زندگی ارزان در تایلند (قسمت دوم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم جمعه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
زندگی ارزان در تایلند (قسمت دوم)

زندگی ارزان و اقامت طولانی با بودجه‌ی محدود در سفر یک چالش بزرگ است.با کجارو همراه باشید تا شما را راهنمایی می‌کنیم که در تایلند اقامت ارزانی داشته باشید.

تایلند کشور بسیار عجیبی است. سرزمینی بسیار خاص با طبیعتی حیرت‌آور، فرهنگی کهن و منحصر به فرد و دیدنی‌هایی تمام نشدنی. بسیاری از گردشگران و افراد ماجراجو بیش از طول یک تور چند هفته‌ای در این کشور می‌مانند تا زندگی خاص آن‌جا را تجربه کرده و حتی به ساختن خود در سرزمینی متفاوت بپردازند. چه به دنبال عکاسی باشید چه گشت و گذار، چه به دنبال شناخت خود باشید و چه مثل نویسنده‌ای این مقاله بخواهید ورزش موی‌تای را در زادگاهش بیاموزید، در این مقاله به شما یاد می‌دهیم که چطور با کمترین هزینه در تایلند زندگی کنید.

این مقاله از زبان آرون جان (AARON JAHN)، مربی و مبارز حرفه‌ای موی‌تای تقدیم می‌شود.

۵. غذایتان را خودتان بپزید

زندگی ارزان در تایلند

در بیشتر طول مدتی که در تایلند بودم غذای خود را در یک پلوپز می‌پختم تا حتی مجبور به خرید غذا از بیرون نباشم. یک پلوپز را می‌توانید با حدود ۵۵۰ بات معادل ۶۰ هزار تومان خریداری کنید. قیمت یک کیلوگرم سینه‌ی مرغ ۷۰۰۰ تومان، یک کیلو برنج ۸۰۰۰ تومان. سبزیجات گران‌ترین بخش لیست شما را تشکیل می‌دهند. برنج که حسابی ارزان است و مرغ نیز آن قدر قیمتش کم است که از خوردنش خجالت می‌کشید (البته نسبت به ارزش پول بریتانیا)

زندگی ارزان در تایلند

یک وعده معمولی غذای من شامل سینه مرغ بخارپز، برنج و سبزیجات کمتر از ۳۰۰۰ تومان هزینه داشت. به جز دوتا از دوستانم فرد غربی دیگری را نمی‌شناسم که با این هزینه زندگی کند اما اگر واقعا کمبود بودجه دارید این روش مناسب است. حتی رستوران‌های ارزان محلی نیز هزینه‌ی غذایی حدود ۴ برابر خواهند داشت.

۶. در دوره‌های موی‌تای VIP ثبت نام نکنید

دوره‌های VIP موی‌تای اختصاصا برای دریافت پول بیشتر از غربی‌ها اختراع شده‌اند. من هرگز در این دوره‌ها ثبت نام نکردم اما وقتی رزم‌آموزهایی که به صورت اختصاصی دوره می‌بینند را نگاه می‌کنم، آموزشی دقیقا مثل آموزش گروهی دارند.

اگر نیاز به شرایط تمرین اختصاصی و ویژه دارید شاید این دوره به کارتان بیاید اما اگر در تمرینات گروهی به اندازه‌ی کافی تلاش نمی‌کنید و نیاز به وقت بیشتری دارید احتمالا مشکل از شما است نه دوره‌ی تمرین گروهی.

۷. مراقب باشید تاکسی‌ها کلاهتان را بر ندارند

در تایلند، مکان‌ها و موقعیت‌های خاصی هستند که حتما باید چانه بزنید. یکی از این موقعیت‌ها زمان استفاده از تاکسی است. یک راننده تاکسی هرگز به شما که خارجی هستید قیمت عادلانه‌ای را نخواهد داد. بسیار اتفاق می‌افتد که دوبرابر هزینه‌ی معمول از شما درخواست شود. یکی از راه‌های مقابله با این مشکل استفاده از تاکسی‌هایی است که تاکسی‌متر داخلی دارند. هزینه‌ی سفر با این تاکسی‌ها بسیار کمتر از تاکسی‌هایی است که راننده قیمت آن را تعیین می‌کند. همیشه حواستان باشد که این تاکسی‌متر در معرض دید و روشن باشد چرا که برخی از رانندگان آن را می‌پوشانند.

زندگی ارزان در تایلند

هر وقت که در مورد هزینه یا مسافت شک داشتید قبل از سفر از یک تایلندی مورد اعتماد (گفتنش آسان است) یا یک خارجی که مدت زیادی آن‌جا بوده درباره‌ی هزینه و مسافت معمول سفرتان سوال کرده و زمان سفر از پرداخت هزینه‌ی زیادی امتناع کنید. همیشه پیش از سوار شدن به تاکسی، توک‌توک و موتورسیکلت بر سر کرایه به توافق برسید تا در زمان رسیدن به مقصد مشکلی پیش نیاید.


زندگی ارزان در تایلند

اگر چانه‌زنی شما بیش از ۳۰ ثانیه طول کشید به سادگی از آن‌جا دور شوید. در این موقعیت معمولا واژه‌ی Ok, Ok را از راننده می‌شنوید و کرایه پیشنهادی شما را قبول می‌کنند.

برای من بارها پیش آمده که زمان رسیدن و پرداخت پول به راننده از او درباره‌ی هزینه‌های سرویس‌های اضافه شنیده‌ام. در این موارد از پرداخت هر پول اضافه‌ای امتناع کرده و تاکسی را ترک کنید.

زندگی ارزان در تایلند

به یاد داشته باشید اگر مسافت کوتاه و بارتان کم است تاکسی‌های موتورسیکلت ارزان‌تر از تاکسی‌های ماشین هستند. کرایه توک‌توک مابین این دوتا است.

۸. چانه بزنید

زندگی ارزان در تایلند

در بسیاری از مناطق تایلند خصوصا مناطق توریسی مثل پوکت، تایلندی‌ها شما را شبیه به علامت $ می‌بینند. در بسیاری از مواقع باید چانه بزنید چرا‌ که فروشندگان قیمتی بیشتر از حد معمول به شما می‌دهند زیرا فکر می‌کنند شما به عنوان یک خارجی منبع نامحدودی پول با خود دارید. بازار‌ها جای خوبی برای چانه زدن هستند اما معمولا برای غذا نیازی به چانه زدن نیست.

۹. با بلیط شبانه یا کلاس‌های ارزان‌تر سفر کنید

اتوبوس و قطار شبانه پول زیادی را برای شما صرفه‌جویی می‌کنند. اولا بلیط شبانه ارزان‌تر است چرا که اکثر مسافرین ترجیح می‌دهند در طول روز سفر کنند. دوم اینکه ممکن است تا ۲۴ ساعت در اتوبوس باشید پس با این نوع سفر هزینه‌ی کرایه‌ی اتاق برای یک شب کمتر خواهد شد. البته سفر در شب خسته‌کننده و طولانی‌تر است اما معمولا کولر اتوبوس‌ها خوب است و می‌توانید بخوابید. تمامی فروشگاه‌های عادی سر راه در طول شب باز هستند پس می‌توانید غذای گرم و نوشیدنی خنک بخرید. دقیقا مثل سفر در طول روز.

زندگی ارزان در تایلند

زندگی ارزان در تایلند

قطار کمی ارزان‌تر است اما مسیر‌های کمتری را نسبت به اتوبوس پوشش می‌دهد. اگر بودجه محدودی دارید گفتن ندارد که از هواپیما دوری کنید.

سفر با کلاس قیمتی کمتر تقریبا هیچ تفاوتی با کلاس اول و گران ندارد به جز قیمت! بله کمی فضای بیشتری دارید و به شما یک ساندویچ عجیب و بیسکوییت می‌دهند اما فقط برای همین قیمت تا ۲ برابر بیشتر است.

۱۰. یک موتور سیکلت کرایه کنید

و اگر نمی‌دانید آن را چطور برانید خب یاد بگیرید! این کار برای شما پول بسیار زیادی را بسته به مدتی که می‌خواهید بمانید صرفه‌جویی می‌کند و نسبت به تاکسی بسیار هم جالب‌تر است. شما می‌توانید با حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ بات (حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان) در ماه یک موتورسیکلت ۱۲۵ سی‌سی کرایه کنید.

زندگی ارزان در تایلند

این بازه تفاوت به خاطر نوع موتورسیکلت و البته بودن در فصل شلوغ یا خلوت است. در مکان‌هایی مثل پوکت و بانکوک کرایه و راندن موتورسیکلت بیشتر پیشنهاد می‌شود چرا که تاکسی‌ها آن‌جا رسما کلاه بردارند! البته در بانکوک پیشنهاد می‌کنیم از سیستم MRT و BTS استفاده کنید چرا که بسیار ارزان‌تر و امن‌تر است!

۱۱. یک موتورسیکلت بخرید

اگر بیشتر از چند ماه در تایلند می‌مانید ارزش دارد که روی یک موتور‌سیکلت سرمایه‌گذاری کنید. شما می‌توانید یک موتور ۱۲۵ سی‌سی هوندا کلیک با دو سال کارکرد را حدود ۳۰۰۰۰ بات (۳/۵ میلیون تومان) خریده و پیش از ترک تایلند آن را با قیمتی نزدیک به خرید بفروشید. کرایه‌ کردن یک موتورسیکلت برای یک سال ۴۰۰۰۰ بات هزینه دارد که با آن می‌توانید یک موتور صفر کیلومتر بخرید!

سوخت در تایلند بسیار ارزان است اما حتما باک خود را در پمپ بنزین پر کنید و بنزین بطری‌ای در جاده را نخرید. بنزین بین راهی خوب است و زمانی که بنزین تمام کردید به کارتان می‌آید اما بسیار گران‌تر از بنزین در جایگاه سوخت است.

این مورد نیز برای خارج از بانکوک است. (موتور سواری در بانکوک بسیار سخت و خطرناک است)

این هم از بخش دوم این مقاله. نظر شما کجارویی‌های عزیز چیست؟ آیا تا به حال برای زندگی چندماهه در تایلند وسوسه نشده‌اید؟ با بخش سوم نیز همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

منبع Muaythaischolar

دیدگاه