کجا کروکودیل ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی چهار شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کجا کروکودیل ببینیم؟

کروکودیل‌ها یکی از حیوانات اصلی گردشگری حیات وحش هستند که بسیاری از گردشگران مایل به دیدن آن‌ها از نزدیک هستند.

قطعا کروکودیل‌ها جزو آن دسته از حیوانات بامزه یا دوست داشتنی حیات وحش نخواهند بود و بسیاری از افراد این خزنده را زشت یا ترسناک خطاب می‌کنند. کروکودیل‌ها خزندگان ترسناک و بسیار خطرناکی هستند که در حال حاضر در دنیا ۱۳ گونه از این حیوانات یافت می‌شوند که هر گونه اندازه و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. کوچک‌ترین گونه کروکودیل، «کروکودیل کوتوله» است که طول این گونه از کروکودیل‌ها حدودا ۱.۷ متر است و وزن آن‌ها بین ۶ تا ۷ کیلوگرم است. بزرگترین گونه کروکودیل‌ها، «کروکودیل آب شور» نام دارد و بزرگ‌ترین کروکودیل آب شوری که تا کنون یافت شد، طولی معادل ۶.۱۷ متر و وزنی معادل ۱,۰۷۵ کیلوگرم داشت! این کروکودیل "Lolong" نام داشت و در سال ۲۰۱۳ جان خود را از دست داد.

رژیم غذایی

کروکودیل

کروکودیل‌ها قابلیت جویدن را ندارند!

کروکودیل‌ها گوشتخوار هستند. در حیات وحش، کروکدیل‌ها معمولا حیواناتی از قبیل ماهی‌ها، پرندگان، قورباغه‌ها و سخت پوستان را شکار کرده و از آن‌ها تغذیه می‌کنند. در باغ وحش‌ها، کروکودیل‌ها از جانوران کوچکی که برایشان قرار داده می‌شوند تغذیه می‌کنند. جانورانی از قبیل ماهی‌ها و موش‌های مرده غذای کروکودیل‌ها در باغ وحش‌ها هستند. کروکودیل‌ها در حیات وحش، شکار خود را با آرواره بسیار قدرتمند خود در هم می‌شکنند و سپس کل جسد را به یکباره قورت می‌دهند. دندان‌ها و فک کروکودیل‌ها این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد تا غذا را تکه تکه کنند یا بجوند؛ از این رو آن‌ها طعمه خود را یکجا قورت خواهند داد. در مورد شکارهای بزرگتر همانند چهارپایان، کروکودیل‌ها با نگه داشتن یک تکه از بدن آن‌ها و سپس چرخیدن به صورت بسیار سریع طعمه را به قطعات کوچکتری تبدیل می‌کنند اما با این وجود همچنان قابلیت جویدن را ندارند! سنگ ریزه‌هایی که همراه با جسد در معده کروکودیل‌ها وارد می‌شود به هضم آسان‌تر غذا کمک خواهند کرد. به لطف سیستم خاص غذا خورن کروکودیل‌ها، این خزندگان می‌توانند ماه‌ها بدون غذا زنده بمانند.

وضعیت بقا

کروکودیل

در مورد وضعیت بقای کروکودیل‌ها باید گفت که یکی از گونه‌های کروکودیل‌ها که «کروکودیل کوبایی» نام دارد، شدیدا در خطر انقراض قرار داشته و وضعیت بسیار خطرناک‌تری نسبت به سایر گونه‌های کروکودیل دارد. از طرفی دیگر «کروکودیل آمریکایی» نیز توسط IUCN در دسته «آسیب پذیر» قرار گرفته است اما نسل این گونه از کروکودیل‌ها رو به افزایش است. شکار غیر قانونی مهمترین عامل از بین رفتن نسل کروکودیل‌ها است.

تمساح با کروکودیل چه فرقی دارد؟

کروکودیل

اکثر افراد فکر می‌کنند کروکودیل‌ها و تمساح‌ها یکی هستند یا اینکه دقیقا فرق بین آن‌ها را نمی‌دانند. اما چند راه ساده برای تشخیص و تمایز دادن آن‌ها وجود دارد. فک تمساح U شکل است در حالیکه فک کروکودیل‌ها V شکل است. هنگامی که دهانشان را کاملا بسته‌اند، تمام دندان‌های تمساح قابل رویت است در حالیکه تنها چند عدد از دندان‌های کروکودیل در این حالت قابل مشاهده است. تمساح‌ها غالبا سیاه رنگ هستند اما کروکودیل‌ها خاکستری هستند. کروکودیل‌ها به راحتی می‌توانند در آب شور زندگی کنند اما تمساح‌ها نمی‌توانند پس هرگاه خزنده‌ای در آب شور دیدید مطمئنا باشید که تمساح نیست!

حقایق

کروکودیل

  • هنگامی که کروکودیل یکی از دندان‌های خود را از دست می‌دهد، به سرغت یک دندان دیگر جایگزین می‌شود. این خزندگان در کل زندگی خود حدود ۸,۰۰۰ دندان عوض خواهند کرد!
  • کروکودیل‌ها عرق نمی‌کنند! این خزندگان قابلیت عرق کردن ندارند و برای خنک کردن بدن خود دهانشان را برای مدتی طولانی باز نگه می‌دارند و نفس نفس می‌زنند.
  • «اشک تمساح ریختن» را در فارسی شنیده‌ایم. معادل انگلیسی این عبارت "crying crocodile tears" است و همانطور که می‌دانید این عبارت به ریاکاری نسبت داده می‌شود. داستان آن اما جالب است. کروکودیل‌ها واقعا می‌توانند اشک تولید کنند و اشک بریزند! پشت چشم آن‌ها مایعی تولید می‌شود که به خشک نشدن و ضد عفونی کردن چشم کروکودیل‌ها کمک می‌کند. این مایع ضد باکتری است و وقتی کروکودیل برای مدتی طولانی از آب بیرون باشد این مایع شروع به ترشح کردن می‌کند. ترشح این مایع از چشم کروکودیل هیچ ارتباطی با اشک ریختن ناراحتی ندارد و به همین دلیل است که به آن دسته از افراد می‌گویند که اشک تمساح می‌ریزند!

کروکودیل

  • قدرت آرواره‌های یک کروکودیل ۵۰ برابر فک انسان است! این بدان معناست که کروکودیل به راحتی می‌تواند یک دست و یا یک پای هر جانوری را به قدرت آرواده‌های خود قطع کند. اما از سویی دیگر به علت شکل خاص فک کروکودیل‌ها، به راحتی می‌توان آن را با یک بند لاستیکی بست و از باز شدن آن جلوگیری کرد!
  • علاوه بر قدرت آرواره‌ها، حس شنوایی کروکودیل‌ها هم بسیار خوب و قوی عمل می‌کند. این خزندگان می‌توانند صدای فرزندان خود در درون تخم را هم بشنوند!
  • کروکودیل‌ها شناگران بسیار سریعی هستند که به آن‌ها کمک می‌کند که درون آب به راحتی و به سرعت طعمه خود را شکار کنند. کروکودیل‌ها در زیر آب با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت شنا می‌کنند و می‌توانند حدود یک ساعت نفس خود را نگه دارند. اما از سویی دیگر این خزندگان بر روی خشکی چندان سریع نیستند! کروکودیل‌ها بر روی خشکی می‌توانند با سرعت ۱۷.۶ کیلومتر بر ساعت آن هم تنها برای مسافت کوتاهی بدوند. 
  • شکار کروکدیل‌ها غیر قانونی است و به همین دلیل پوست این حیوانات بسیار کمیاب است. یک کیف ساخته شده از پوست کروکودیل می‌تواند تا ده هزار دلار هم قیمت داشته باشد!

کجا کروکودیل ببینیم؟

کروکودیل

کروکودیل‌ها در نواحی گرمسیری یافت می‌شوند.

کروکودیل‌ها در نواحی گرمسیری آفریقا، آسیا، استرالیا و آمریکا یافت می‌شوند. به طور کلی این خزندگان در نزدیکی دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، منطق مرطوب و حتی آب‌های شور یافت می‌شوند. یکی از مشهورترین مناطقی که جمعیت بسیار زیادی از کروکودیل‌ها در آن یافت می‌شود، یک دریاچه آب شور بزرگ در جمهوری دومینیکن است که "Lago Enriquillo" نام دارد. کروکودیل‌ها بنا به یک دلیل مشخص در نواحی گرمسیری زندگی می‌کنند. این خزندگان خونسرد هستند و بدنشان نمی‌تواند گرمای خود را تولید کند. در طول فصول سرد سال، کروکودیل‌ها به خواب زمستانی می‌روند یا برای مدتی طولانی در یک نقطه می‌خوابند. زندگی در نواحی گرمسیری می‌تواند در این شرایط گرمای آن‌ها را تامین کند.

نظر شما در مورد کروکودیل‌ها چیست؟ آیا مایل به دیدن این خزندگان از نزدیک هستید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه