دیدنی های آلانیا، یادگاری های علا الدین کیقباد در ترکیه (قسمت دوم)

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
دیدنی های آلانیا، یادگاری های علا الدین کیقباد در ترکیه (قسمت دوم)

آلانیا یکی از شهرهای ترکیه با قدمت و تاریخ کهن است. زیبایی بناهای تاریخی شهر در کنار سواحل مدیترانه جلوه‌ای خاص به آلانیا بخشیده است. برای آشنایی با دیدنی‌های آلانیا با کجارو همراه باشید.

آلانیا از شهرهای تاریخی و مقاصد گردشگری ترکیه است که نسبت به دیگر شهرهای دیگر مثل آنتالیا کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این شهر بناهای تاریخی بسیار زیادی دارد که دست‌کم ۳ روز باید وقت صرف کنید تا تمام زیبایی‌های آن را به نظاره بنشینید. آثار تاریخی بسیاری از دوران سلجوقی و قبل از آن در آلانیا وجود دارد که در قسمت اول به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. اگر در تعطیلات آینده مقصد سفر شما آلانیا است، در ادامه مقاله را دنبال کنید تا دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر ساحلی را به شما معرفی کنیم:

 غار فسفرلو (Fosforlu Cave)

غار فسفرلو آلانیا

قایق‌های مسافربری که گردشگران را به این منطقه می‌آورند، با فاصله از غار نگه می‌دارند تا گردشگران بتواند شنا کنند. علی‌رغم اسم این غار (فسفرلی در زبان ترکی به معنی تابنده است) تابشی که روی سطح آب داخل غار وجود دارد، در واقع انعکاس مهتاب است.

موزه آلانیا

موزه آلانیا

موزه‌ی کوچک آلانیا در سال ۲۰۱۲ بازسازی شد و ارزش بازدید دارد. در این موزه دست‌‌سازه‌ها، ابزاری مثل کوزه، جواهرات، نامه‌ و سکه از  توالی فرهنگ‌هایی که در حوالی این منطقه شکل گرفته بودند، به نمایش گذاشته شده است. 

موقعیت موزه آلانیا روی نقشه

پارک آبی آلانیا

پارک آبی آلانیا

اگر فرزندتان از بازدید قلعه و ویرانه‌های تاریخی خسته شده است، ما پارک آبی آلانیا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این پارک آبی بزرگ در نزدیکی مرکز آلانیا قرار دارد و دارای چندین استخر سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز است. در این پارک ۱۵ سرسره وجود دارد که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مناسب است. مکان‌هایی برای گرفتن حمام آفتاب هم وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

موقعیت پارک آبی آلانیا روی نقشه

 غار داملاتاش (Damlatash Caves)

غار داملاتاش آلانیا

غار داملاتاش در سمت غربی شبه جزیره در آلانیا قرار دارد. این غار در سال ۱۹۹۴۸ به‌صورت اتفاقی و در اثر انفجار دینامیت کشف شد. پس از انفجار، مردم وارد غار شده و از مشاهده‌ی منظره‌ی روبه‌روی‌شان، شگفت‌رده شدند. پس از بررسی‌های زمین‌شناسان و شیمیدانان، معلوم شد غاری شبیه این غار در آلمان نیز وجود دارد. غاری که در آلمان قرار دارد، باعث بهبودی بیماری آسم یک سرباز شده بود که در جنگ جهانی دوم برای محافظت در برابر بمب‌ها، همراه همرزمانش در غار پنهان شده بودند.

به همین دلیل مقامات آلانیا با انتشار عکس‌هایی از این غار اعلام کردند که غار کشف‌شده، افراد مبتلا به آسم را درمان می‌کند. بعد از انتشار این خبر، جهانگردان زیادی به آلانیا آمدند، به‌طوری که هتل‌ها ظرفیت پذیرایی از این تعداد گردشگر را نداشتند. مردم آلانیا شروع به میزبانی از گردشگران در خانه‌های خود کردند و طبقه‌ای از خانه‌شان را به آن‌ها اجاره می‌دادند. این‌گونه اساس گردشگری در آلانیا پایه‌گذاری شد. 

موقعیت غار داملاتاش روی نقشه

مقدار دی اکسیدکربن و رطوبت در غار داملاتاش بیش از غار مشابه در آلمان است و این مسئله سبب می‌شود مردم در غار احساس سرما نکنند. طبق مطالعات کارشناسان، هوای داخل غار  %۲۵ دی اکسید کربن، %۷۱ نیتروژن و %۲۰٫۵ اکسیژن و برخی یون‌ها و گازهای رادیواکتیو دارد. بیمارانی که بیش از ۱۰ سال است که دچار آسم شده‌اند، به‌طور موقت احساس راحتی می‌کنند اما کسانی که کمتر از ۱۰ سال آسم دارند می‌توانند کامل درمان شوند.

لایه‌های غار داملاتاش در ششمین و آخرین بخش اولین دوران زمین‌شناسی شکل پیدا کرده و تحقیقات نشان می‌دهد ۱۰ تا ۱۵ هزار سال طول کشیده تا این غار به وجود آید. بارش زیاد باران در آلانیا به‌شکل‌گیری این عار کمک بسزایی کرده است. باران حاوی مقداری گاز و اسیدکربنیک است که سنگ آهک و دیگر سنگ‌های مشابه را در خود حل می‌کند. این امر سبب شده که در این محل حفره‌هایی در لایه‌هایی که سنگ آهک دارد، ایجاد شود. در ادامه این حفره‌ها بزرگ‌تر شده و چنین غار زیبایی ایجاد شده است. 

قطره‌های کوچک باران درون حفره‌ها رفته و برخی از آن‌ها یخ می‌زنند و باعث بوجو آمدن استالاکتیت هاو استالاگمیت‌ها می‌شوند. هنگامی که استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها بلندتر می‌شوند، به یکدیگر متصل شده و ستون‌های غار را به وجود می‌آورند. به‌دلیل ویژگی افتادن این قطره‌ها، غار را به نام غار Damlatas می‌نامند که در زبان ترکی به‌معنای سنگ افتاده است. غار داملاتاش را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آلانیا محسوب کرد.

غار دیم (Dim cave)

غار دیم  آلانیا

غار دیم دومین غار بزرگ ترکیه است و در ۱۲ کیلومتری شرق آلانیا، در ۲۳۲ متری کوه جبلی رئیس قرار دارد. گفته می‌شود قدمت این غار به یک میلیون سال قبل برمی‌گردد. در داخل غار دیم دو مسیر وجود دارد که طول یکی از آن‌ها ۵۰ منر و طول دیگری ۳۶۰ متر است. مسیر  ۳۶۰ متری چراغانی شده و می‌توانید با گذر از آن، زیبایی‌های غار را از نزدیک مشاهده کنید.

موقعیت غار دیم روی نقشه

دریاچه‌ی کوچکی نیز در داخل غار به وجود آمده که زیبایی آن را دوچندان کرده است. برای رفتن به این جاذبه‌ی طبیعی شگفت‌انگیز، می‌توانید سووار اتوبوس‌هایی شوید که به این مسیر اختصاص داده شده است. بازدید از غار دیم از سال ۱۹۹۸ برای عموم آزاد شد و امروزه برای بازدید از آن باید بلیط تهیه کنید. 

تنگه ساپادره (Sapadere Canyon)

تنگه ساپادره آلانیا

ساپادره روستایی بسیار بکر و زیبا در نزدیکی آلانیا است که سال‌های درازی، اهالی منطقه آن را همچون گنجی باارزش می‌دانستند. بعدها شهرداری آلانیا این منطقه را به‌عنوان منطقه‌ی طبیعی گردشگری معرفی و ثبت کرد. اینجا با یک مسیر چوبی با صفحه‌های چوبی و فولادی و پیچ‌های تودرتویی را روبه‌رو می‌شوید. در مسیر چوبی قدم بزنید و از دیدن طبیعتی به این زیبایی لذت ببرید.

موقعیت تنگه ساپادره روی نقشه

در تنگه‌ی ساپادره آبشار هم وجود دارد و آب را می‌بینید که از لابه لای سنگ‌ها  فوران می‌کند. گیاهان کمیاب، گونه‌های مختلفی از حیوانات و پرندگان، جلوه‌ی دیگری از شگفتی و زیبایی منطقه است. مسیر چوبی ۳۰۰ متر طول دارد و در انتهای آن به آبشار می‌رسید. اگر به این تنگه رفتید، حتما در آب خنک استخرهای طبیعی آبشار شنا کنید. 

ساحل کلئوپاترا (Kaleopatra Plaji)

ساحل کلئوپاترا آلانیا

 ساحل کلئوپاترا در غرب شبه جزیره و روبه روی غار داملاتاش قرار دارد. این ساحل زیباترین ساحل آلانیا است که به یک استخر کوچک شباهت دارد که دارای دریا و ساحل شنی است. طبق آنچه در اساطیر آمده، کلئوپاترا که پرنسسی مصری بود، زمانی که با کشتی خود در دریا سفر می کرد در آلانیا توقف کرده و در این خلیج شنا کرده است. این ساحل ۲ کیلومتر طول دارد و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، می‌توان به داشتن آب بسیار شفاف آن اشاره کرد. ساحل کلئوپاترا از نظر زیست محیطی، کیفیت آب، امنیت و خدمات دارای نشان پرچم آبی (Blue Flag) است. 

موقعیت ساحل کلئوپاترا روی نقشه

ساحل کیقباد

ساحل کیقباد آلانیا

ساحل کیقباد نیز یکی از سواحل زیبای آلانیا است که در شرق شبه جزیره قرار دارد. این ساحل از ۳ کیلومتری ساختمان شهرداری آغاز شده و دریا و ساحل شنی دارد. در برخی قسمت‌های این ساحل صخره نیز وجود دارد. اینجا نیز مانند ساحل کلئوپاترا ساحلی عمومی است که دارای نشان پرچم آبی (Blue Flag) نیز است. پارک‌ها و فضاهای سبز زیادی در طول این ساحل وجود دارد. 

از دیگر جاذبه‌های گردشگری آلانیا می‌توان به غار عشاق، غار Dripstone، مجسمه‌ی آتاتورک، ساختمان شهرداری و ... اشاره کرد. در سفر به آلانیا حتما به تمامی جاذبه‌های آن سر زده و تجربیات سفر خود را با کجارو به اشتراک بگذارید. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه