دیدنی های سن پترزبورگ، شهر بناهای رنگارنگ روسیه (قسمت دوم)

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
دیدنی های سن پترزبورگ، شهر بناهای رنگارنگ روسیه (قسمت دوم)

سن‌ پترزبورگ یکی از زیباترین شهرهای روسیه است که گردشگران بسیاری از سراسر دنیا برای بازدید از جاذبه‌های آن به این کشور می‌آیند. برای آشنایی با دیدنی‌های ای شهر با کجارو همراه باشید.

سن پترزبورگ بناهای تاریخی متعددی دارد و اگر بخواهید از تمامی آن‌ها دیدن کنید، باید حداقل ۴ یا ۵ روز در این شهر بمانید. سن پترزبورگ در سال ۱۷۰۳ به دستور پتر کبیر ساخته شد و از دوران تا سال ۱۹۱۸، پایتخت روسیه بود. مدتی این شهر را پتروگراد نامیدند اما بعد از سرنگونی فرمانروایی تزارها، با نام لنین، لنینگراد شناخته شد. اما باز با فروپاشی شوروی، نام قبلی آن دوباره برگزیده شد. سن پترزبورگ در زمان جنگ جهانی دوم، نقش بسیار مهمی در تاریخ روسیه ایفا کرد. امروزه این شهر به مرکز فرهنگی روسیه شهرت دارد. اگر شما هم دوست دارید سفری خوب در سن پترزبورگ را تجربه کنید، در ادامه ما را همراهی کنید تا با تمامی جاذبه‌های این شهر، سفری به‌یادماندنی داشته باشید.

شب‌های سفید

شبهای سفید سن پترزبورگ

شب‌های اوایل فصل تابستان سن پترزبورگ را «شب‌های سفید» می‌نامند

سن پترزبورگ همچنین شمالی‌ترین شهر پرجمعیت جهان محسوب می‌شود و در اوایل تابستان، به‌دلیل طولانی شدن زمان تابش آفتاب، در تاریکی شهر فرو نمی‌رود و تمامی مدت شبانه‌روز یا هوا روشن است یا گرگ و میش صبحگاهی دارد. به همین دلیل شب‌های اوایل فصل تابستان سن پترزبورگ را «شب‌های سفید» می‌نامند. شب‌های سفید پدیده‌ای طبیعی است و یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر محسوب می‌شود. بسیاری از گردشگران در اوایل تابستان، خود را از دیگر نقاط جهان برای دیدن شب‌های سفید سن پترزبورگ به این شهر می‌رسانند. 

جزیره واسیلوسکی (Vasilevskiy Island)

جزیره واسیلوسکی سن پترزبورگ

اینجا بزرگترین جزیره‌ی سن پترزبورگ است که جاذبه‌های شگفت‌انگیزی دارد که از آن جمله می‌توان به دو مجسمه‌ی ابوالهول متعلق به قرن ۱۵ از مصر اشاره کرد که در سمت رودخانه قرار دارد. موزه‌ی بیولوژیکی عجایب نیز جایی است که می‌توانید اسکلت و قلب مستخدم شخصی غول‌پیکر پتر کبیر را ببینید. ستون‌های روسترال هم در این جزیره قرار دارد که قدمت آن‌ها به قرن ۱۹ بازمی‌گردد و مشعل‌های آن در مواقع خاص روشن می‌شود. جزیره‌ی واسیلوسکی بهترین جا برای گشت‌وگذار در کرانه‌ی رود نوا است. 

موقعیت جزیره واسیلوسکی روی نقشه

کاخ پترهوف

کاخ پترهوف سن پترزبورگ

باغ‌های زیبا، فواره‌ها و کاخ‌های پترهوف (در ۲۰ مایلی سن‌پترزبورگ) تا حد زیادی تحت‌تاثیر بازدید پتر کبیر از ورسای در سال ۱۷۱۷ ساخته شده است. این عمارت گواه عشق مشهور تزار به اروپا است. قایق‌های باله‌دار در مقابل موزه‌ی ارمیتاژ، مسافران را به عمارت پترهوف می‌برند. همچنین یک سرویس اتوبوس هم بیرون ایستگاه متروی Avtovo گردشگران را به این عمارت زیبا می رسانند. برای بازدید از این باغ‌ها و کاخ‌های پترهوف، باید ۶ یورو پرداخت کنید. 

موقعیت کاخ پترهوف روی نقشه

تزارسکو سلو (Tsarskoe Selo)

تسارسکو سلو سن پترزبورگ

کاخ کاترین یا دهکده‌ی تزارها در مکانی به نام تزارسکو سلو قرار دارد که در گذشته قصر تابستانی کاترین اول، همسر پتر کبیر بود. در سال ۱۷۰۸، پتر کبیر این منطقه را به همسر خود هدیه داد و به دستور کاترین اول، برانشتین، معمار بزرگ روسی قصری باشکوه و سنگی اینجا بنا کرد.  از دیگر بناهای تاریخی این محل می‌توان به  گالری کامرون، پارک کاترین همراه با دریاچه مصنوعی آن، قصر و پارک الکساندر اشاره کرد. در سال ۱۹۳۷ به مناسبت صدمین سالگرد فوت پوشکین، شاعر نامی روسی، نام این مکان را به شهر پوشکین تغییر دادند و تا به امروز نیز به همین نام شناخته می‌شود.

تمام وسایل اتاق کهربا از جنس کهربا ساخته شده بود

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این ملک باشکوه، اتاق کهربا (Amber Room) است. تمام وسایل این اتاق از قبیل میز و صندلی و تزیینات دیوار و سقف از سنگ کهربا ساخته شده  بود اما در جنگ جهانی دوم، کهرباهای آن  توسط سربازان نازی غارت شد  این اتاق بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳ با ۳تن کهربا، با دقت و زحمت بسیار مانند شکوه سابق خود مرمت شده است. برای رفتن به این عمارت باشکوه، در ایستگاه Vitebsk سوار قطار برقی شده و در ایستگاه Detskoe Selo پیاده شوید. سپس باید سوار اتوبوس خط ۳۷۱ یا ۳۸۲ شوید. برای بازدید از این عمارت باید ۶ یورو بپردازید. 

بیشتر بخوانید:

موقعیت تزارسکو سلو روی نقشه

کاخ زمستانی

کاخ زمستانی سن پترزبورگ

کاخ زمستانی یکی از قصرهای مشهور روسیه و سن پترزبورگ است که از سال ۱۷۳۲ تا سقوط تزارها در سال ۱۹۱۷ میلادی، محل سکونت تزارهای روسیه بود. این کاخ بین سال‌های ۱۷۵۴ تا ۱۷۶۲ میلادی ساخته شده و دختر پتر کبیر، ملکه الیزابت بانی ساخت آن بود. کاخ زمستانی ۱۵۰۰ اتاق، ۱۷۸۶ درب و ۱۹۴۵ پنجره دارد. طول نمای اصلی کاخ ۱۵۰ متر بوده و ۳۰ متر هم اتفاع دارد. در گذشته زبقه‌ی اصلی، محل سکونت امپراتور و اتاق‌های اصلی بود. امروزه طبقه‌ی همکف معمولا دفترهای اداری و داخلی قرار دارد و طبقه‌ی دوم عمدتا محل استقرار مقامت عالی رتبه است. 

موقعیت کاخ زمستانی روی نقشه

میدان کاخ (Palace Square)

میدان کاخ سن پترزبورگ

میدان کاخ رویدادهای تاریخی زیادی اتفاق افتاده است

میدان کاخ نام میدانی در قلب سن پترزبورگ است که پل کاخ را به خیابان نوسکی پروسپکت وصل می‌کند. میدان کاخ میدان مرکزی شهر سن پترزبورگ و امپراتوری روسیه بود و به‌سمت جزیره‌ی واسیلوسکی هدایت می‌کند. در این میدان، چندین رویداد مهم تاریخی رخ داده است که از آن جمله می‌توان به یکشنبه‌ی خونین در سال ۱۹۰۵ و انقلاب اکتبر سال ۱۹۱۷ میلادی اشاره کرد. قدیمی‌ترین بنایی که در این میدان ساخته شده است، کاخ زمستانی سفید و نیلی تزارها است که به سبک معماری باروک ساخته شده و نام این میدان نیز از آن گرفته شده است. 

موقعیت میدان کاخ روی نقشه

کلیسای جامع کازان (Kazan Cathedral)

کلیسای جامع کازان سن پترزبورگ

کلیسای جامع کازان بین یکی از بزرگترین کلیساهای سن پترزبورگ است که سال‌های ۱۸۰۱ تا ۱۸۱۱ میلادی ساخته شد و معمار آن، آندری وارانیخین، معمار توانمند روس بود. این کلیسا به شکرانه‌ی پیروزی بر ناپلئون ساخته شد چون مردم اعتقاد داشتند که با کمک مریم مقدس به این پیروزی رسیدند. داخل کلیسا تصویری از حضرت مریم وجود دارد که مسیحیان در مقابل آن، با احترام ایستاده و دعا و نیایش می‌کنند. ساختمان این کلیسا به‌شکل نیم‌دایره است و معماری روسی در هر گوشه‌ی آن استفاده شده تا یادآور تمدن این کشور باشد. 

موقعیت کلیسای جامع کازان روی نقشه

اراتا (Erarta)

اراتا سن پترزبورگ

Erarta بزرگترین موزه‌ی شخصی هنرهای معاصر در روسیه است

Erarta بزرگترین موزه‌ی شخصی هنرهای معاصر در روسیه است که در سن پترزبورگ قرار دارد. هدف از ایجاد این موزه جمع‌آوری و به نمایش گذاشتن هنرمندانه‌ترین و ماهرانه‌ترین هنرهای هنرمندان معاصر است. کنار موزه گالری‌هایی برای فروش آثار هنری، یک کارگاه چاپ و نشر و برنامه‌های آموزشی و همچنین رویدادها و فعالیت‌های مختلف فرهنگی وجود دارد. 

موقعیت موزه اراتا روی نقشه

مطالب مرتبط:

دیدگاه