کلاهخود ۲۰۰۰ ساله در موزه ملی به نمایش گذاشته می شود

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
 کلاهخود ۲۰۰۰ ساله در موزه ملی به نمایش گذاشته می شود

کلاه‌خود دو هزار ساله از جمله «آثار کمتر دیده شده» تاریخی و باقی مانده از امپراتوری‌های ایران باستان است که در موزه‌ی ملی به نمایش گذاشته می‌شود.

روابط عمومی موزه ملی ایران اعلام کرد در نمایشگاه «آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران» که به مناسبت هفته میراث فرهنگی در موزه ملی ایران افتتاح شد، کلاه‌خودی دوهزار ساله را که در شمال خلیج فارس کشف شده، نیز در معرض نمایش قرار داده است.

شهرام حیدرآبادیان، مسئول بخش تاریخی موزه ملی ایران می‌گوید:

در ایران باستان استفاده از جنگ‌افزار و زره به‌ویژه از دوران اشکانیان (۲۴۸ پیش از میلاد-۲۲۴ میلادی) بسیار مرسوم بود و ساخت و کاربرد وسیعی در قلمروی امپراتوری‌های ایران باستان داشتند.

کلاهخود ۲۰۰۰ ساله

به‌دلیل محدود بودن این قبیل یافته‌های باستان‌شناسی، تنها نمونه‌های اندکی از آن‌ها در اختیار موزه‌های معتبر جهان است. وی افزود:

در بهمن سال ۱۳۸۱ در بررسی‌های باستان‌شناسی گروهی از غواصان به سرپرستی حسین توفیقیان از پژوهشکده باستان‌شناسی در آب‌های منطقه «بندر ریگ» از توابع شهرستان گناوه مجموعه‌ای از سفال و جنگ‌افزارهای متعلق به دوره اشکانی کشف شد که بخشی از این مجموعه مهم در حال حاضر در اختیار موزه ملی ایران قرار دارد.  در بین این آثار ارزشمند که قطعاتی از زره و آرنج یا زانوبند جنگاوران اشکانی نیز شامل آن می‌شود، یک نمونه کلاهخود فولادی بسیار چشمگیر است.

این اثر از جنبه هنر و فن فلزکاری اشکانیان اطلاعات خوبی در اختیار قرار می‌دهد که ماهرانه با کمک فن ریخته‌گری و چکش‌کاری فرم گرفته و سپس با استفاده از تکنیک چکش‌کاری قطعات تزیینی از قبل طراحی شده نقره را به‌صورت نواری شکل بر لبه و به‌شکل ستاره بر سطح آن نصب کرده‌اند. ۹ عدد از این ستاره‌های نقره امروزه باقی مانده که البته احتمالا تعداد آن‌ها در گذشته بیشتر بوده است.

علاقه‌مندان می‌توانند تا  ۲۷ خرداد از نمایشگاه «آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران» از این اثر ارزشمند و ده‌ها اثر باستانی دیگر بازدید کنند. حیدرآبادیان اعلام کرد:

این نمایشگاه در گالری موزه دوران اسلامی برقرار بوده و همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۷ به‌صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه