حقایق جالب در مورد بوشهر

کسری مجیدی
کسری مجیدی شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
حقایق جالب در مورد بوشهر

بوشهر یکی از شهرهای جنوبی کشورمان است که پذیرای گردشگران بسیاری در کنار خلیج نیلگون فارس است. همراه کجارو باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این شهر آشنا شوید.

بوشهر که از شهرهای بندری ایران محسوب می‌شود، با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌اش، جایگاه مطلوبی را نزد گردشگران به دست آورده است. از طرفی شایان ذکر است، با توجه به ذخایر ملی که در سواحل گرم خلیج فارس قرار دارد، این بندر از لحاظ اقتصادی و صنعتی نیز، نقش بسزایی را در توسعه‌ و آبادانی کشور ایفا می‌کند.

در این مقاله به سراغ برخی از حقایق و نکات جالب از این شهر رفته‌ایم.

ساحل بوشهر

۱. قدمت بوشهر به زمان اردشیر ساسانی نسبت داده شده است.

۲. نام اصلی این منطقه «رام اردشیر» بوده ‌است. گفته می‌شود که «رام اردشیر» به مرور زمان به «ریشهر» تبدیل شد. به نظر می‌رسد که بوشهر نیز تحریف شده‌ی ریشهر، همان شهر قدیمی، است.

۳. امروزه، منطقه‌ی ریشهر که در بوشهر قرار دارد، از آثار تاریخی این منطقه محسوب می‌شود. قدمت آثار کشف شده در این منطقه به هزاره‌ی سوم تا هزاره‌ی اول پیش از میلاد می‌رسد.

۴. در سال ۱۷۳۶ میلادی، نادرشاه افشار بوشهر را رونقی دوباره بخشید و باعث آبادانی و پیشرفت در این منطقه شد.

بوشهر قدیم

۵. بوشهر در ارتفاع ۱۸ متری از سطح دریا و در منطقه‌ی ساحلی خلیج فارس قرار دارد.

۶. اقلیم این منطقه از دو بخش جلگه‌ای حاشیه‌ی ساحلی غربی و کوهستانی نوار شرقی زاگرس جنوبی، تشکیل شده است.

۷. میانگین دما در گرم‌ترین ماه سال، ۳۳ درجه و در سردترین ماه سال، ۱۴ درجه است. همچنین میانگین سالانه‌ی بارندگی در این منطقه ۲۲۰ میلی‌متر است.

۸. جمعیت امروزی شهر بوشهر در حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

۹. زبان مردم بوشهر، فارسی است که همراه با گویشی قدیمی موسوم به گویش بوشهری، تکلم می‌کنند.

۱۰. بیشتر اهالی این منطقه را پیروان اسلام تشکیل می‌دهند که اکثریت با شیعیان و عده‌ای نیز اهل سنت هستند.

مردم بوشهر

۱۱. در بین غذاهای محلی بوشهر، قلیه ماهی، قلیه میگو و قیمه ‌از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

۱۲. شهرهای «مرسین» (Mersin) در ترکیه و حیدرآباد در هند، دو شهری هستند که پیمان خواهرخواندگی با بوشهر دارند.

۱۳. این منطقه به‌دلیل وجود منابع عظیم نفت و گاز، «پایتخت انرژی ایران» لقب گرفته است.

۱۴. منطقه‌ی بوشهر، با توجه به موقعیت استراتژیک خود و داشتن منابع و صنایع مختلفی نظیر نفت و گاز، به‌ویژه میدان‌های گازی، به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع مستقل گازی در جهان و یکی از مهم‌ترین ترمینال‌های صادرات نفت خام جهان، به شمار می‌رود.

بندر صنعتی بوشهر

۱۵. با ساخت و اتمام نیروگاه هسته‌ای بوشهر در سال ۱۳۹۰، اولین نیروگاه هسته‌ای ایران از نوع رآکتور آب فشرده با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات آغاز به کار کرد.

۱۶. نیروگاه بوشهر، نخستین و تنها نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی تولید انرژی در خاورمیانه است. بر اساس قرارداد سازمان انرژی اتمی ایران و روسیه، تامین سوخت این نیروگاه با روسیه است و پسماند اتمی آن نیز به این کشور باز‌می‌گردد.

نیروگاه بوشهر

۱۷. اقتصاد استان به بخش‌های کشاورزی، تجارت، دامداری و شیلات متکی است. صید ماهی و میگو از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی مردم این منطقه است.

۱۸. از نظر کشاورزی، این منطقه در تولید خرما یکی از استان‌های مهم کشور است. میزان تولید خرمای این منطقه، حدودا ۸۰ هزار تن است. همچنین بوشهر، از مهم‌ترین مراکز کشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل به شمار می‌رود.

۱۹. از مهم‌ترین صنایع این منطقه نیز می‌توان به کشتی و لنج سازی، توربافی، سفالگری، نمدمالی، گلیم و گبه بافی اشاره کرد.

صنایع دستی بوشهر

۲۰. در انتها جالب است بدانید، بوشهر از اولین مراکزی بود که دارای صنعت چاپ شد. در ادامه نیز پیروی تبادل‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، این منطقه سابقه‌ی زیادی در مطبوعات دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه