هواپیماهای ATR با هدف افزایش نرخ اقتصادی ۵۰ فرودگاه کشور خریداری می شود

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
 هواپیماهای ATR با هدف افزایش نرخ اقتصادی ۵۰ فرودگاه کشور خریداری می شود

وزیر راه و شهرسازی  در سومین کارگروه لجستیک کشور هدف از خرید  هواپیماهای ATR را نوسازی ناوگان هوایی و افزایش نرخ اقتصادی ۵۰ فرودگاه کشور اعلام کرد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم بازنگری در ساختار حمل و نقل کشور، اعلام کرد که باید ساختار تمام جاده‌ها و ریل کشورهای همسایه توسعه یابد و رابطه لجستیک پارک‌ها با وضعیت بار کشورهای همسایه برای نهادها و شبکه مشخص شود. وی افزود:

اگرچه زیربناهای ساختاری در ایران دارای نقایص بنیادین است اما در کنار بحث ساختارها، بحث فراینده‌ها و سایر نهادهای موثر بازار نیز برای من همواره مهم بوده است.

آخوندی تاکید کرد که باید  وضعیت لجستیک پارک‌ها مشخص شود و ساختار حمل و نقل در کشور مورد بازنگری قرار گیرد. او هدف اصلی این بازنگری را انتقال بار به‌وسیله حمل  و نقل ریلی از بنادر به لجستیک پارک‌ها و توزیع کالا به‌وسیله کامیون‌ به نقاط مختلف عنوان کرد که  البته یک ساختار بین‌المللی و تجربه‌شده توسط تمام کشورهای توسعه‌یافته جهان محسوب می‌شود لذا انجام آن صحیح و درست است.

او با اشاره به مشکلات موجود در مسیر لجستیک کشور، گفت:

اساسا رویکرد بازرگانی در رویکرد دولتی بسیار ضعیف است. به‌طور مثال تاکنون میلیاردها تومان در راه‌آهن سرمایه‌گذاری شده است اما آیا در راه‌آهن از رویکرد بازرگانی برای استفاده از این میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری بهره اقتصادی گرفته می‌شود؟ این مسئله به بحث جدی نیاز دارد زیرا این مسئله در ایران با گره مواجه شده است.

آخوندی به سرمایه‌گذاری کلان در راه‌اندازی راه‌آهن اصفهان-شیراز اشاره کرده و افزود:

حداکثر ۱۰ قطار برنامه‌ای در هفته نرخ بهره‌وری این سرمایه‌گذاری بزرگ را نشان می‌دهد و در واقع هیچ‌گونه تناسبی میان این میزان از سرمایه‌گذاری و نرخ بهره‌وری وجود ندارد. برای ایجاد رویکرد بازرگانی نیازمند توسعه شبکه ریلی در سطح کل کشور هستیم؛ اما نکته مهم همان رویکرد بازرگانی و نوع آن است.

عباس آخوندی

او به توسعه‌ی شبکه‌ی جاده‌ای کشور و یکسان نبودن نرخ بهره‌وری اقتصادی در تمام شبکه‌ها اشاره کرد و علت آن را عدم وجود رویکرد بازرگانی در ساختار حمل و نقل جاده‌ای دانست. وی اعلام کرد که در حمل و نقل هوایی نیز بیش از ۶۰ فرودگاه ساخته شده است اما ۸۰ درصد پروازها از ۹ فرودگاه و ۲۰ درصد باقی‌مانده در ۵۱ فرودگاه دیگر انجام می‌شود.

آخوندی با تاکید بر اهمیت نوع رویکرد بازرگانی، افزود:

وقتی به حمل‌ونقل ریلی نگاه می‌کنیم، دو کانون اصلی شامل معادن با ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن بار معدنی و دوم انتقال بار از بنادر به مقاصد مختلف داخل کشور و ترانزیت است که باید این اتصال از طریق ایجاد لجستیک پارک‌ها ایجاد شود. باید این ایده با یک ایده بازرگانی تلفیق شود زیرا بدون ایده بازرگانی این اقدام باعث توسعه ساختار می‌شود. اگرچه من با توسعه ساختار موافق هستم، اما معتقدم این اتفاق باید با پایانی خوش همراه باشد.

آخوندی رویکرد بازرگانی در وزارت راه و شهرسازی با قدمت حداقل ۱۰۰ ساله و بهره‌برداری توسط سیستم‌ بوروکراتیک بدون توجه به مسئله نرخ اقتصادی دانست و ادامه مثالی برای شفاف‌سازی موضوع مطرح کرد:

به طور مثال وضعیت نرخ اقتصادی و میزان بهره‌وری در حمل و نقل ریلی به گونه‌ای است که درحالی‌که ۱۳ میلیون مسافر در مسیر ریلی تهران-مشهد جابه جا می‌شوند، سایر خطوط به این مقدار کار نمی‌کنند. یا در حمل و نقل هوایی نیز برای فعال کردن حدود ۵۰ فرودگاه کشور اقدام به خرید هواپیماهای ATR کشور شد.  آن ساختار با چنین ابزارهایی می‌توانند نرخ اقتصادی و بهره‌وری ایجاد کند.

وی تاکید کرد که تمامی استان‌های می‌خواهند از فرودگاه بهره‌مند شوند و دلیل آن را مغفول ماندن  حمل‌ونقل محلی، بین شهرهای مرزی و آن‌سوی مرزها دانست. او با اشاره به این نکته که رویکرد اغلب متصدیان حمل‌ونقل مبدأ و مقصد و کشورهای چین، هند، روسیه و ترکیه است، عنوان کرد که مسئله اصلی پتانسیل‌های تجارت با کشورهای افغانستان، پاکستان و کشورهای CIS است. 

وی در ادامه افزود:

امنیت و توسعه متعادل ایران و توسعه پیرامون ایران از طریق تسهیل ارتباط گسترده با کشورهای همسایه صورت می‌گیرد. باید بدانیم برای ارتباط با کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، حوزه CIS، ترکیه، عراق تا لاذقیه و مدیترانه باید استراتژی توسعه ارتباطات حمل‌ونقل با تمام کشورهای همسایه داشته باشیم. ازاین‌رو هم در ساختار باید تمام جاده‌ها و ریل کشورهای همسایه توسعه یابد و همباید رابطه لجستیک پارک‌ها با وضعیت بار کشورهای همسایه برای نهادها و شبکه مشخص شود. در آن زمان کیک تعریف‌شده از سوی ما بزرگ‌تر خواهد بود به‌علاوه رابطه درازمدت‌تر و امنیت پایدارتری در ایران تشکیل خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین تبادل خدمات میان ایران و کشورهای همسایه را مهم دانست و از  آن  به عنوان بزرگ‌ترین استراتژی یاد کرد اما تاکید کرد ارتباط این شبکه با حمل و نقل درون‌شهری نیز باید مشخص شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه