چگونه ویزای قبرس بگیریم؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
چگونه ویزای قبرس بگیریم؟

قبرس یکی از پرطرفدارترین مقاصد توریستی است که گردشگران برای سفر به آنجا باید برای دریافت ویزا اقدام کنند. 

جمهوری قبرس، پس از دو جزیره ساردنی و سیسیل، سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است که در معبر سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد. این کشور به دو بخش قبرس شمالی (بخش ترک نشین) و بخش یونانی تقسیم می‌شود و هر دو زبان ترکی و یونانی زبان رسمی کشور محسوب می شوند.

علاوه، این جزیره زیبا دارای قدمتی ۱۰,۰۰۰ ساله بوده و در طول تاریخ شاهد استقرار و عزیمت تمدن‌های بسیاری بوده است. به همین دلیل علاوه بر آب و هوای معتدل در تمام طول سال، طبیعت زیبا و جاهای دیدنی قبرس باعث رونق هر چه بیشتر صنعت توریسم و حضور گردشگران از اقصی نقاط جهان در آنجا شده است و تورهای قبرس را در صدر مقصدهای انتخابی گردشگران خارجی برای گذران تعطیلات قرار داده‌اند.

اگر شما نیز قصد سفر به قبرس را دارید، در کجارو می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین تور قبرس را در بازه زمانی مورد نظر خود جستجو کرده و تور دلخواهتان را از میان ده‌ها آژانس معتبر مسافرتی انتخاب کنید.

از آنجایی‌که قبرس عضو اتحادیه اروپا است و در آستانه پیوستن به پیمان شینگن قرار دارد، برای صدور ویزا مقررات بسیار سختی را لحاظ کرده است. البته دریافت ویزای قبرس برای آن دسته از افرادی که قصد دریافت ویزای شینگن در آینده را دارند، دارای اهمیت است. البته مدتی است که قبرس نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی مراحل صدور ویزا مانند جمع‌آوری مدارک، تعیین وقت ملاقات و... را به کارگزار سفارت واگذار کرده است؛ بدیهی است تصمیم نهایی درباره صدور ویزا برعهده سفارت خواهد بود.

ویزای قبرسشرح خدمات
انواع ویزاتوریستی، تجاری، تحصیلی و اقامت دائم
مراحل صدور ویزااز طریق کارگزار سفارت
وقت سفارتدارد
مصاحبه و انگشت‌نگاریدارد
مدارک لازم برای صدور ویزامدارک شناسایی، مالی و...
مدت زمان لازم برای صدور ویزاهشت روز کاری
سفارت/ کنسولگریدارد

ویزای توریستی قبرس

ویزای توریستی قبرس به صورت یکبار ورود و حداکثر برای مدت دو هفته توسط سفارت این کشور صادر می‌شود.

مدارک لازم برای صدور ویزای توریستی قبرس

ویزای قبرس

۱) تکمیل فرم‌های درخواست توسط متقاضی ویزا (این فرم‌ها در آژانس‌های مسافرتی مورد تایید سفارت در دسترس مسافران قرار دارند.)

۲) اصل و کپی شناسنامه (تمام صفحه‌ها) و کارت ملی متقاضی.

۳) گذرنامه دارای اعتبار (حداقل ۶ ماه).

۴) دو قطعه عکس ۴*۶ رنگی با زمینه سفید و بدون روتوش.

۵) بلیط هواپیما دو طرفه به نام متقاضی ویزا. 

۶) واچر رزرو هتل در قبرس.

۷) گواهی اشتغال به کار متقاضی به زبان انگلیسی به همراه نسخه اصل به فارسی که در آن میزان حقوق ماهیانه، سمت شغلی و تاریخ آغاز به کار به صورت دقیق ذکر شده است.

۸) پرینت گردش حساب بانکی (شش ماه گذشته).

۹) کپی گذرنامه و ویزاهای موجود متقاضی در گذرنامه دارای اعتبار.

۱۰) کپی گذرنامه‌ها و ویزاهای قدیمی متقاضی.

۱۱) ارائه سند مالکیت و قرارداد خرید ملک ویژه افرادی که در قبرس دارای ملک هستند.

۱۲) دعوت‌نامه تجاری از شرکت قبرسی برای افرادی که به منظور انجام امور تجاری به قبرس سفر می‌کنند.

۱۳) تاییدیه حضور در کنفرانس به همراه ریز برنامه کنفرانس برای افرادی که به منظور شرکت در کنفرانس به قبرس سفر می‌کنند.

۱۴) متقاضیانی که برای دیدار با بستگان خود قصد سفر به قبرس را دارند، الزامی برای رزرو و ارائه واچر هتل نداشته و کافی است تا سایر مدارک مانند دعوت نامه، کپی مدارک شناسایی خود و میزبان، تعهدنامه پذیرش مسئولیت یا گارانتی بانکی از جانب دعوت کننده را ارائه کنند.

۱۵) افرادی که برای شرکت در مصاحبه سفارت‌خانه‌های خارجی به قبرس سفر می‌کنند، باید علاوه بر مدارک فوق «گواهی کتبی وقت مصاحبه» را نیز برای توجیه دلیل سفر به قبرس ارائه کنند.

شرایط و نکته‌ها

ویزای قبرس

  • دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک و خدمت نیازی از اخذ ویزا معاف هستند.
  • ارائه مدارک فوق تضمینی برای صدور ویزای ورود به قبرس ندارد.
  • مدارک فوق برای صدور ویزا فقط روزهای یکشنیه و چهارشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۲ پیش از ظهر توسط سفارت دریافت می‌شود.
  • حضور شخص متقاضی در زمان تحویل مدارک الزامی است.
  • برای صدور ویزای قبرس در حدود هشت روز کاری زمان لازم است، پس بهتر است تا به موقع اقدام شود.
  • کلیه افرادی که مهر قبرس شمالی (ترک نشین) را در گذرنامه خود دارند، بهتر است تا پیش از درخواست ویزا، گذرنامه خود را تعویض کنند؛ زیرا در غیر اینصورت صدور ویزای قبرس جنوبی، یونان، ایتالیا و چند کشور دیگر اروپایی برای آن‌ها دشوارتر خواهد بود.
  • افرادی که از طریق قبرس اروپایی (جنوبی) به این کشور سفر می‌کنند، می‌تواند به صورت زمینی وارد قبرس شمالی شوند؛ ولی خروج آن‌ها حتما باید از خاک قبرس جنوبی انجام شود.
  • کلیه افرادی که مهر ویزای شینگن دو بار ورود را در گذرنامه خود دارند، به شرط ورود اول با آن ویزا می‌توانند بدون دریافت ویزا وارد قبرس جنوبی شده و به اندازه باقی‌مانده از زمان ویزای خود در این کشور اقامت کنند.
  • مسافران غیر اروپایی ملزم به ورود به خاک این کشور از طریق مبادی مشخص شده مانند فرودگاه لارناکا یا پافوس ، یا بنادر لارناک‌آ، لیماسول، لاتسیس و پافوس هستند. سایر مبادی ورودی که تحت نظر دولت این کشور قرار ندارند، غیر قانونی بوده و جریمه‌های سنگینی مانند اخراج را در بر دارند.
  • شهروندان ایرانی از دریافت ویزا برای قبرس شمالی معاف هستند، ولی حق ورود و بازدید از قبرس جنوبی را ندارند.
  • برای شهروندان ایرانی معمولا ویزا مطابق با برنامه سفر صادر می‌شود و مسافر مجاز به تغییر برنامه سفر پس از صدور ویزا نیست.

هزینه صدور ویزا

ویزای قبرس

طبق اعلام سفارت جمهوری قبرس در تهران هزینه صدور ویزای یکبار ورود به ازای هر نفر معادل ۲۰ یورو و برای ویزای چند بار ورود معادل ۶۰ یورو است که در زمان تحویل مدارک به صورت نقدی (به یورو) دریافت می‌شود.

سفارت قبرس در ایران

  • نشانی: زعفرانیه، خیابان اعجازی (آصف)، خیابان حسینی، کوچه رازی، پلاک ۹
  • پست الکترونیک: tehranembassy@mfa.gov.cy
  • وب‌سایت: www.mfa.gov.cy

مطالب مرتبط:

دیدگاه