هفته نامه: از آسیب به عمارت مفخم تا ثبت ملی آهنگ «ای ایران»

سارا کرایی
سارا کرایی شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
هفته نامه: از آسیب به عمارت مفخم تا ثبت ملی آهنگ «ای ایران»

جزئیات تاثیر حمل لپ‌تاپ بر شرکت‌های هواپیمایی، آسیب وارده به عمارت مفخم و ثبت ملی آهنگ «ای ایران» بنان را در این شماره از هفته نامه کجارو می‌خوانید.

این شماره از هفته‌نامه کجارو در بخش‌های زیر منتشر شده است:

تاثیر ممنوعیت حمل لپ‌تاپ بر سود هواپیمایی‌های بین المللی | آهنگ «ای ایران» بنان ثبت ملی شد | آسیب عمارت «مفخم» در اثر زلزله خراسان شمالی | دیگر خبرها

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاثیر ممنوعیت حمل لپ تاپ

بر سود هواپیمایی‌های بین المللی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ممنوعیت لپتاپ

چندی پیش به‌دلیل افزایش حملات تروریستی در جهان و به‌خصوص چندین عملیات تروریستی در خاک اروپا و آمریکا، در بریتانیا و آمریکا، از ماه مارس سال جاری محدودیت‏‌هایی برای حمل لپ‏‌تاپ، تبلت و دستگاه‌‏های الکترونیکی یا الکتریکی بزرگ‌تر از تلفن همراه در پروازهای ورودی به این دو کشور از برخی کشورهای جهان، وضع شد. 

محدودیت‌‏های آمریکا و بریتانیا روی ۶ کشور خاورمیانه‌‏ای از جمله ترکیه، لبنان، اردن، مصر، تونس و عربستان سعودی اعمال شده بودند. خطوط هوایی سلطنتی اردن و خطوط هوایی عربستان سعودی از چنین اقدامی ضررهای زیادی دیده‌‏اند. علاوه بر این، خبری که به‌تازگی منتشر شده است، نشان‌دهنده کاهش ۸۳ درصدی سود هواپیمایی امارات است که تا حدود زیادی به این قانون برمی‏‌گردد.

وجود قانون ممنوعیت حمل لپ‏‌تاپ و تبلت بر عملکرد ۱۰ فرودگاه خاص اثر گذاشته است. این ۱۰ فرودگاه شامل ملکه عالیه در اردن، فرودگاه بین‏‌المللی قاهره در مصر، فرودگاه بین‏‌المللی آتاتورک در ترکیه، فرودگاه‌‏های ملک عبدالعزیز و ملک خالد در عربستان سعودی، فرودگاه بین‏‌المللی کویت، فرودگاه سلطان محمد پنجم در مراکش، فرودگاه بین‌‏المللی دوحه در قطر و فرودگاه بین‌‏المللی دبی و ابوظبی در امارات متحده عربی هستند.

۶ ایرلاین بریتانیا شامل بریتیش ایرویز، ایزی جت، جت ۲، مونارش، توماس کوک و تامسون نیز در کنار شرکت‌های خطوط هوایی خاورمیانه‌‏ای از این قانون متضرر شده‏‌اند. البته بریتانیا تنها پروازهای مستقیم از این ۶ کشور را با این مسائل روبه‌رو کرده است و پروازهای غیرمستقیم ۶ کشور همچنان بدون آنکه مشکلاتی برای اتباع این ۶ کشور ایجاد کند، ادامه دارد.

یکی از تمهیداتی که خطوط هوایی خاورمیانه برای جبران این ممنوعیت‌‏ها برداشته‏‌اند، این بوده که تبلت‏‌ها یا لپ‌تاپ‏‌های قرضی به مسافران خود بدهند تا کارهای آن‌ها بتواند انجام شود. با این حال، بیشتر کسانی که به مسافرت می‌روند نیاز به اطلاعات خاص خود دارند و این امر چندان نتوانسته است موثر باشد و پس از ۵ سال متوالی، سود هواپیمایی امارات با کاهش روبه‌رو شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آهنگ «ای ایران» بنان ثبت ملی شد

 تک‌تک واژه‌های به کار رفته در آن فارسی است

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بنان

زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت:

سرود «ای ایران» با شماره ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

«ای ایران ای مرز پرگهر» در شهریورماه سال ۱۳۲۳ هم‌زمان با حضور نیروهای انگلیسی و متفقین از سوی «حسین گل گلاب» سروده شد و «روح‌الله خالقی» موسیقی آن را در آواز دشتی خلق کرده و «غلامحسین بنان» نیز آن را خوانده است.

در شهریور سال ۱۳۲۳ زمانی که نیروهای انگلیسی و دیگر متفقین تهران را اشغال کرده بودند، حسین گل گلاب تصنیف سرای معروف، از یکی از خیابان‌های معروف شهر می‌گذرد. او مشاهده می‌کند که بین یک سرباز انگلیسی و یک افسر ایرانی بگو مگو می‌شود و سرباز انگلیسی، کشیده محکمی در گوش افسر ایرانی می‌نوازد. گل گلاب پس از دیدن این صحنه، با چشمان اشک آلود به استودیوی روح الله خالقی (موسیقی‌دان) می‌رود و شروع به گریه می‌کند.

متن کامل سرود ای ایران و تاریخچه سرود ملی، مجموعه: تاریخ و تمدن ها

متن کامل سرود ای ایران و تاریخچه سرود ملی

غلامحسین بنان می پرسد ماجرا چیست؟

او ماجرا را تعریف می‌کند و می‌گوید:

کار ما به اینجا رسیده که سرباز اجنبی توی گوش نظامی ایرانی بزند! سپس کاغذ و قلم را بر می‌دارد و با همان حال، می‌سراید:

ای ایران ای مرز پرگهر

ای خاکت سرچشمه ی هنر

دور از تو اندیشه بدان

پاینده مانی و جاودان

ای دشمن! ار تو سنگ خاره ای من آهنم

جان من فدای خاک پاک میهنم…

از ویژگی‌های این سرود، آن است که تک‌تک واژه‌های به کار رفته در آن، فارسی است و در هیچ یک از ابیات آن، کلمه‌ای معرب یا غیر فارسی وجود ندارد.

در سال‌های نخست پس از انقلاب، «ای ایران» برای مدت کوتاهی «سرود ملی» ایران بود که از رادیو و تلویزیون پخش می‌شد، اما پس از مدتی از رسانه ملی حذف شد تا سال‌های اخیر که در مناسبت‌ها و رویدادهای تاریخی و سیاسی خوانده می‌شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آسیب عمارت «مفخم» در اثر زلزله

بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر معماری از دوره قاجار

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مفخم

محمد سویدانلویی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی، درباره زلزله ۵/۷ ریشتری که شنبه‌شب (۲۳ اردیبهشت) خراسان شمالی را لرزاند، گفت:

در این زلزله عمارت مفخم و آینه‌خانه مفخم آسیب دیدند که به عمارت مفخم آسیب بیشتری وارد شده است.

 وی افزود که به اشیای نفیس موزه مفخم آسیبی وارد نشده و این اشیا با رعایت اصول و دستورالعمل‌ها به‌جای امنی انتقال داده شده‌ است.

همچنین، دیگر آثار باستانی این استان در زلزله آسیب جدی ندیده‌اند.

عمارت مفخم بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر معماری از دوره قاجار در خراسان شمالی و در شمال شرق شهر بجنورد قرار دارد. این بنا همراه با دیگر بناها از جمله آینه‌خانه، کلاه فرنگی، حوض‌خانه و سردر، در باغ بزرگی قرار داشته که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌داده‌اند. بنای عمارت در دهه ۱۳۰۰ هجری قمری، هم‌زمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور «یارمحمدخان شادلو»، معروف به سردار مفخم ساخته شده و محل سکونت خانواده وی و پذیرایی از میهمانان دولتی و رجال سیاسی بوده است.

گفته می‌شود که نقشه ساختمانی عمارت به دست «میرزا مهدی خان شقاقی»، نخستین استاد معماران ایرانی تعلیم یافته در فرنگ که معماری مدرسه سپهسالار تهران از جمله کارهای او است، طراحی شده است. در دهه ۱۳۲۰ بنای عمارت از سوی ورثه سردار مفخم به‌عنوان بیمارستان به اداره بهداری واگذار شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دیگر خبرها

سایر خبرهای حوزه گردشگری

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در این بخش لینک دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته را می‌بینید.

تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی کجارو است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه