فرودگاه های مراکش؛ از محمد پنجم تا فرودگاه مدرن منارا

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰
فرودگاه های مراکش؛ از محمد پنجم تا فرودگاه مدرن منارا

سفر هوایی متداول‌ترین شیوه سفر گردشگران از اقصی نقاط جهان به مراکش است و از اینرو، فرودگاه‌های متعددی در اقصی نقاط این کشور برای پاسخگویی به تردد بالای گردشگران مشغول به فعالیت هستند. برای آشنایی با معروف‌ترین فرودگاه‌های مراکش در ادامه همراه کجارو باشید.

مقاله‌های مرتبط

کشور مراکش به دلیل برخورداری از جاذبه‌‌های تاریخی و فرهنگی متعدد یکی از مقصدهای مورد علاقه گردشگران در اقصی نقاط جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل فرودگاه‌های متعددی برای پاسخگویی به نیاز گردشگران در سراسر این کشور تاسیس شده‌اند. کلیه فرودگاه‌های مراکش اعم از فرودگاه پروازهای داخلی یا بین المللی تحت نظر سازمان فرودگاه‌های مراکش اداره می‌شوند که در سال ۱۹۸۹ تاسیس شده است و در فرودگاه بین المللی محمد پنجم قرار دارد.

در میان فرودگاه‌های متعددی که در کشور مراکش قرار دارند، دو فرودگاه محمد پنجم و فرودگاه مراکش – منارا به دلیل تردد پروازهای بین المللی از اهمیت خاصی برخوردار هستند. از اینرو، در ادامه به معرفی اجمالی این دو فرودگاه خواهیم پرداخت.

فرودگاه محمد پنجم

فرودگاه‌های مراکش

فرودگاه بین المللی محمد پنجم (Mohammed V International Airport) در کازابلانکا، مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فرودگاه مراکش در سطح بین المللی است. این فرودگاه که به افتخار شاه محمد پنجم به نام وی نامگذاری شده است در سال ۲۰۰۶ با جابجایی ۵ میلیون نفر مسافر به پرترددترین فرودگاه مراکش تبدیل شد.

در پایانه این فرودگاه کلیه امکانات رفاهی مورد نیاز مسافران مانند فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، خودپرداز و باجه تبدیل ارز وجود دارند.

مشخصات فرودگاه

نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)

کد یاتا: CMN

کد ایکائو: GMMN

ارتفاع از سطح دریا: ۲۰۰ متر

قطب اصلی خطوط هوایی: ایر عرب مراکش (Air Arabia Maroc)، رویال ایر (Royal Air) و رویال ایر اکسپرس (Royal Air Express)

فاصله هوایی تا تهران: ۸/۵۲۰۶ کیلومتر معادل ۶ ساعت و ۴۳ دقیقه پرواز

موقعیت جغرافیایی

فرودگاه بین المللی محمد پنجم در شهر کازابلانکای مراکش قرار دارد.

راه‌‌های دسترسی

فرودگاه‌های مراکش

فرودگاه محمد پنجم مجهز به انواع وسائط نقلیه زمینی است؛

قطار: قطار ویژه فرودگاه همه روزه از ساعت ۴ صبح تا ۲۳ شب از ایستگاه بندر کازابلانکا به فرودگاه و برعکس در دسترس مسافران است.

تاکسی و اتوبوس: شرکت‌های مختلف حمل و نقل و تاکسیرانی برای جابجایی ماسفران در فرودگاه حاضر هستند.

اطلاعات پرواز

فرودگاه‌های مراکش

هواپیمایی ماهان (پرواز چارتر): فرودگاه امام

فرودگاه بین المللی منارا

فرودگاه‌های مراکش

فرودگاه بین المللی منارا (Menara International Airport) دومین فرودگاه مهم و بین المللی کشور مراکش است که پروازهای بین المللی از مراکش به شهرهای اروپایی مانند بروکسل، میلان، لندن، لیون، ژنو، پاریس و ... در کنار کشورهای عربی از طربق آن انجام می‌شود. در سال ۲۰۱۰ بیش از سه میلیون نفر از طریق این فرودگاه سفر کرده‌اند و این آمار در سال ۲۰۱۴ به ۴ میلیون نفر رسیده است.

فرودگاه‌های مراکش

به جرات می‌توان فرودگاه منارا را فراتر از یک فرودگاه و در حد ماشین زمان قلمداد کرد؛ زیرا این فرودگاه مدرن مطابق معیارهای قرن بیست و یکم ساخته شده است و زمانی‌که از این فرودگاه خارج می‌شوید کلیه موارد از جمله صنایع دستی، موسیقی و غذاها متعلق به یک سده گذشته هستند.

این فرودگاه دارای دو پایانه مسافری است که هر دو در ساختمانی بزرگ قرار دارند. البته پایانه سوم فرودگاه نیز در حال ساخت است.

مشخصات فرودگاه

نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)

کد یاتا: RAK

کد ایکائو: GMMX

ارتفاع از سطح دریا: ۴۷۱ متر

قطب اصلی خطوط هوایی: رویال ایر مراکش (Royal Air Maroc) و رایان ایر (Ryanair)

موقعیت جغرافیایی

فرودگاه منارا در شهر مراکش، مرکز استان تانسیفت الحوز، قرار دارد.

راه‌‌های دسترسی

تاکسی: تاکسی‌های فرودگاه در مقابل پایانه فرودگاه مستقر هستند و مسافران پیش از سوار شدن باید در مورد مبلغ کرایه با راننده توافق کنند.

حمل و نقل عمومی: اتوبوس شهری خط ۱۱ هر ۲۰ یا ۳۰ دقیقه یکبار از فرودگاه به سمت میدان جماع الفنا واقع در شهر قدیمی حرکت می‌کنند.

اطلاعات پرواز

فرودگاه‌های مراکش

در حال حاضر، هیچ پرواز مستقیمی از ایران به مقصد فرودگاه منارا در برنامه پروازهای فرودگاه ثبت نشده است.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه