هفته نامه: از ایجاد مسیر گردشگری در خرم آباد تا نمایش نخستین عکس سلفی ناصرالدین شاه

سارا کرایی
سارا کرایی شنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
هفته نامه: از ایجاد مسیر گردشگری در خرم آباد تا نمایش نخستین عکس سلفی ناصرالدین شاه

در این شماره از هفته نامه کجارو، از جزئیات تبدیل خیابان فردوسی تا قلعه فلک الافلاک به مسیر گردشگری، نمایش عکس سلفی ناصرالدین شاه و چند خبر دیگر خواهیم گفت.

این شماره از هفته‌نامه کجارو در بخش‌های زیر منتشر شده است که با کلیک روی هر عنوان می‌توانید آن بخش را مطالعه کنید:

تبدیل خیابان فردوسی تا قلعه فلک الافلاک به مسیر گردشگری | نمایش نخستین عکس سلفی ناصرالدین شاه | ۳۲ هواپیما در ۲۰ ماه آینده وارد کشور می‌شوند | دیگر خبرها

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تبدیل خیابان فردوسی تا قلعه فلک الافلاک به مسیر گردشگری

ظرف یک ماه آینده

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فلک الافلاک

برزو بردی‌نشین، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی لرستان، از شروع بازآفرینی فضاهای شهری و عمومی و چند پروژه طراحی شهری خبر داد. طرح کف‌سازی و بهسازی خیابان فردوسی خرم‌آباد با آجر و سنگ از جمله طرح‌های فوق است که به اتمام رسیده و ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز و خیابان فردوسی پیاده‌محور می‌شود.

بردی‌نشین گفت که از خیابان فردوسی تا قلعه فلک‌الافلاک به‌عنوان مسیر گردشگری تأمین اعتبار شده و عملیات اجرایی آن ظرف یک ماه آینده اجرایی و در نهایت ۶ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد بافت‌های ناکارآمد لرستان را واحدهای مسکونی تشکیل می‌دهند، بیان کرد:

مابقی فضاها، شهری و عمومی هستند. امسال لرستان به‌عنوان استان پایلوت تفاهم‌نامه‌ای را با یک نهاد توسعه بافت‌های فرسوده بسته تا اقدام به ساخت‌وساز واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده کند. با امضای این تفاهم‌نامه در شهرستان بروجرد به‌عنوان پایلوت عملیات اجرایی شروع شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نمایش نخستین عکس سلفی ناصرالدین شاه 

در کاخ گلستان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 ناصرالدین شاه 

مسعود نصرتی، رئیس مجموعه جهانی کاخ گلستان، با بیان اینکه نخستین عکس سلفی ناصرالدین شاه به‌همراه دیگر عکس‌های دوره ناصری دوم خرداد و هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی در این مجموعه جهانی به نمایش در می‌آید، گفت:

در نمایشگاه «عکس‌های دوره ناصری» ۳۰ قطعه عکس که توسط ناصرالدین شاه در سال ۱۳۰۷ و ۱۳۰۸ هجری قمری در ۱۳۱ سال پیش گرفته شده، به‌همراه نخستین عکس سلفی ناصرالدین شاه به نمایش گذاشته می‌شود.

او همچنین از نمایش قالیچه‌ها و مرقعات نفیس کاخ گلستان برای نخستین بار در دوم خرداد در عمارت چادرخانه و موزه مردم‌شناسی این مجموعه جهانی در پایتخت خبر داد.

او با اشاره به اینکه جنس این قالیچه‌ها از ابریشم و پشم بوده و متعلق به شهرهای اراک، تبریز و سنندج هستند، افزود:

بافنده‌های این قالیچه‌ها مشخص نیستند. همچنین هم‌زمان با برپایی این نمایشگاه، کتابی تصویری با عنوان «نمایشگاه قالیچه‌های کاخ گلستان» به دو زبان فارسی و انگلیسی رونمایی می‌شود که به معرفی این قالیچه‌ها پرداخته است.

مدیر کاخ گلستان همچنین با اشاره به نمایش ۹ جلد از مرقعات خطی نفیس این مجموعه برای نخستین بار، بیان کرد:

این مرقعات با خط نستعلیق و ثلث در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مربوط به استادان بنام و برجسته دوره صفویه و قاجار مانند میرعماد حسنی، اردشیر عبدالمجید طالقانی، میر علی هروی، میرزا اسدالله شیرازی است، ‌همچنین تصاویر نقاشی آن اثر محمدباقر و صادق است. که ۱۵ تصویر منتخب از این مرقعات به‌شکل تابلو به نمایش گذاشته می‌شود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۳۲ هواپیما در ۲۰ ماه آینده وارد کشور می‌شوند

از سه شرکت ایرباس، بوئینگ و ATR

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هواپیما

پس از اجرایی شدن برجام و قرارگرفتن بند لغو تحریم‌های هوایی ایران، ایران‌ایر به‌عنوان نخستین ایرلاین ایرانی توانست مذاکرات خود را با سه شرکت ایرباس، بوئینگ و ATR به پایان برساند تا روند تحویل هواپیماهای جدید به کشور پس از مدت‌ها توقف از سرگرفته شود.

پس از نهایی شدن مذاکرات با ایرباس ابتدا این شرکت سه فروند هواپیمای ۳۲۱ و ۳۳۰ به ایران تحویل داد و پس از آن شرکت ATR نیز با نهایی کردن مذاکرات ۱۵ ماهه خود در یک روز چهار هواپیما به ناوگان کشور اضافه کرد. البته این موضوع بر اساس گفته‌های مدیرعامل ایران‌ایر صرفا آغاز روندی طولانی است که در طول ۲۰ ماه آینده یعنی ماه‌های باقی‌ مانده از سال ۲۰۱۷ و ۱۲ ماه سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا خواهد کرد. 

طبق برآوردهای صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ به ایران‌ایر ۹ هواپیمای جدید تحویل خواهد شد. شرکت ATR، پنج فروند هواپیمای دیگر را با هدف توسعه و تجهیز ناوگان برد کوتاه ایران به ایران‌ایر تحویل می‌دهد و ایرباس نیز تحویل چهار فروند هواپیما از خانواده ۳۲۰ را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

در سال ۲۰۱۸ تعداد هواپیماهای تحویلی به ایران به عدد ۲۳ خواهد رسید. در این سال طبق توافقات صورت گرفته ایرباس به ایران پنج فروند هواپیمای ۳۲۱ و چهار فروند هواپیمای ۳۳۰ تحویل خواهد داد.

در کنار این‌ها از آوریل سال آینده شرکت بوئینگ نیز نخستین هواپیمای خود را از خانواده ۷۷۷ به ایران‌ایر تحویل می‌دهد و تا پایان سال ۲۰۱۸ تعداد هواپیمای تحویل شده به ایران را به سه فروند خواهد رساند.

پس از آنکه ایران‌ایر به‌مدت ۲۰ سال امکان خرید حتی یک فروند هواپیمای نو را پیدا نکرده بود، موفق شدیم در طول ماه‌های گذشته هفت فروند هواپیمای نو تحویل بگیرد و انتظار داشته باشید که در ۲۰ ماه آینده ۳۲ هواپیمای نو دیگر نیز وارد ناوگان‌اش شود. این اتفاق بزرگ که می‌تواند سن ناوگان ایران را به‌شکل قابل‌توجهی کاهش دهد زیر سایه اجرای توافق هسته‌ای اتفاق افتاده که البته می‌تواند در آینده نزدیک با همراهی دیگر ایرلاین‌ها به انقلابی بزرگ در صنعت هوایی ایران منجر شود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دیگر خبرها

سایر خبرهای حوزه گردشگری

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در این بخش لینک دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته را می‌بینید.

تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی کجارو است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه