مرگبارترین حوادث شهر بازی‌ها در طول تاریخ (قسمت دوم)

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
مرگبارترین حوادث شهر بازی‌ها در طول تاریخ (قسمت دوم)

در این قسمت از مقاله، فهرست مرگبارترین رویدادهای شهربازی‌های دنیا را دنبال می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

پرتاب شدن از ترن هوایی، خرد شدن جمجمه زیر ترن، غرق شدن در استخر، شکستن سرسره و رویدادهای مرگبار مشابه، فقط صحنه‌های اکشن فیلم‌ مقصد نهایی نیستند. در دنیای واقعی، بی‌احتیاطی، عدم رعایت نکات ایمنی و عدم بازرسی و نگهداری صحیح وسایل سرگرمی، فجایعی را به بار می‌آورد و شهربازی‌ها را که مکان‌هایی برای تفریح و هیجان هستند، به قربانگاه افراد تبدیل می‌کند.

شهربازی‌ها در صورتی که با نظارت دقیق اداره شوند و وسایل سرگرمی آنها مرتب بازبینی و از نظر ایمنی و سلامتی بررسی و تایید شود، مکان‌هایی هیجان‌انگیز برای جوانان هستند تا انرژی و شور و نشاط جوانانه‌ی خود را تخلیه کنند. در عین حال، کسانی که از این وسایل استفاده می‌کنند هم باید به نکات ایمنی مطرح شده توسط اپراتورها توجه کنند تا تفریحی شاد و سراسر هیجان را به کام خود و دیگران تلخ نکنند.

(عکس‌ها تزیینی است.)

کینگز آیلند (King’s Island)، اوهایو، آمریکا

حوادث مرگبار شهربازی ها

این پارک بعد از حوادث دلخراش نهم ژوئن ۱۹۹۱، به عنوان یک مکان تسخیر شده توسط ارواح شناخته می‌شد. یک قسمت از مجموعه‌ی Ghost Hunters در سال ۲۰۱۲ در این پارک فیلمبرداری شده است. در ان زمان اهالی منطقه گزارش دادند که روح یک دختر کوچک با پیراهن آبی را در پارک مشاهده کرده‌اند.

در آن روز شوم، سایه‌ی مرگ بر سر این پارک افتاده بود. ابتدا یک مرد به داخل دریاچه افتاد. دوست ۲۰ ساله‌ی او ویلیام هیتکت و یکی از کارکنان پارک به نام دارل رابرتسون که او هم ۲۰ ساله بود خود را برای نجات جان مرد به داخل دریاچه انداختند. هر دو دچار شوک الکتریکی شدند. ویلیام و دارل جان خود را از دست دادند و تنها کسی که زنده ماند، همان مردی بود که داخل دریاچه افتاده بود.

یک ساعت بعد، کندی تیلور ۳۲ ساله از یکی از وسایل پارک به نام Flight Commander سقوط کرد و در دم جان باخت.

این پارک هنوز هم فعالیت می‌کند و جالب است بدانید که این پارک، ۱۳ سال متوالی یعنی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ جایزه‌ی بهترین منطقه‌ی بازی کودکان در دنیا را از آن خود کرده است؛ عنوانی که توسط Amusement Today انتخاب می‌شود.

مایندبندر (Mindbender) در پارک گلکسی‌لند (Galaxyland)، آلبرتا، کانادا

حوادث مرگبار شهربازی ها

مایندبندر، بزرگ‌ترین ترن هوایی سه حلقه‌ای سرپوشیده در دنیا است. علاوه بر این، این ترن هوایی محل رویداد یکی از تلخ‌ترین حوادث شهربازی‌ها در طول تاریخ بوده است. این ترن توسط سازنده‌ی آلمانی آن، امن‌ترین ترن دنیا لقب گرفته بود و تا ۱۴ ژوئن ۱۹۸۶ هیچ حادثه‌ای در آن روی نداده بود.

آن روز، ترن هوایی تلخ‌ترین روز خود را تجربه کرد. جدا شدن پیچ و مهره‌های چرخ‌های سمت چپ آخرین واگن ترن، باعث شد که این قطار ۴ واگنه از مسیر خود خارج شود. واگن آخر با سازه‌های تکیه‌گاه ترن برخورد کرد و مسافران آن به بیرون پرتاب شدند. سه نفر از کسانی که سوار بودند بر اثر سقوط روی زمین یا معلق ماندن در مسیر، جان خود را از دست دادند و سایر افراد هم با آسیب‌های جدی در گردن و قفسه‌ی سینه مواجه شدند. زمانی که این حادثه روی داد، پارک پر از افرادی بود که برای شرکت در یک کنسرت جمع شده بودند. بسیاری از افرادی که در کنسرت شرکت کرده بودند، در پس‌زمینه‌ی اجرای گروه موسیقی، شاهد دلخراش‌ترین رویداد شهر بازی بودند. این ترن ۷ ماه بعد با نظارت‌ها و اقدامات ایمنی جدید، بازگشایی شد و از آن زمان به بعد در زمینه‌ی ایمنی ترن‌های هوایی، رکورددار است.

ترن هوایی بیگ دیپر (Big Dipper)، پارک بترسی (Battersea)، انگلستان

حوادث مرگبار شهربازی ها

دردناک‌ترین حادثه‌ی ترن هوایی در طول تاریخ در ماه مه سال ۱۹۷۲ در لندن روی داد. در آن زمان، این ترن هوایی چوبی قدیمی، تنها جاذبه‌ی پارک بود؛ وسیله‌ای که لرزش‌هایش هیجان سفر با آن را دوچندان می‌کرد. ترن‌های چوبی به سرعت مستهلک و خراب می‌شوند مگر اینکه در فواصل زمانی کم و به دقت از آنها نگهداری شود. غفلت از این امر مهم و نادیده گرفتن مسائل ایمنی، موجب این رویداد تلخ شد.

در تابستان ۱۹۷۲، طنابی که واگن‌ها را در ابتدای مسیر نگه می‌داشت، پاره شد. در نتیجه‌ی این پاره شدن بند، مکانیزم ضد عقبگرد ترن از کار افتاد و زنجیره‌ی واگن‌های ترن به عقب برگشت و در محیط اطراف ترن سقوط کرد. در اثر این حادثه‌ی تلخ، ۵ کودک جان خود را از دست دادند و ۱۳ نفر به شدت زخمی شدند. این پارک بعد از وقوع این حادثه به مدت ۲ سال بسته بود.

سفر ماجراجویانه‌ی Eco-Adventure، Overseas Chinese Town، شنژن، چین

حوادث مرگبار شهربازی ها

این جاذبه‌ی تفریحی به منظور شبیه‌سازی پرتاب موشک طراحی و ساخته شده بود. در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۰، دوستداران هیجان و ماجراجویی این وسیله‌ی تفریحی را انتخاب کردند. این وسیله‌ی تفریحی نوعی ماشین گریز از مرکز بود که در یک صفحه‌ی گنبدی شکل می‌چرخید و سفر با سفینه‌ی فضایی شبیه‌سازی می‌کرد. در جریان استفاده از این وسیله، یکی از ماشین‌های آن آسیب دید و از مدار خارج شد. در نهایت قبل از اینکه صفحه‌ی گنبدی‌شکل از جای خود خارج شود، آتش‌سوزی روی داد در حالی که ۴۴ نفر داخل آن بودند. در جریان این حوادث، ۶ نفر کشته شدند، ۱۰ نفر به شدت آسیب دیدند و بقیه در حالی که بیهوش بودند به بیمارستان منتقل شدند. گزارش‌ها نشان داد که این حادثه به علت شل شدن یکی از پیچ‌های معیوب دستگاه روی داده است.

قلعه‌ی تسخیر شده (Haunted Castle)، در پارک Six Flags Great Adventure، نیوجرسی، آمریکا

دلخراش‌ترین حادثه‌ای که در تاریخ فعالیت شهربازی‌ها روی داده، بر اثر درست کار نکردن ترن هوایی یا شبیه‌ساز سفر فضایی، اتفاق نیفتاده است. این حادثه در یک قلعه‌ی تسخیر شده در این پارک روی داده است؛ جایی که مردم روی دو پای خود راه می‌رفتند و از جایی معلق نبوند یا جایی بین زمین و آسمان گیر نکرده بودند؛ جایی که احتمال وقوع حادثه‌های مرگبار در آن بعید به نظر می‌رسید.

این رویداد تلخ در ۱۱ ماه مه سال ۱۹۸۴ اتفاق افتاد زمانی که قلعه در آتش سوخت. دمای شعله‌های آتش به ۲۰۰۰ درجه رسیده بود؛ این دمای بالا، دیواره‌های فلزی قلعه را ذوب کرد و فضای داخل آن را به یک جهنم واقعی تبدیل کرد. بسیاری از افرادی که داخل قلعه بودند توانستند خود را نجات دهند اما ۸ نوجوان میان شعله‌ها گیر افتاده و در آتش سوختند. میزان سوختگی آنها به حدی بود که قابل شناسایی نبودند. این حادثه به دلیل عدم استفاده از سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق روی داد.

مطالب مرتبط:

منبع therichest

دیدگاه