ورود چهار فروند نخست هواپیماهای ATR به ایران تا فردا

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۴
ورود چهار فروند نخست هواپیماهای ATR به ایران تا فردا

ایران ایر قرار است چهار فروند از هواپیمای ۶۰۰-۷۲ ATR را امروز تحویل بگیرد. این هواپیماها چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت وارد ایران می‌شوند.

رویترز به نقل از مقامات صنعت هواپیمایی ایرانی و اروپایی نوشت:

چهار فروند هواپیمای توربوپراپ که لوگوی ایران ایر بر روی آنها رنگ‌آمیزی شده است، قرار است روز سه‌شنبه در مقر ATR در تولوز تحویل داده شوند و روز چهارشنبه وارد تهران شود.

با تحویل این هواپیماها، شمار هواپیماهای مسافربری غربی جدیدی که از زمان لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران و گشایش مجدد تجارت، به ایران تحویل داده شده‌اند، به هفت فروند می‌رسد.

ای تی آر

شرکت هواپیمایی ایران ایر ۲۰ فروند از این هواپیماها را که ساخت جوینت ونچر میان ایرباس و لئوناردوی ایتالیا است، سفارش داده است و قرار است چهار فروند از این هواپیماها در مسیرهای منطقه‌ای محروم مورد استفاده قرار گیرند.

ای تی آر

انتظار می‌رود ایران ایر ۱۶ فروند ATR دیگر را تا پایان سال ۲۰۱۸ تحویل بگیرد که شامل پنج فروند دیگر در سال جاری خواهد بود.

ایران ایر تاکنون سه فروند ایرباس تحویل گرفته که بخشی از سفارش این شرکت برای خرید ۱۸۰ فروند هواپیمای مسافربری از غول اروپایی ایرباس و شرکت آمریکایی بوئینگ بوده است.

مدل ۶۰۰-۷۲ ATR با ظرفیت ۷۰ صندلی، بر مبنای قیمت اعلام شده ۲۶/۸ میلیون دلار ارزش دارد. این هواپیما قادر است در تمام شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته امکان فرود در سخت ترین شرایط جوی را فراهم می‌سازد.

این مدل و مدل‌های قبلی سالیان زیادی است که در کشورهای مختلف دنیا از آمریکا و قلب اروپا تا خاور دور مورد استفاده شرکت‌های مختلف و پرآوازه است.

لزوم توجه به قابلیت پرواز در هر شرایط جوی با توجه به چهارفصل بودن کشورمان حقیقتی غیر قابل انکار است که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ، با درنظر گرفتن تمام پارامترهای فنی ، اقتصادی و صنعتی بهترین انتخاب را داشته و هواپیمایی را انتخاب کرده برخلاف رقبایی همچون Dash 8 و آنتونوف ۱۴۰ سالیان سال پروازهای ایمن و کم خطری را برای هم میهنانمان در سایر شرکت‌های هواپیمایی فراهم کرده است.

کابین خلبان این هواپیما از نوع شیشه‌ای (Glass Cockpit) است و از نظر فنی و امکانات نمایشگرها، سیستم‌های الکتریکی و ... شباهت‌هایی با هواپیمای پیشرفته ایرباس A350 دارد که با توجه به سفارش ۱۶ فروندی از این مدل توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، این مسئله یک مزیت است و باعث راحتی خدمه پروازی می‌شود.

در نگاه اول و به دلیل تصور غلطی که در مورد هواپیماهای ملخی وجود دارد، ممکن است اینطور به نظر برسد که هواپیماهای ملخی قدیمی بوده و از ایمنی پایینی برخوردار هستند در حالی که عکس این مسئله صادق است .موتورهای ملخی که در این هواپیما به کار گرفته شده‌اند توسط شرکت پرآوازه کانادایی پرت اند ویتنی (Pratt and Whitney) ساخته شدند و از نوع PW127M می باشد.

محصولات این شرکت بزرگ سالیان دراز است در این کره پهناور مشغول فعالیت بوده و به خوبی از پس هر امتحانی در هر شرایط جوی ای بر آمده اند. این موتور ها می تواند قدرتی معادل ۲۷۵۰ اسب بخار تولید کنند و در زمره بهترین، کارآمدترین، اقتصادی‌ترین و ایمن‌ترین موتورهای ملخی است.

با توجه به خوشنام بودن و مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر رقبا این هواپیما بازارهای جهانی را در اختیار دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه