کجا تاپیر ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
کجا تاپیر ببینیم؟

تاپیر جانوری است که شاید تمام گردشگران با آن آشنایی نداشته باشند اما همچنان در گردشگری حیات وحش شاخص است. با کجارو همراه باشید.

تاپیر (Tapir)، پستاندار بزرگی است که ظاهری شبیه به یک خوک یا گراز بزرگ دارد و پوزه‌اش شبیه به مورچه خوار است. اما در واقعیت، تاپیر از لحاظ دسته بندی جانورشناسی نه به خوک و گراز نزدیک است و نه به مورچه خوار! نزدیک‌ترین خویشاوندان این جانور در واقعیت اسب‌ها و کرگدن‌ها هستند! واژه «تاپیر» در زبان بومی برزیل معنای «متراکم» را می‌دهد و این نام دقیقا به پوست و خز متراکم این جانور اشاره می‌کند. در زبان انگلیسی نام این جانور به دو صورت تلفظ می‌شود: «تِیپِر» و «تاپیر» که صد البته شکل دوم تلفظ اسم آن بسیار مرسوم‌تر است. در اندونزی این جانور را "badak" صدا می‌کنند که این نام دقیقا همان نام «کرگدن» در این زبان است. جالب است بدانید که در قدیم باور عموم بر این بود که تاپیر از باقی مانده سایر جانوران درست شده است!

تاپیرها از نظر جثه اندازه یک الاغ بالغ هستند! بدن آن‌ها گرد است و پاهای کوچکی هم دارند. دم تاپیرها به دم اسب‌های آبی شباهت زیادی دارد. گوش‌ها و چشم‌های این جانوران کوچک است و شاخص‌ترین ویژگی آن‌ها پوزه‌شان است. پوزه تاپیرها همانند خرطوم فیل انعطاف پذیر است. لازم به ذکر است که تاپیرها عملا خرطوم ندارند و چیزی که می‌بینیم لب بالایی و بینی آن‌هاست که به شکل یک خرطوم دیده می‌شود و به عنوان خرطوم از آن نام برده می‌شود. تاپیرها همانند فیل‌ها می‌توانند با خرطوم خود اشیا را بگیرند و از آن برای گرفتن برگ و خوردن غذا استفاده می‌کنند. همچنین هنگامی که این جانوران احساس خطر می‌کنند، سریعا به سمت آب رفته و خود را پایین برده و از خرطوم خود برای نفس کشیدن استفاده می‌کنند.

تاپیر

تاپیرها گیاه خوار هستند!

تاپیرها گیاه خوار هستند و تنها از برگ درختان و میوه‌ها تغذیه می‌کنند. تاپیرها به چاله‌های آبی علاقه زیادی دارند و همواره در جست و جوی آن‌ها هستند و گاهی هم از گیاهانی که در اعماق این چاله‌ها رشد می‌کنند تغذیه می‌کنند. تاپیرها تقریبا اجتماعی هستند و به صورت گروهی زندگی می‌کنند. روابط اجتماعی تاپیرها با سایر افراد گروه به هیچ وجه پیچیده نیست و کاملا ساده است.

تاپیر

تاپیرها در کل به پنج گونه تقسیم می‌شوند که تمام این گونه‌ها از نظر وضعیت بقا در لیست قرمز حضور دارند اما دو گونه از این جانوران مستقیم در خطر انقراض هستند. جمعیت این دو گونه در چند دهه اخیر نصف شده است و پیش بینی می‌شود که اگر وضعیت به همین نحو ادامه پیدا کند جمعیت این گونه‌ها در چند سال پیش رو باز هم نصف خواهد شد تا اینکه کاملا منقرض شوند! گونه‌های دیگر تاپیر در دسته «آسیب پذیر» قرار گرفته‌اند و هنوز به مرحله «در خطر انقراض» نرسیده‌اند اما با این حال همچنان وضعیت آن‌ها هم نیاز به رسیدگی دارد. از مهمترین دلایل از بین رفتن این جانوران می‌توان به نابود شدن مکان‌های ایده آل زندگی آن‌ها و همچنین شکار شدن بیش از حد آن‌ها توسط انسان‌ها اشاره کرد.

تاپیر

تاپیرها بزرگترین پستاندار اولیه‌ای هستند که همچنان منقرض نشده و در دوره تکامل خود تغییرات بسیار کوچکی را به خود دیده است. این موجودات حدود ۲۰ میلیون سال پیش تا کنون بر روی زمین زندگی می‌کنند و فسیل‌های اولیه‌ای که از آن‌ها یافت شده نشان می‌دهند که تاپیرها تغییرات زیادی نکرده‌اند. یکی از گونه‌های تاپیرها که «تاپیر بیرد» نام دارد بزرگترین پستاندار خشکی زی در بخش‌های مرکزی و جنوبی آمریکا است. وزن این گونه از تاپیرها هنگامی که کاملا بالغ هستند بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم متغیر است.

تاپیر

اکثر تاپیرها در آمریکای جنوبی یافت می‌شوند!

اکثر تاپیرها در آمریکای جنوبی یافت می‌شوند. جنوب مکزیک، ونزوئلا، برزیل و پاراگوئه از جمله کشورهایی هستند که در آنجا احتمال دیدن تاپیر از نزدیک بسیار زیاد است. یگ گونه از تاپیرها در آسیا یافت می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در تایلند و سوماترا مشاهده کرد. صرف نظر از منطقه جغرافیایی، تمام تاپیرها در مناطقی زندگی می‌کنند که جنگل‌های بارانی و چوب زیادی داشته باشند و گیاهان زیادی به عنوان غذا در آنجا یافت شود.

نظر شما در مورد تاپیرها چیست؟ آیا مایل به دیدن این جانوران از نزدیک هستید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه