیر دریاچه رو جویا شده و دقایقی بعد از بودن در کنار این تالاب دیدنی لذت ببرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه