پارک های الهام بخش اروپایی (قسمت دوم)

محبوبه رستمی
محبوبه رستمی یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
پارک های الهام بخش اروپایی (قسمت دوم)

پارک‌های ملی بخشی از زیباترین مواهب طبیعی را درون خود جای داده‌اند. بی شک بخش مهمی از حیات جانوری و گیاهی کره‌ی زمین به این پارک‌ها گره خورده است. قاره‌ی اروپا تعداد زیادی پارک ملی دارد که هرکدام در نوع خود جزو بهترین‌ها محسوب می‌شوند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

در تمام دنیا پارک‌های ملی فراوانی وجود دارد که هرکدام با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارند ویژگی‌های منحصر به فردی را دارا هستند که معمولا در دیگری یافت نمی‌شود و از نظر ظاهری هم تفاوت بسیاری دارند.

قاره‌ی همیشه سبز اروپا از نظر مواهب طبیعی بسیار غنی است و پارک‌های ملی بخشی جدایی ناپذیر از طبیعت آن به شمار می‌روند. تقریبا در هر کشوری از این قاره چندین پارک منحصربه‌فرد وجود دارد.

در این میان اما برخی از این پارک‌ها به‌قدری زیبا و خاص هستند که شهرتی جهانی پیدا کرده‌اند. با معرفی بخش دوم ۱۵ پارک‌ ملی الهام‌بخش در اروپا همراه باشید.

۷. پارک ملی کورونین اسپیت (Curonian Spit National Park)، لیتوانی

پارک ملی کورونین اسپیت تقریبا هیچ مشابه‌ای در دنیا ندارد. این مکان به‌قدری خاص است که بخشی از میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود. اما چه چیزی این پارک را انقدر منحصربه‌فرد کرده است؟ تپه‌های شنی به‌همراه تالاب کورنی و دریای اطراف آن که چشم‌اندازی متناقض و دیدنی را ایجاد کرده است مهم‌ترین دلیل این موضوع محسوب می‌شود.

ئارک ملی

به‌گونه‌ای که در برخی نقاط تصور می‌کنید بیابان و خشکی همدیگر را در آغوش کشیده‌اند. در امتداد تپه‌های شنی نقاط زیادی برای گرفتن حمام آفتاب وجود دارد. علاوه بر این می‌توانید در این مکان به دوچرخه سواری هم بپردازید که بسیار مفرح است.

بیشتر بخوانید:

۶. پارک ملی گورمه (Goreme National Park)،  ترکیه

پارک ملی گورمه که بسیاری آن را به‌عنوان کاپادوکیه می‌شناسند، از مهم‌ترین مقاصد در سفر به ترکیه است. این مکان برای صخره‌های دودکشی شکل و افسانه‌ای که hoodoos نامیده می‌شوند مشهور است. از همه مهم‌تر خانه‌هایی است که در این hoodoos ها تراشیده شده‌اند.

پارک ملی گورمه

قدیمی‌ترین حکاکی‌ها و سنگ‌تراشه‌های این ناحیه مربوط به قرن هشتم میلادی هستند. از خانه‌هایی که درون صخره‌های سنگی حجاری شده‌اند گرفته تا چشم‌اندازهای بسیار دیدنی، از این مکان مقصدی عالی ساخته‌اند.

پارک ملی گورمه

یکی از منحصر به فردترین کارهایی که ممکن است در تمام عمرتان تجربه کنید بالن سواری در اوایل صبح بر فراز این پارک ملی و خانه‌های حجاری شده‌ی قدیمی آن است. مناظری که از درون بالن تماشا خواهید کرد به واقع رویایی هستند.

پارک ملی گورمه

سکوت فراواقعی که در این مکان حکمفرما است به‌علاوه‌ی بالن‌هایی که بر فراز صخره‌های دودکشی شناور هستند فرصت‌های بی‌شماری را برای گرفتن تصاویر زیبا در اختیار عکاسان می‌گذارد. پیاده‌گردی و دوچرخه سواری کوهستانی برای هر سطح از توانایی برخی از پرطرفدارترین تفریحاتی هستند که در این پارک امکان پذیرند.

پارک ملی گورمه

همچنین می‌توانید در حمام سنتی ترکیه‌ای شهر کوچک گورمه پس از یک روز خستگی به عضلات بدنتان استراحت بدهید. فقط توصیه می‌کنیم در طول ماه تابستان که گرمای هوا طاقت فرسا است به این منطقه سفر نکنید. فصول بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به شمار می‌روند.

  • هزینه‌ی ورودی: کمتر از ۱۰ دلار
  • وب‌سایت رسمی: http://nationalparksofturkey.com/goreme-national-park-and-the-rock-sites-of-cappadocia/

۵. پارک ملی تریگلاو (Triglav National Park)، اسلوونی

تریگلاو تنها پارک ملی اسلوونی به شمار می‌رود؛ با این وجود به حدی زببا و عالی به نظر می‌رسد که باور نخواهید کرد. توریست‌های زیادی در نزدیکی «بد» (یکی از شهرهای اسلوونی) می‌مانند و به دل پارک ملی تریگلاو سفر می‌کنند.

پارک ملی

ما اگر شما به‌دنبال مکان‌های کمتر شناخته شده هستید بهتر است در کنار ساحل آرامش بخش دریاچه‌ی بوهنج (Bohinj) یا در یکی از اقامت‌گاه‌های پرتعداد کوهستانی که فرصت لذت بردن از محیط زیبای اطراف را فراهم می‌کنند توقف کنید.

پارک ملی

در طول تابستان، مردم محلی و توریست‌ها، به‌طور گروهی برای کایاک سواری روی رودخانه و پرداختن به فعالیت‌های آبی دیگر به این پارک سفر می‌کنند. پیاده‌گردی نیز از طرفداران زیادی برخوردار است. می‌توانید با بالا رفتن کوه‌های این پارک از تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیری لذت ببرید.

۴. پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک، کرواسی

طبیعت باشکوه محافظت‌شده، یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور کرواسی محسوب می‌شود. از ویژگی‌های پارک ملی پلیتویک که در این کشور قرار دارد، می‌توان به مناظر کوهستانی و دریاچه‌های آبی شفاف اشاره کرد.

پارک ملی

عنصر آب‌، سبب فرسایش سنگ‌های آهکی نرم و سپس تشکیل ساختارهای کارست و در نتیجه‌ی آن شکل‌گیری تعداد زیادی آبشار، غار و دریاچه در این ناحیه شده است. همچنین طبیعت حیات‌وحش پارک تنوع زیادی دارد، به‌دلیل آلودگی کم و حفاظت، طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ی این نواحی میزبان گونه‌های جانوری زیادی است.

پارک ملی

چندین مسیر پیاده‌روی از جمله امتداد اصلی کشیده شده در کل پارک که پیمودن آن حدود ۴/۵ ساعت به طول می‌انجامد در اینجا وجود دارد.

پارک ملی

همچنین قایق‌سواری امکان گشت و گذار در این دریاچه‌ی زلال و تماشای هرآنچه را که درون آن نهفته است، فراهم می‌کند. شنا کردن درون دریاچه‌های این پارک ممنوع است. پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک یکی از آثار طبیعی میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود.

۳. پارک ملی هوه تائرن (Hohe Tauern National Park)، اتریش

چشم‌اندازی از کوه‌های مشرف علفزارهای وسیع دقیقا تصویری است که با سفر به پارک ملی هوهه تائرن خواهید دید. این پارک میزبان مرتفع‌ترین کوه‌های اتریش است. دیدن یخچال‌های طبیعی، جنگل‌ها و آبشارهای فراوان در این پارک امری عادی به شمار می‌رود.

پیاده‌گردی، دوچرخه سواری و اسب‌سواری از پرطرفدارترین فعالیت‌های تفریحی هستند که می‌توانید در این پارک به آن‌ها بپردازید. حتی سوار بر ماشین هم می‌توانید از مناظر بسیار دیدنی و تکرار نشدنی این پارک ملی لذت ببرید. پارک ملی هوهه تائرن تاکنون الهام‌بخش نقاشان و نویسندگان زیادی بوده است.

پارک ملی

  • هزینه‌ی ورودی: ورود به بخش‌های زیادی از این پارک رایگان است.
  • وب‌سایت رسمی: http://www.hohetauern.com/en

۲. پارک ملی بلک فورست (The Black Forest National Park)، آلمان

اگر به‌دنبال خانه‌های نان زنجبیلی و دیگر دلخوشی‌های قصه‌های جن و پری هستید، پارک ملی بلک فورست یا جنگل سیاه (Schwarzwald) مقصد ایدئال شما است.

روستاهای زیبا و کوچکی همچون تریبرگ (Triberg)، کینزیگ (Kinzig) و کالف (Calw) با خانه‌های اسکلت چوبی، و بی‌شمار نقطه برای خرید ساعت‌های چوبی کوکو و دیگر صنایع دستی چوبی هرآنچه را که شما تصور می‌کنید در خود دارند.

پارک ملی

به‌علاوه اگر به‌دنبال مکانی برای غرق شدن در دل طبیعت هستید، احتمالا هیچ نقطه‌ای را بهتر از پارک ملی بلک فورست در سراسر آلمان پیدا نخواهید کرد. بلک فورست یا جنگل سیاه بزرگ‌ترین پارک ملی کشور آلمان به شمار می‌رود. این پارک میزبان کوه‌های مختلف، جنگل‌های انبوه و طبیعت گیاهی و جانوری بسیار متنوعی است.

پارک ملی

  • هزینه‌ی ورودی: رایگان
  • وب‌سایت رسمی: http://www.schwarzwald-nationalpark.de/en/

۱. پارک ملی دولومیتی بلونیسی (Dolomiti Bellunesi National Park)، ایتالیا

رشته کوه دولومیت از نظر تکنیکی بخشی از رشته کوه‌های آلپ محسوب می‌شود اما این کوه‌ها مانند تصور شما از آلپ نیستند. این پارک در سال ۱۹۹۰ میلادی تاسیس شده است تا بتوان از طبیعت زیبای آن به‌خوبی محافظت کرد.

نقاط بکر و دست نخورده، چشمه سارها و دریاچه‌ها، قله‌های پوشیده از برف و چشم‌اندازهای زیبا در کنار دشت‌های پر گل بخشی از ویژگی‌های پارک به شمار می‌روند. از حیات وحش جانوری و گیاهی بسیار غنی پارک نیز نباید غافل بود که در نوع خود مثال زدنی است.

پارک ملی

اسکی روی برف، صخره نوردی، پیاده‌گردی و پاراگلاید سواری از جمله تفریحاتی هستند که می‌توانید در این مکان به آن‌ها بپردازید. همچنین اگر به ماندن در پارک علاقه‌مند هستید می‌توانید در هتل‌هایی که برای خدمات دهی به گردشگران تاسیس شده‌اند یا درون کلبه‌های جنگلی شب را به صبح برسانید.

پارک ملی

  • هزینه‌ی ورودی: رایگان
  • وب‌سایت رسمی: http://www.dolomitipark.it/Eindex.php

مطالب مرتبط:

دیدگاه