حقایقی جالب در مورد لهستان

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
حقایقی جالب در مورد لهستان

جمهوری لهستان یکی از کشورهای اروپایی است که تاریخ آن مملو از حقایق و شگفتی‌های جالب است. برای آشنایی با این حقایق جالب در ادامه همراه کجارو باشید.

لهستان یکی از کشورهای اروپایی است که تاریخ آن مملو از حقایق و شگفتی‌های جالب است.در واقع بسیاری از پدیده‌ها در زمینه‌های علمی، مد و ... ریشه در این کشور دارند، ولی اغلب مردم از آن‌ها بی‌اطلاع هستند.

نظریه خورشید مرکزی (Heliocentrism)

حقایق لهستان

در قرن شانزدهم میلادی، نیکلاس کوپرنیک – ستاره شناس لهستانی – با ارائه نظریه خورشید مرکزی مبنی بر چرخش سیاره‌ها به دور خورشید، انقلابی در عرصه علمی به پا کرد. وی از شانزده سالگی روی این نظریه کار می‌کرد و در نهایت پیش از مرگش در سال ۱۵۴۳ در کتابی به نام «گردش افلاک آسمانی» آن را منتشر کرد.

جلیقه ضد گلوله

حقایق لهستان

در سال ۱۸۹۷ میلادی جلیقه ضد گلوله توسط دو لهستانی به نام‌‌های کازمیرز زگلن (Kazimierz Żegleń) – کشیش و مهندس – و ژان شزپنیک (Jan Szczepanik) ساخته شد. این جلیقه از جنس ابریشم – یکی از بادوام‌ترین مواد آن دوران – ساخته شد و در سال ۱۹۰۶ میلادی، پادشاه اسپانیا در جریان ترور پاریس به دلیل استفاده از آن از مرگ حتمی نجات یافت.

ماشین برقی گلف ملکس (Melex)

حقایق لهستان

در سال ۱۹۷۱ میلادی نخستین ماشین برقی برای استفاده در زمین‌ گلف در شهر میلک لهستان ساخته شد.

لوازم آرایش ماکس فاکتور (Max Factor)

حقایق لهستان

جالب است بدانید که برند آمریکایی «ماکس فاکتور» نیز توسط یک لهستانی به نام «ماکسی‌میلیان فاکتوروویچ» بنیان نهاده شده است. وی در سال ۱۹۰۴ از لهستان به آمریکا مهاجرت کرده و شرکت تولیدی لوازم آرایشی خود را ۵ سال بعد تاسیس کرد. گفتنی است ماکس فاکتور در ابتدا در زمینه تولید لوازم آرایشی مخصوص گریم سینما و تئاتر فعالیت می‌کرده و فاکتوروویچ شخصا گریم بازیگران هالیوود را انجام می‌داده است.

کانال مد (Fashion TV)

حقایق لهستان

کانال مد یا به عبارتی فشن تی‌وی برای نخستین بار در سال ۱۹۹۷ توسط بازرگانی لهستانی تبار به نام «مایکل آدام لیزوسکی» راه‌اندازی شد. این فرد در کشور تایلند در زمینه تولید پوشاک مشغول به کار بوده و پس از مهاجرت به پاریس ایده راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی در ذهن وی شکل می‌گیرد. وی همچنین ایده جالب به نام «کافه پاریس» را به راه انداخت که در آن ویدئوهایی با محتوای مد روی نمایشگرهای بزرگ در اطراف محل برگزاری نمایش‌های مد و لباس نمایش داده می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه