حقایق جالب در مورد تبت

کسری مجیدی
کسری مجیدی سه شنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
حقایق جالب در مورد تبت

تبت منطقه‌ای پر رمز و راز است که در گذشته کشوری مستقل بود؛ اما امروزه متعلق به کشور چین است. همراه کجارو باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این منطقه آشنا شوید.

تبت، فلاتی پهناور در آسیا است که از پیشینه‌ی تاریخی طولانی برخوردار است. این منطقه با توجه به شرایط جغرافیایی، طبیعتی بی‌نظیر و دیدنی دارد. از طرفی با توجه به اعتقادات مردم تبت، این منطقه از سرزمین‌های پر رمز و راز محسوب می‌شود. به هر ترتیب تمامی این عوامل دست در دست هم داده‌اند تا تبت به یکی از مقاصد گردشگری جذاب در جهان تبدیل شود.

در این مقاله، به برخی از حقایق و نکات جالبی از این منطقه پرداخته‌ایم.

طبیعت تبت

۱. قدمت سکونت بشر در تبت به ۲۱ هزار سال پیش بر می‌گردد. در ادامه، در قرن ششم میلادی بود که در این منطقه، امپراتوری تبت آغاز به حکومت کرد.

۲. تبت در ابتدا کشوری مستقل بود؛ اما در سال ۱۹۵۹ به یکی از استان‌های کشور چین تبدیل شد. امروزه نیز، این منطقه که متعلق به کشور چین است، به‌صورت خود مختار اداره می‌شود.

۳. این منطقه با ارتفاع ۴۵۰۰ متری از سطح دریا، بلندترین فلات روی کره‌ی زمین محسوب می‌شود.

فلات تبت

۴. شش رودخانه‌ی بزرگ و اصلی آسیا که از آب شیرین بهره می‌برند از تبت سرچشمه می‌گیرند. این رودخانه‌ها آب بیشترین تعداد مردم جهان را نسبت به دیگر رودخانه‌ها تامین می‌کنند.

۵. همان طور که گفته شد، با توجه به تعداد زیاد رودخانه در این منطقه و در پی آن ذخیره‌های برفی و یخی، تبت به «سومین قطب کره‌ی زمین» مشهور است.

رودخانه تبت

۶. تبت بزرگ‌ترین استان چین به شمار می‌رود، در حالی که کم‌جمعیت‌ترین استان این کشور نیز محسوب می‌شود.

۷. امروزه، این منطقه جمعیتی در حدود ۳ میلیون نفر دارد.

۸. زبان مردم این منطقه، تبتی و «چینی ماندرین» (Mandarin) است. همچنین پرطرفدارترین دین مردم تبت، بودایی است.

۹. شغل مردم تبت، اکثرا کشاورزی و دامداری است.

مردم تبت

۱۰. دریاچه‌ی «نامتسو» (Namtso) در تبت، دومین دریاچه‌ی شور بزرگ چین محسوب می‌شود.

۱۱. دریاچه‌ی «مانساروار» (Mansarovar) مرتفع‌ترین دریاچه‌ی جهان است که از آب شیرین بهره می‌برد.

۱۲. قله اورست که بلندترین قله‌ی جهان محسوب می‌شود، در مرز بین تبت و نپال قرار دارد.

قله اورست

۱۳. مرکز تبت، شهر «لهاسا» (Lhasa) است که جمعیتی ۵۶۰ هزار نفری دارد.

لهاسا در تبت

۱۴. قصر «پاتولا» (Potala) که از جاذبه‌های تبت به شمار می‌رود، در آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. قدمت این بنای تاریخی به قرن هفتم میلادی برمی‌گردد.

۱۵. به‌طور کلی «دالایی لاما» لقبی است که به رهبران دینی بوداییان تبت نسبت داده می‌شود. چهاردهمین دالایی لاما تبت، «تنزین گیاتسو» (Tenzin Gyatso) نام دارد. او در سال ۱۹۵۹ پس از قیام مردم تبت و پیوستن این منطقه به کشور چین، به کشور هند تبعید شد. پس از آن نیز، به فعالیت‌های خود ادامه داد و امروزه به‌عنوان یکی از رهبران بودا مطرح است.

دالایی لاما

۱۶. قصر «نربولینگکا» (Norbulingka)، قصر تابستانی دالای لاما محسوب می‌شده است که در شهر لهاسا قرار دارد. این قصر ۳۶ هکتاری، ۳۷۴ اتاق دارد و در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

قصر دالایی لاما

۱۷. شهر «یانگ باجینگ» (Yangbajing) که شهر کوچکی در تبت است، مرتفع‌ترین شهر جهان است که دارای چشمه‌های آب گرم است.

۱۸. دره‌ی «سنگپو» با نام کامل (Yarlung Tsangpo Grand Canyon) عمیق‌ترین دره‌ی جهان محسوب می‌شود. این دره با میانگین عمق ۲ کیلومتری و با بیشترین عمق ۶ کیلومتری، از دره‌ی بزرگ آمریکا، «گرند کنیون» (Grand Canyon) نیز عمیق‌تر است.

دره تبت

۱۹. گاومیش‌ها در تبت از اهمیت زیادی برخوردار هستند و به‌نوعی با فرهنگ مردم تبت، گره خورده‌اند. مردم این منطقه از آن‌ها برای جابه‌جایی و حمل بار در مسیر‌های کوهستانی استفاده می‌کنند. همچنین از پوست، مو، شیر و گوشت آن‌ها نیز بهره می‌برند.

گاومیش های تبت

۲۰. در انتها جالب است بدانید که مردم تبت بر این باورند که در اعماق دریاچه‌ها، اژدها زندگی می‌کند. همچنین آن‌ها باور دارند که کوه‌ها و صخره‌ها، دارای روح و جان هستند.

باورهای مردم تبت

مطالب مرتبط:

دیدگاه