یخدان های مسافرتی، بهترین وسیله برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی (قسمت دوم)

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی چهار شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
یخدان های مسافرتی، بهترین وسیله برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی (قسمت  دوم)

یخدان‌های مسافرتی یکی دیگر از لوازم سفر است که با کمک آن می‌توان از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کرد. در ادامه همراه کجارو باشید.

سفر کردن در کنار خانواده، لحظاتی شیرین و خاطره‌ساز را برای تک تک افراد، به ارمغان می‌آورد که تا مدت‌ها به خاطر آوردن آن لحظات ناب و شیرین، ناخودآگاه لبخندی از روی رضایت را بر لبمان می‌نشاند. حال اگر این سفر و گردش، با به همراه داشتن تجهیزات مناسب و لوازم ضروری سفر همراه باشد، علاوه بر لذت بردن از کنار هم بودن، آسایش و آرامشی دلچسب را نیز به ارمغان خواهد داشت.

آرامشی که به دو دلیل صورت گرفته است. اول اینکه در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی شده است و دوم از فاسد شدن مواد غذایی خبری نخواهد بود. همچنین می‌توان در طول سفر، از نوشیدنی‌های خنک و گوارا نیز استفاده کرد. تمامی این مزایا را می‌توان با همراه داشتن یخدان‌های مسافرتی یا همان سردکننده‌های مواد غذایی، بدست آورد. در قسمت نخست مقاله‌ی یخدان های مسافرتی، بهترین وسیله برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در طول سفر، نکاتی ارزنده را برای شما عزیزان همیشگی کجارو، بیان کردیم. در این مقاله به ارائه‌ی راهکارهای دیگری در این زمینه خواهیم پرداخت.

نکات لازم برای استفاده بهتر از یخدان‌های مسافرتی

یخدانهای مسافرتی 2

۱. استفاده از عایق

یکی دیگر از روش‌های مناسب برای جلوگیری از گرم شدن فضای داخلی یخدان‌ها، عایق‌بندی آن است. در این روش می‌توان از ورود گرما یا خروج سرما در یخدان‌ها تا حد قابل قبولی کاست. حتی اگر بهترین و مجهزترین نوع یخدان‌ها را در اختیار دارید که به موتورهای برقی سردکننده مجهز است، باز انجام این کار می‌تواند بسیار راهگشا باشد. برای عایق‌بندی کافی است که از عایق‌های صیقلی استفاده کنید. به گونه‌ای که عایق مورد نظر را به ابعاد یخدان برش زده و آن را به صورت افقی قرار دهید. اکنون خیالتان از هر لحاظ راحت باشد و مطمئن باشید که این ترفند به خوبی جواب خواهد داد.

۲. درب یخدان را در ضرورت و به مدت کوتاه باز نگه دارید

یخدانهای مسافرتی 2

تعداد زیادی از یخدان‌هایی که در سفر استفاده می‌شوند، ممکن است از نوع معمولی یا غیر پیشرفته باشد. مانند بسیار از یخدان‌هایی که امروزه درون اکثر ماشین‌ها یافت می‌شود. باز و بسته کردن غیر ضروری و بیش از حد درب یخدان‌ها، یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش سرمای داخل آن‌ها و گرم شدن مواد غذایی داخل آن است.

باز و بسته کردن بیش از حد درب یخ‌دان، باعث اتلاف سرمای آن می‌شود

حتی اگر از پیشرفته‌ترین یخدان مسافرتی استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم که در صورت ضرورت، آن هم برای مدت کوتاه، درب یخدان را باز کرده و مواد مورد نیاز را خارج کنید، سپس بلافاصله درب را محکم ببندید. اجازه ندهید سرمای داخل آن، به راحتی تخیله شود.

۳. مواد غذایی را تفکیک کرده و در بسته‌بندی مجزا قرار دهید

یخدانهای مسافرتی 2

یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام برداشتن مواد غذایی بسته‌بندی شده از داخل یخدان‌ها ایجاد شود، به اصطلاح درهم شدن مواد غذایی پس از چندین بار استفاده از یخدان در طول سفر است. مثلا روز نخست سفر که یخدان را باز می‌کنید، تمامی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها کاملا مرتب و با نظم خاصی چیده شده‌ است. اما پس از استفاده‌ی مکرر از یخدان در روزهای آتی، ناگهان با صحنه‌‌ی درهم شدن مواد غذایی مواجه می‌شوید. برای جلوگیری از این پیشامد، بهتر است که ابتدا مشخص کنید که چه مواد غذایی را می‌توان در کنار یکدیگر قرار داد.

برای جلوگیری از اتلاف سرمای داخل یخدان، مواد غذایی را تفکیک کرده و در جای مشخصی قرار دهید

مثلا مواد گوشتی، سبزی‌ها، میوه‌ها، نان‌ها، ادویه‌ها و ... را جداگانه بسته‌بندی کنید. البته باز هم نباید فراموش کرد که هر کدام از این مواد را نیز باید به صورت مشخص و جداگانه بسته‌بندی کرد. یعنی مواد گوشتی نیز باید طبق نوع گوشت، از یکدیگر جدا شود. گوشت‌های کبابی، گوشت‌های خورشتی، گوشت‌های ادویه‌‌دار و ... هر کدام در بسته‌بندی جدا قرار گیرد. سپس هر کدام از بسته‌ها را در جای مشخصی از یخدان قرار دهید. مثلا مشخص کنید که سمت چپ از یخدان مخصوص قرارگرفتن گوشت‌ها است. و به همین ترتیب جای دیگر مواد غذایی را تعیین کنید. در این روش، به راحتی و حتی با گذشت چند روز از سفر، هنگام برداشتن مواد غذایی دچار سردرگمی نخواهید شد و با سرعت بیشتری مواد مورد نظر را پیدا خواهید کرد. همچنین از اتلاف بیش از حد سرمای داخل یخدان نیز جلوگیری خواهید کرد.

۴. یخدان جداگانه‌ای مخصوص نوشیدنی‌ها

یخدانهای مسافرتی 2

قطعا در طول سفر، متوجه می‌شوید که مصرف نوشیدنی‌ها، به مراتب بیشتر از مواد غذایی است. بدیهی است استفاده از مواد غذایی تنها در سه وعده از شبانه‌روز ممکن است اتفاق افتد. این در حالی است که نوشیدن انواع نوشیدنی‌هایی که برای سفر تهیه کرده و داخل یخدان قرارداده‌اید، به دفعات صورت می‌گیرد. بنابراین با هر بار باز کردن درب یخدان‌ برای برداشتن نوشیدنی‌ها، مقدار قابل توجهی از سرمای داخل آن خارج می‌شود. همین امر باعث می‌شود که مواد غذایی نیز برای مدت کوتاه‌تری، سالم بماند. اما راهکاری که برای جلوگیری از این مسئله موثر است، استفاده از یک یخدان جداگانه برای نوشیدنی‌ها است. این عمل، علاوه بر خنک نگه داشتن نوشیدنی‌ها در طول سفر، نگرانی از گرم شدن یخدان حاوی مواد غذایی را نیز از بین می‌برد و شما می‌توانید بدون هیچ دلهره و اضطرابی، هر زمان که مایل به میل کردن نوشیدنی‌ هستید، آن را از یخدان برداشته و بنوشید.

۵. تمیز کردن یخدان، پس از هر سفر

یخدانهای مسافرتی 2

متاسفانه برخی از افرادی که از سفر به منازل خود باز می‌گردند، ممکن است به دلیل خستگی زیاد یا هر دلیل دیگری، تمیز کردن یخدان را به تعویق بیاندازند. نکته‌ای رعایت کردن آن، که در بهداشت و زمان استفاده‌ی بیشتر این وسیله‌ی ارزشمند، بسیار مهم و ضروری است. توصیه‌ی افرادی که تجربه‌ی طولانی در سفرکردن دارند، تمیز کردن یخدان‌ها بلافاصله پس از بازگشت از سفر است.

برای جلوگیری از ایجاد بوی بد و تولید باکتری در یخ‌دان، آن را بعد از هر سفر کاملا تمیز و خشک کنید

آن‌ها را با مواد شوینده به طول کامل بشویید و سپس آن را خشک کنید. مطمئن شوید که حتی قطره‌ای آب داخل یخدان باقی نمانده باشد. چرا که کوچکترین رطوبت، باعث ایجاد بوی بد و تولید قارچ و باکتری خواهد شد. با این کار، در سفر بعدی با مشکل استفاده از این ابزار مهم و ضروری روبه‌رو نخواهید شد.

۶. یخدان‌ها را داخل خانه و بدور از نور خورشید، نگهداری کنید.

با اتمام دوران مسافرت و بازگشت به منزل، رعایت کردن نکته‌های ضروری برای سالم ماندن یخدان‌ها، از مهم‌ترین اعمالی است که باید به آن دقت و در انجام آن همت کرد. همانگونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، ممکن است که یخدان شما از بهترین نوع و مجهزترین یخدان‌ها باشد. یا یخدانی که استفاده می‌کنید، مقاوت بالایی داشته باشد. این مسئله سبب نمی‌شود که برای نگهداری از آن، دقت کافی را اعمال نکنید. مقاوت بالای یخدان، برای سالم ماندن آن در یک صانحه‌ی سقوط یا برخورد با جسمی سخت و سفت طراحی شده و ممکن است مقاوت لازم در برابر نور خورشید در آن طرح‌ریزی نشده باشد. بنابراین توصیه می‌شود که این وسیله‌ی ارزشمند را پس از سفر، درون گاراژیا هر فضای داخلی منزل خود نگهداری کنید. با این روش، عمر مصرف آن بسیار طولانی‌تر خواهد بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه