پلی نزی فرانسه؛ سرزمین رویاها

سارا کرایی
سارا کرایی چهار شنبه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
پلی نزی فرانسه؛ سرزمین رویاها

چک چک باران روی سقف‌های حلبی، عطر گل یاسمن، طعم بی‌نظیر انبه و گرمای ابریشمی اقیانوس تنها بخشی از زیبایی جزایر پلی‌نزی را توصیف می‌کنند.

در اقیانوس آرام جنوبی، جزایر عجیب و غریب پلی‌نزی فرانسه (French Polynesia) قرار گرفته‌اند. زمانی راه دسترسی به این محل طولانی و خسته کننده بود و حتی با توسعه صنعت حمل و نقل هوایی باز هم سفر از اروپا تا این جزایر ۲۴ ساعت یا حتی بیشتر زمان می‌برد. اما با وجود همه دشواری‌ها هیچ سدی نمی‌تواند مانع کسانی شود که واقعا در طلب تجربه حس جادویی حضور در جزایر پلی‌نزی‌اند.

امیدواریم این مقاله فرصتی باشد تا شما هم جذابیت بی‌اندازه این سرزمین‌های جادویی را احساس کنید. همراه کجارو باشید.

پلی نزی

تاریخ پلی‌نزی فرانسه با نام اشخاص برجسته بسیاری آمیخته است: نقاش هنرمند پل گوگن (Paul Gauguin)، رابرت لوئیس استیونسون نویسنده (Robert Louis Stevenson) و برخی از هنرمندان معاصر چون ژو دسن خواننده (Joe Dassin) و بازیگرانی چون ژاک برل (Jacques Brel) و مارلون براندو. 

بزرگ‌ترین و معروف‌ترین جزیره پلی‌نزی فرانسه جزیره‌ی تاهیتی (Tahiti) با مساحت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مربع است. البته، این مجموعه دریایی کشور فرانسه، از تعداد بسیاری جزایر و جزایر مرجانی دیگر تشکیل شده است. بورا بورا (Bora Bora)، جزیره‌ای مرجانی واقع در ۲۸۰ کیلومتری شمال غربی تاهیتی، یکی دیگر از جاذبه‌های بسیار محبوب پلی‌نزی فرانسه است. مساحت کل آن تنها ۲۹ کیلومتر مربع است، اما تالابی ۸۳ کیلومتر مربعی دارد که یکی از زیباترین‌ها در جهان به حساب می‌آید.

پلی نزی

جزیره اصلی این مجموعه‌ی مرجانی شکل ظاهری عجیب و غریبی دارد و در وسط بخش آبی آن بالا آمده و توسط جزایر مرجانی به نام موتو (MOTU) احاطه شده است. بلندترین نقطه جزیره بورا بورا کوه مونت اوتمانو (Mount Otemanu) است که ۷۲۷ متر ارتفاع دارد و مخروط آتشفشانی خاموش متعلق به ۴ میلیون سال پیش است. بسیاری از هتل‌های لوکس و سطح بالا در خشکی بورا بورا قرار دارند، اما همه آن‌ها در خط ساحلی واقع شده‌اند و عملا هیچ جاده‌ای منتهی به اعماق جزیره پوشیده از گیاهان پرپشت و متراکم وجود ندارد.

پلی نزی

بیش از ۳۰۰ کیلومتر دورتر از تاهیتی، رانگیروآ (Rangiroa)، بزرگ‌ترین جزیره مرجانی در مجمع‌الجزایر توآموت (Tuamotu Archipelago) و دومین جزیره مرجانی در جهان پس از جزیره مرجانی کواجالین (Kwajalein) در میکرونزی (Micronesia)، قرار دارد. این جزیره تالابی ۱۶۴۰ کیلومتر مربعی دارد، یعنی فضایی که کل جزیره تاهیتی را در بر می‌گیرد. اگرچه خشکی رانگیروآ بسیار کوچک است: سطح کلی بیش از ۴۱۵ جزایر موتو (motu islands) تنها ۷۹ کیلومتر مربع است. تنها چند مورد از این جزایر مسکونی هستند و آن‌ها به‌وسیله‌ی پل‌های زیبا به یکدیگر متصل شده‌اند.

جمعیت رانگیروآ از ۳۰۰۰ نفر تجاوز نمی‌کند و هزاران نفر از سراسر دنیا برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی به اینجا آمده‌اند. شفافیت آب این منطقه تا ۲۵ متر است و فرصت خوبی برای غواصی و شنا کردن به‌وجود آورده است. برای ثروتمندان هتل و تفرجگاهی به نام کیا اورا ریزورت (Kia Ora Resort) در بخش جنوبی جزیره مرجانی قرار دارد که تنها راه دسترسی به آن از راه آب است.

پلی نزی

جزایر پلی‌نزی فرانسه برای کسب تجربه‌ و حسی کاملا متفاوت بهترین انتخاب هستند. عجیب و غریب‌ترین بخش این جزایر شرقی‌ترین جزیره از مجموعه جزایر لیوارد (Leeward Islands) است به نام هوآهینه (Huahine). مردم محلی این جزیره را «وحشی» می‌نامند و در واقع از دو جزیره اصلی (هوآهینه بزرگ و هوآهینه کوچک) تشکیل می‌شود.

پلی نزی

هوآهینه در جذب علاقه‌مندان تاریخ و معماهای پر رمز و راز موفق بوده است. این جزیره بزرگ‌ترین مرکز باستان‌شناسی است که شواهدی از فرهنگ اهالی باستانی جزایر پلی‌نزی را در خود حفظ کرده است. یکی از جاذبه‌های هوآهینه پلی سوار روی جریان کوچکی از آب است که طول مارماهی‌ها در آن به دو متر می‌رسد. افسانه‌های محلی بر این باورند که این مارماهی‌ها ماهی‌های مقدس‌اند. اما در وهله نخست، هوآهینه به خاطر پدیده «اشعه سبز» است که شهرت دارد: اشعه‌های خورشید پیش از پنهان شدن پشت افق، در حالتی خاص در جو شکسته می‌شوند و برقی سبز رنگ تولید می‌کنند. این پدیده زیبا تنها در چند مکان در جهان قابل‌مشاهده است و هوآهینه یکی از زیبا‌ترین این مکان‌ها است.

تصاویر پانوراما

برای دسترسی به سایر مقاله‌های تور مجازی، می‌توانید به صفحه اختصاصی آن در کجارو مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه