سفرنامه اینستاگرامی؛ از دنیای مجازی تا واقعی

کسری مجیدی
کسری مجیدی چهار شنبه، ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰

برای کسب اطلاعات از مقصد سفر، راه و روش‌های گوناگونی وجود دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، شاهد نوآوری‌های جذابی در این زمینه هستیم. در این سفرنامه، همراه کجارو باشید تا با طعم سفر به کمک اینستاگرام آشنا شوید.

«جس» (Jess) و «چارلی» (Charlie) که هر دو ۲۹ سال سن دارند، ۱۰ سال است که با یکدیگر زندگی می‌کنند. سال گذشته آن‌ها تصمیم گرفتند، از شغل خود که کارشناسی تبلیغاتی است، استعفا دهند و به دور دنیا سفر کنند.

سفر آن‌ها یک تفاوت با شیوه‌های رایج سفر داشت. آن‌ها تصمیم گرفتند که از شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام به عنوان راهنما کمک بگیرند. آن‌ دو اعتقاد داشتند که اینستاگرام محلی است برای آشنا شدن انسان‌های خلاق و مشتاق برای سفر کردن. در نتیجه، می‌توان از این طریق اطلاعات زیادی را درباره‌ی مقصد سفر بدست آورد.

طبق برنامه‌ریزی که داشتند، سفرشان از هند آغاز می‌شد و پس از گذر از سنگاپور، میانمار و هنگ کنگ، در آفریقای جنوبی پایان می‌یافت. زمانی که به هر محل می‌رسیدند، با کمک تگ‌ها و هشتگ‌ها، با نکات آن منطقه آشنا می‌شدند. حتی با کاربرانی که در آن محل‌ها حضور داشتند، به گفتگو می‌پرداختند.

زوج اینستا

صفحه‌ی کاربری اینستاگرام این زوج با نام the.travel.project@، امروزه بیش از ۱۴ هزار دنبال‌کننده دارد. این در حالی است که ابتدا تمامی مخارج و هزینه‌های این سفرها از جیب خودشان بود؛ ولی پس از مشهور شدن و رسیدن به ۱۰ هزار دنبال‌کننده، حامیان گوناگونی برایشان صف کشیدند.

در ادامه، توجه شما را به این سفرنامه‌ی اینستاگرامی جلب می‌کنیم. لازم به ذکر است که این سفرنامه از زبان نگارنده است. همچنین حتما پیشنهاد می‌کنیم، برای مشاهده‌ی عکس‌های بیشتر از این سفر و دیگر مقاصد، از صفحه‌ی اینستاگرام این زوج دیدن کنید.

سفر ما با یک بلیت یک‌طرفه به هند آغاز شد. کشوری که برای ۲ ماه در آنجا اقامت داشتیم. یکی از بهترین مناطقی که در این سفر تجربه کردیم، روستای باستانی «هامپی» (Hampi) در جنوب این کشور بود. چشم‌اندازهای بی‌نظیری در این منطقه وجود داشت که مزارع و شالیزارهای کوچک و بزرگ، درختان نخل قد کشیده و حیات وحشی متنوع، تنها بخشی از آن‌ها بود. پس از ۵ روز اقامت در این منطقه، به «کرالا» (Kerala) رفتیم.

هامپی در هند

بیشتر بخوانید:

موردی که در هند به آن پی بردیم این بود که کاربران اینستاگرام در این کشور کم نیستند. شاید تعجب کنید اگر بگوییم که در سفر به دهلی با دعوت اینستاگرامی یک دختر محلی، برای نهار به خانه‌اش رفتیم.

در ادامه، به منطقه‌ی زندگی دالایی لاما در هند رفتیم. امروزه از این منطقه به عنوان «تبت کوچک» نام برده می‌شود. دالایی لاما پس از قیام علیه دوره‌ی چین در سال ۱۹۵۹، به این منطقه تبعید شد. اقامت ما در کمپی در «تریوند» (Triund) ادامه داشت. این کمپ که در نزدیکی هیمالیا بود بسیار سرد بود، تا جایی که دما به زیر صفر می‌رسید. متاسفانه ما هم وسایل و لباس‌های گرمایشی مناسبی نداشتیم.

کمپ هیمالیا

سپس به شهر «اوداپور» (Udaipur) در جنوب هند رسیدیم. این شهر به «شهر دریاچه‌ها» مشهور است؛ از این رو، با حال و هوای خود به عنوان «ونیز شرق» مطرح است. این در حالی بود که یکی از اعضای اینستاگرام که عکاس بود، این شهر را به ما توصیه کرده بود و ما پس از طی کردن مسیری ۲۳ ساعته از «مانالی» (Manali)، به اوداپور رسیدیم.

اوداپور

با گذشت ۲ ماه از سفر به هند، راهی سنگاپور شدیم. اولین جایی که به دیدن آن رفتیم، جزو پرطرفدارترین جاذبه‌های منطقه، طبق گفته‌ی کاربران اینستاگرام، بود. «پارک طبیعت سنگاپور» (Gardens by the Bay) یکی از زیباترین پارک‌های طبیعی است. این پارک با بهره‌گیری از فضای سبز متنوع و پهناور، همراه با بناهای زیبا از جذاب‌ترین مکان‌های این منطقه به شمار می‌رود.

سنگاپور

در ادامه‌ی سفر و با کمک هشتگ‌ها و دیگر امکانات اینستاگرام، راهی شهر معابد، یعنی شهر باستانی «باگان» (Bagan) در میانمار شدیم. باگان شهری بود که ما آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی را در آن جشن گرفتیم. تصور کنید چه حسی دارد زمانی که با چشم‌اندازی از غروب خورشید و معابد کوچک و بزرگ در روز اول سال روبه‌رو شوید. برای سال نو، ما دو آرزو داشتیم: ۱. ماجراجویی‌های بیشتر. ۲. سفر به ژاپن.

باگان در میانمار

مردم میانمار هنوز خیلی به اینستاگرام روی خوش نشان نداده‌اند؛ در نتیجه، مجبور شدیم از کاربران غیر محلی کمک بگیریم. یکی از بیشترین عکس‌ها در اینستاگرام مربوط به بالن‌های معلق در میانمار است. ما هم فرصت را غنیمت شمردیم و برای بالن‌سواری برنامه‌ریزی کردیم.

ساعت ۴ صبح روز بعد، راهی محل مخصوص بالن‌ها شدیم. گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان، برای این بالن‌ها آمده بودند. زمانی که بالن به پرواز درآمد، با صحنه‌ی کم‌نظیری از بالن‌ها بر فراز معابد این منطقه، مواجه شدیم.

بالن سواری در باگان

پس از گذشت یک ساعت و پرواز بر فراز باگان و فرود آمدن، تصمیم گرفتیم برای صرف نهار به یکی از رستوران‌های محلی میانمار برویم. مجددا با یک جستجو در اینستاگرام، قرار شد به منطقه‌ی محلی «میندات» (Mindat) برویم. طبق پیشنهادهای اینستاگرامی به رستوران محلی «میوما» (Myo Ma) رفتیم. سوپ و غذاهای این رستوران فوق‌العاده و البته خیلی تند بود. نکته‌ی جالب در این رستوران این بود که هیچ گردشگر دیگری را نمی‌توانستیم در آن پیدا کنیم.

رستوران در میانمار

یکی دیگر از خاطرات سفر به میانمار، ملاقات با پیرزنی ۹۰ ساله بود که با بینی خود فلوت می‌نواخت. او از معدود کسانی بود که هنوز پایبند فرهنگ و آیین‌های باستانی این کشور بود.

پیرزنی در میانمار

به هر ترتیب، سفر ما به میانمار رو به اتمام بود و برای سفری ۵ روزه راهی هنگ کنگ شدیم. مردم هنگ کنگ به شدت در اینستاگرام فعال هستند. در نتیجه کار ما هم آسان‌تر بود.

هنگ کنگ برای آسمان‌خراش‌هایش شهرت بسیاری دارد. زمانی که به این منطقه رسیدیم، دریافتیم که این آسمان‌خراش‌ها واقعا بلند و شگفت‌انگیز هستند. حال تصور کنید، دیدن چنین منظره‌ای از آسمان‌خراش‌ها که در یک جزیره توسط کوه‌های سبز و اندوه محاصره شده‌اند، تا چه اندازه می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

هنگ کنگ

در هر صورت، با کمک دوستان اینستاگرامی گشت و گذار خود را در هنگ کنگ به پایان رساندیم. بعد از آن، با پروازی طولانی، سفر ۶ هفته‌ای خود را به آفریقای جنوبی آغاز کردیم.

سفر به آفریقای جنوبی مصادف شد با ده هزارتایی شدن دنبال‌کننده‌های صفحه‌ی ما! ژوهانسبورگ بزرگ‌ترین شهر در آفریقای جنوبی و یکی از ۵۰ کلان‌شهر بزرگ جهان محسوب می‌شود. اگر بخواهیم به جاذبه‌های این منطقه بپردازیم، به موارد بسیاری خواهیم رسید. برای اولین کار در این شهر، همراه یکی از دوستان اینستاگرامی، به تماشای یکی از مسابقات بوکس محلی ژوهانسبورگ رفتیم.

مسابقه بوکس در آفریقای جنوبی

با جستجوی دوباره در اینستاگرام، تصمیم گرفتیم به گشت و گذار در طبیعت این منطقه برویم. از آنجایی که آفریقای جنوبی قلمروی پادشاهی حیوانات است، چند روزی از سفرمان را در اقامتگاهی در جنگل‌های این منطقه گذراندیم. فکرش را بکنید، زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوید توسط گورخرها، زرافه‌ها و فیل‌ها محاصره شده باشید.

حیوانات در آفریقای جنوبی

بیشتر بخوانید:

در ادامه‌ی طبیعت‌گردی در آفریقای جنوبی، به بیابان‌های این منطقه سفر کردیم. بیابان‌هایی که تا چشم کار می‌کرد، مملو از تپه‌های شنی کوچک و بزرگ بود. تپه‌هایی که با تابش نور آفتاب رنگ عوض می‌کردند.

تپه های شن در آفریقای جنوبی

در نهایت، برای آخرین تجربه در این سفر، بر فراز یکی از تپه‌های بلند این منطقه، به تماشای غروب خورشید نشستیم.

بیابان آفریقای جنوبی

پس از بازگشت از آفریقای جنوبی، سفر شش ماهه‌ی‌‌ خود را در مارس ۲۰۱۷ به پایان رساندیم. سفری که با کمک دوستان و کاربران اینستاگرامی ممکن شد. در انتها نیز، با توجه به استقبال کم‌نظیر دنبال‌کنندگانمان، تصمیم گرفتیم در آینده، برای سفرهای این‌چنینی برنامه‌ریزی کنیم و تجربه‌های جدید را به اشتراک بگذاریم.