احیای بناهای تاریخی بازمانده از جنگ در خرمشهر و آبادان

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
احیای بناهای تاریخی بازمانده از جنگ در خرمشهر و آبادان

طرح‌های مطالعاتی برای احیای بناهای تاریخی بارمانده از جنگ ایران و عراق در شهرستان‌های خرمشهر و آبادان انجام می‌شود. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان و خرمشهر با اشاره به همزمانی هفته میراث فرهنگی و سالروز آزادسازی خرمشهر، از انجام مطالعات جامع در خصوص آثار باقی مانده از جنگ انجام شده است. طبق این تحقیقات (که توسط نجلا درخشانی مسئول حفظ و احیای این اداره انجام شده)، بناهای دارای ارزش معماری و تاریخی بسیاری که از دوران جنگ تحمیلی در سطح شهر باقی مانده، مورد بررسی قرار گرفته است و متروک ماندن آن‌ها باعث تخریب این بناها می‌شود.

او با اشاره به این که در بسیاری از کشورهایی که روزی در آن‌ها جنگی اتفاق افتاده، بناهای بازمانده از جنگ در آن‌ها به عنوان بنای تاریخی حفظ شده و جنبه گردشگری به خود گرفته‌اند، گفت:

در خرمشهر و آبادان نیز بر اساس مطالعات صورت گرفته، برای بناهای واجد ارزش باقی مانده از جنگ، کاربری جدیدی متناسب با شان و منزلت بنا با حفظ ارزش‌های آن‌ها و در راستای اهداف گردشگری تعریف شده است.

پاک‌گهر با اشاره به این که با تخریب بناهای بازمانده از دوران جنگ بخشی از هویت تاریخی شهرستان و کشور از بین می رود، گفت که آثار  باقی مانده از جنگ بر ارزش این بناها افزوده است و این ابنیه می‌توانند از جاذبه‌های گردشگری شهر محسوب شده و نقش موثری در رونق صنعت گردشگری داشته باشند.

احیای بناهای تاریخی خرمشهر و آبادان

وی با تاکید بر اهمیت صنعت گردشگری در منطقه و نتایج حاصل از آن اعم از ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی و وجود پتانسیل‌های بالقوه‌ی فراوان، از تمامی ارگان‌ها، سازمان‌ها و ادارات خواست که با اداره‌ی میراث فرهنگی همکاری لازم را داشته باشند، چون این اداره به تنهایی قادر به انجام چنین کار بزرگی نیست. 

وی افزود:

برای حفظ و نگهداری آثار موزه‌ جنگ با توجه به ارزش آن‌ها مطالعات جامعی انجام گرفته است که در راستای همین مطالعات از افرادی که آثاری از شهدا در اختیار دارند، درخواست می‌شود با مراجعه به اداره میراث فرهنگی آموزش‌های لازم در خصوص حفظ اصولی این آثار را فراگیرند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه