نکاتی که باید پیش از سفر به تبت بدانیم

کسری مجیدی
کسری مجیدی جمعه، ۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
نکاتی که باید پیش از سفر به تبت بدانیم

تبت که امروزه متعلق به کشور چین است، منطقه‌ای بکر و زیبا در آسیا محسوب می‌شود. این منطقه، با توجه به جاذبه‌هایش، پذیرای گردشگران زیادی است. همراه کجارو باشيد تا با نكاتی كه پيش از سفر به تبت بايد بدانيد، آشنا شويد.

تبت منطقه‌ای است که در گذشته کشوری مستقل محسوب می‌شده است. در سال ۱۹۵۹ پس از قیام‌های مختلف، تبت به کشور چین تعلق گرفت. این منطقه که در فلاتی پهناور و مرتفع قرار دارد، از پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی بهره می‌برد. از طرف دیگر، جاذبه‌های طبیعی زیادی از جمله، قله اورست، در تبت واقع شده‌اند.

با این مقدمه، به سراغ برخی از قوانین و نکات لازم برای سفر به این شهر، رفته‌ایم.

قله اورست در تبت

برنامه‌ریزی مناسبی برای سفر انجام دهید

هتل‌های تبت خیلی زود پر می‌شوند. این امر دو دلیل اصلی دارد. اول آنکه ظرفیت این هتل‌ها نسبتا کم است، دوم هم به استقبال زیاد گردشگران از این منطقه، برمی‌گردد. به هر ترتیب سعی کنید حداقل یک ماه زودتر کارهای لازم را برای سفر به تبت انجام دهید.

مورد خیلی مهم دیگر برای سفر به این منطقه این است که علاوه بر نیازمند بودن اخذ ویزای چین، لازم است مجوز ورود جداگانه‌ای نیز برای تبت گرفته شود. در ضمن فعلا امکان تنهایی سفر کردن به تبت وجود ندارد و تنها همراه تور ممکن است. به هر ترتیب با توجه به زمان‌گیر بودن این عوامل، برنامه‌ریزی درستی برای سفر خود انجام دهید.

اکسیژن کم است!

منطقه‌ی تبت با میانگین ارتفاع ۴۵۰۰ متری از سطح دریا، مرتفع‌ترین سکونتگاه بشر روی زمین است. مسلما چنین ارتفاعی، موجب کاهش فشار هوا و کمبود اکسیژن می‌شود. هوای این منطقه تا ۴۰ درصد اکسیژن کمتری دارد. به همین دلیل ضربان قلب و آهنگ دم و بازدم دچار اختلال می‌شود. این در حالی است که بدن پس از مدتی به این شرایط عادت خواهد کرد؛ اما تا آن زمان حواستان به این امر باشد تا با آمادگی به استقبال این شرایط بروید. یکی از عوامل موثر در بهبودی این وضعیت نوشیدن آب زیاد است.

ارتفاعات تبت

زمان مناسبی برای سفر انتخاب کنید

به یاد داشته باشید که بهترین زمان سفر کردن به تبت، طی ماه‌های می تا اکتبر، مصادف با اردیبهشت تا مهرماه، است. در این مدت از سال، هوای مطلوبی همراه با میزان اکسیژن قابل‌قبولی در این منطقه برقرار است. از طرف دیگر به‌دلیل آنکه این ماه‌ها فصل گردشگری و پررونق تبت محسوب می‌شود، هزینه و مخارج سفر نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

با اطلاعات کامل سفر کنید

با توجه به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه، توصیه می‌شود که حتما از نقشه و راهنماهای دیگر کمک بگیرید. قبل از هر کاری، بهتر است فهرست کاملی از همه جاذبه‌های تبت، مانند معابد آن، تهیه کنید؛ چراکه بدون علم به این جاذبه‌ها، امکان گشت‌وگذار در این منطقه، تقریبا غیرممکن است.

جاذبه های تبت

هزینه‌ها را در نظر بگیرید

قبل از هرچیز باید بدانید که تبت علی‌رغم آنکه منطقه‌ای دور افتاده است، به‌هیچ‌وجه هزینه‌های آن ارزان نیست؛ در نتیجه با اطلاع از این موضوع و دانستن آنکه واحد پولی این منطقه نیز مانند چین «ین» است، تدابیر لازم را برای سفر خود بیاندیشید.

تجهیزات لازم را همراه داشته باشید

با توجه به شرایط اقلیمی این منطقه، همراه داشتن تجهیزات لازم ضروری است. همان طور که گفته شد، این منطقه بسیار مرتفع است، در نتیجه در صورت نیاز، قرص‌های مخصوص را همراه داشته باشید.

تبت آب و هوای خشکی دارد. به همین دلیل از همراه داشتن کرم‌های مرطوب‌کننده، مطمئن شوید. با توجه به اختلاف دمای روز و شب، همیشه حتی در تابستان  نیز، لباس‌های گرم را با خود داشته باشید. از آنجایی هم که یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های این منطقه، طبیعت آن است، از کفش راحت و مناسبی برای پیاده‌روی استفاده کنید.

همچنین غذاها و خوراکی‌های تبت، ممکن است تفاوت بسیاری با عادت‌های غذایی شما داشته باشد. ازاین‌رو، برای احتیاط، قرص‌های گوارشی لازم را همراه داشته باشید.

غذاهای تبت

اعتقادات مردم را در نظر بگیرید

برای آخرین مورد به یاد داشته باشید که مردم تبت از پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی طولانی برخوردار هستند. به همین دلیل به آیین‌های مذهبی و فرهنگی خود بسیار پایبندند. در نتیجه توصیه می‌شود، به اعتقادات و رسم و رسومشان احترام بگذارید تا در طول سفرتان دچار مشکل خاصی نشوید.

اعتقادات مردم تبت

به‌طور کلی با در نظر گرفتن قوانین و مطالعه‌ی بیشتر در رابطه با مقصد خود، سفر خود را لذتبخش‌تر کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه