موزه میرعماد، موزه خط و کتابت پارسی (قسمت اول:‌ آشنایی با موزه)

علیرضا کیخا | یکشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۹۶ ساعت ۲۳:۳۰

موزه خط و کتابت میرعماد یکی از موزه‌های کاخ سعدآباد است. با کجارو همراه باشید تا با این موزه و آثار به نمایش در آمده در آن آشنا شویم.

کاخ سعدآباد از نظر مساحت بزرگ‌ترین کاخ تهران و یکی از زیباترین آن‌ها است. این کاخ در فصل‌های مختلف سال با طبیعت زیبا و درخت‌های چنار قدیمی خود، حال و هوایی متفاوت و دوست داشتنی دارد.

اما در کاخ سعدآباد موزه‌های مختلفی قرار دارد که قبلا با چند موزه آن آشنا شدیم. با کجارو همراه باشید تا با هم در گزارشی دو قسمتی با موزه خط و کتابت میرعماد آشنا شویم، با این توضیح که مطالب این گزارش برگرفته از توضیحات موزه است.

موزه میرعماد - کاخ سعدآباد

موزه خط و کتابت میرعماد در یکی از بناهای قدیمی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد قرار دارد. بنای موزه احتمالا مربوط به اواخر قرن ۱۳ و اوایل قرن ۱۴ هجری قمری است.

موزه میرعماد - کاخ سعدآباد

به‌دلیل شباهت این بنا با بناهای متعلق به اواخر دوره قاجار، شیوه معماری آن شبیه به معماری دوره انتقال است که در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی شکل گرفت.

موزه میرعماد - کاخ سعدآباد

ساختمان موزه میرعماد در گذشته محل زندگی دو تن از فرزندان محمدرضا پهلوی (فرحناز و علیرضا) بوده است.

موزه میرعماد - کاخ سعدآباد

این موزه در سال ۱۳۷۶ با نام مشهورترین خوشنویس عصر صفوی افتتاح شد و شامل آثار ۱۰ قرن خوشنویسی است. 

موزه میرعماد - کاخ سعدآباد

طبقه اول این موزه با زیربنایی برابر با ۱۹۶ متر مربع و متراژ اعیانی ۳۱۰ مترمربع، روی سکویی با ارتفاع یک و نیم متر مربع احداث شده است. در این موزه بخش‌های خطوط قبل از اسلام، خطوط اسلامی، خطوط تفننی، اشیای کاربردی و نسخ خطی قرار دارد.

موزه میرعماد - کاخ سعدآباد

ساختمان این موزه دو طبقه دارد که در طبقه اول خطوط قبل از اسلام و بخشی از خطوط اسلامی به نمایش در آمده است. در قسمت بعدی این گزارش با هم نگاهی به آثار به نمایش در آمده در طبقه اول این موزه می‌اندازیم. اگر شما هم قبلا به این موزه سر زده‌اید، تجربه خود را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه