دیدنی های سن پترزبورگ، شهر بناهای رنگارنگ روسیه (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
دیدنی های سن پترزبورگ، شهر بناهای رنگارنگ روسیه (قسمت اول)

سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه است که در شمال غرب این کشور قرار دارد. بعد از لندن، پاریس و مسکو، سن پترزبورگ چهارمین شهر پرجمعیت اروپا است. برای آشنایی با دیدنی‌های این شهر زیبا با کجارو همراه باشید.

سن پترزبورگ پر از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری است که اغلب این بناها در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. همه ساله گردشگران زیادی برای بازدید از زیبایی‌های آن، عازم روسیه می‌شوند. پتر کبیر در قرن ۱۸ میلادی سن پترزبورگ را بنا کرد و معماری اغلب بناهای آن به سبک معماری «باروک» (Baroque) و نئوکلاسیک است. اگر شما هم دوست دارید که سن پترزبورگ را به‌عنوان مقصد بعدی سفر خود انتخاب کنید، در ادامه ما را همراهی کنید تا تمام دیدنی‌های این شهر فرنگ را به شما معرفی کنیم. 

خیابان نوسکی پروسپکت (Nevsky Prospekt)

نوسکی پروسپکت سن پترزبورگ

شما می‌توانید یک روز تمام را در این خیابان سن پترزبورگ بگذرانید. این مسیر ۳ مایل طول دارد و در سال ۱۷۱۸، در میان جنگلی انبوه ساخته و در اوایل قرن ۱۹ و در زمان سلطنت آلکساندر این خیابان توسط چندین معمار نئوکلاسیک برجسته تقریبا به‌طور کامل بازسازی شد.

موقعیت خیابان نوسکی پروسپکت روی نقشه

از کلیسای جامع بانوی ما در کازان که از کلیسای سنت پیترو الهام گرفته است، تا کافه‌ها و رستوران‌های بی‌شماری در امتداد این خیابان قرار گرفته‌اند. نوسکی پروسپکت را می‌توان مرکز زندگی اجتماعی و فرهنگی سن پترزبورگ نامید. از نوسکی پروسپکت به‌عنوان شانزليزه سن پترزبورگ نیز یاد می‌شود. 

موزه ارمیتاژ (The Hermitage)

موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ

یک روز برای بازدید از موزه‌ی وسیع ارمیتاژ کافی نیست. این موزه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های روسیه و از قدیمی‌ترین نگارخانه‌های هنری و موزه‌های تاریخ و فرهنگ بشری جهان است. در این موزه بیش از ۳ میلیون اثر هنری، شامل شاهکارهایی از لئوناردو داوینچی، پیکاسو و رامبراند به نمایش گذاشته شده‌اند. در حقیقت مقامات موزه می‌گویند که بررسی هر اثر ۱۱ سال به طول انجامیده است. گشتی هم در میدان که کاخ که مقابل موزه قرار دارد، بزنید. برای رفتن به موزه‌ی ارمیتاژ باید در متروی نوسکی پروسپکت پیاده شوید. 

موقعیت موزه ارمیتاژ روی نقشه

کلیسای ناجی در خون (Church on Spilled Blood)

کلیسای ناجی در خون

این کلیسای فوق‌العاده زیبا در اوایل قرن ۲۰، در محل ترور تزار الکساندر دوم، در خیابان نوسکی پروسپکت ساخته شد و گنبد پیازی رنگ بسیار زیبا و موزاییک‌های تقریبا پر زرق‌وبرقی دارد. در طول محاصره‌ی شهر در جنگ جهانی دوم توسط نیروهای نازی، شوروی‌ها از این کلیسا به‌عنوان جایی برای ذخیره‌ی سیب‌زمینی استفاده می‌کردند. در نهایت، کلیسای ناجی در خون در سال ۱۹۹۷ دوباره برای استفاده‌ی عموم بازگشایی شد. این کلیسای ارتدوکس روسی به سبک ملی‌گرایی رمانتیک طراحی شده است.  ایستگاه متروی نوسکی پروسپکت نزدیک‌ترین ایستگاه به کلیسای ناجی در خون است. 

موقعیت کلیسای ناجی در خون روی نقشه

قلعه پیتر و پل (Peter and Paul Fortress)

قلعه پیتر و پل

در قلعه‌ی پیتر و پل چیزهای زیادی برای بازدید وجود دارد. این قلعه در سال ۱۷۰۳ میلادی ساخته شد و یکی از اولین بناهایی است که در سن پترزبورگ شاخته شده که سبک باروک پیتر و پل کلیسای جامع در آن استفاده شده است. این قلعه مدفن تقریبا تمام رهبران روسیه (قبل از انقلاب) بود، از پتر کبیر گرفته تا نیکلای دوم و سایر تزارها. داخل قلعه چند بنای مشهور وجو دارد که از آن جمله می‌توان به کلیسای پیتر و پل اشاره کرد. این کلیسا که در قسمت مرکزی دژ قرار دارد، با ۱۲۲/۵ متر ارتفاع در بلندترین نقطه، مرتفع‌ترین ساختمان شهر سن پترزبورگ است. گفته می‌شود برج ناقوس این کلیسای ارتدوکس بلندترین برج ناقوس جهان است.  

موقعیت قلعه پیتر و پل روی نقشه

ضرابخانه‌ی روسیه یکی دیگر از مهم‌ترین بناهای داخل قلعه است که از گذشته تاکنون، ضرب مسکوکات و انتشار اسکناس در روسیه، در این ضرابخانه انجام می‌گیرد. زندان باسیل هم در داخل قلعه‌ی پیتر و پل قرار دارد و که در گذشته افراد مشهوری همچون ولیعهد الکسی پسر پتر کبیر، داستایوسکی، برادر بزرگ لنین، گورکی میخائیل باکونین، نیکلای چرنیشفسکی، لئون تروتسکی و یوسیپ بروز تیتو در آن زندانی شده‌اند. اگر هوا خوب بود، حتما سری هم به ساحل کنار رودخانه بزنید. کسانی که عقیده دارند آب یخ، خاصیت درمانی دارد، زمستان‌ها برای استحمام اینجا جمع می‌شوند. برای رفتن به این قلعه باید در ایستگاه Gorkovskaya پیاده شوید.

تئاتر موسیقی کودکان

تئاتر موسیقی کودکان سن پترزبورگ

بازدید از این مکان جادویی، برای کودکان (حتی اگر زبان روسی بلد نباشند) می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. اجرای نمایش‌های موزیکال که از افسانه‌های روسی الهام گرفته شده، برای کودکان بسیار جذاب است. این نمایش‌ها به خاطر داشتن صحنه‌های رنگارنگ و بازیگران پرشور شهرت زیادی دارد. ایستگاه متروی Mayakovskaya نزدیک‌ترین ایستگاه به تئاتر موسیقی کودکان است.

موقعیت تئاتر موسیقی کودکان روی نقشه

تئاتر مارینسکی (Mariinsky Theatre)

تئاتر مارینسکی سن پترزبورگ

تئاتر مارینسکی در سال ۱۸۶۰ میلادی افتتاح شد و به‌مدت زیادی است که یکی از مشهورترین سالن‌های باله و اپرای جهان محسوب می‌شود. در این سالن بزرگانی چون پروکوفیف و چایکوفسکی اجرا داشتند و مدرسه‌ی رقص آن، افرادی مثل Nureyev و Nijinsky را تربیت کرده است. از برنامه‌های مهمی که اخیرا در این سالن به اجرا درآمده است، می‌توان به اپرای Eugene Onegin شاعر ملی روسیه، الکساندر پوشکین و باله‌ی رمان کلاسیک آنا کارنینا اثر لئو تولستوی اشاره کرد. اگر می‌خواهید به این تئاتر بورید، باید در ایستگاه نوسکی پروسپکت پیاده شوید. 

موقعیت تئاتر مارینسکی روی نقشه

موزه روسی

موزه روسی سن پترزبورگ

در حالی که موزه‌ی ارمیتاژ به نمایش هنرهای زیبا از سراسر جهان می‌پردازد، موزه‌ی روسی محل نمایش شاهکارهای ملی این کشور است. این موزه در سال ۱۸۹۸ میلادی افتتاح شد و همه چیز در آن می‌توانید پیدا کنید، از نمادهای مذهبی ارزان قیمت تا اثار هنرمندان آوانگارد (پیشرو) مانند کاندینسکی. از دیگر آثار برجسته‌ای که در این موزه به نمایش گذاشته شده است، می‌توان به «The Last Day of Pompeii» (تصویری غول‌پیکر از کوه وزوویو، اثر هنرمند قرن ۱۹ Karl Bryullov) و ایلیا رپین  با موضوع نامه قزاق‌ها به سلطان عثمانی اشاره کرد. برای بازدید از این موزه باید در ایستگاه متروی نوسکی پروسپکت پیاده شوید. 

موقعیت موزه روسی روی نقشه

کلیسای جامع سنت ایزاک (St Isaac’s Cathedral)

کلیسای جامع سنت ایزاک

کلیسای سنت ایزاک در قرن ۱۹ بنا شده است و گنبدی طلایی دارد. این کلیسا یکی از مشهورترین بناهای تاریخی سن پترزبورگ است و از سکوی طلاکاری شده‌ی خود، چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از شهر به نمایش می‌گذارد. مجسمه‌های حواریون در بالای کلیسای جامع ایزاک قرار دارند و روی درهای بزرگ این کلیسا نیز با صحنه‌هایی از کتاب مقدس آذین داده شده است.

موقعیت کلیسای جامع سنت ایزاک روی نقشه

داخل سقف کلیسا نقاشی‌های Karl Bryullov هنرنمایی می‌کند. سبک معماری این کلیسا مانند کلیسای سنت کاترین (قرن ۱۹) تلفیقی از سبک باروک و کلاسیک است. در دوران شوروی، از این موزه به‌عنوان موزه‌ی کفر مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه نیز کلیسای جامع سنت ایزاک کاربری موزه دارد اما با مجموعه‌ای از هنرهای قرن ۱۹ میلادی.

تور دور روسیه ایوار                                                            ۸ شب و ۹ روز                                                     مسکو و سن پیترزبورگ

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه