سفر دو گردشگر به ماه با سفینه خصوصی، بلندپروازی دوباره اسپیس ایکس

عماد جعفری
عماد جعفری دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
سفر دو گردشگر به ماه با سفینه خصوصی، بلندپروازی دوباره اسپیس ایکس

سفر دو گردشگر به ماه آن‌هم در سفینه‌ای خصوصی بار دیگر نام بنیاد اسپیس ایکس را بر سر زبان‌ها انداخته، برنامه‌ای که قرار است تا پایان سال آینده عملیاتی شود. با کجارو همراه باشید.

بنیاد اسپیس ایکس (SpaceX) که پیش‌تر به خاطر تلاش برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه‌ای همچون پرتاب موشک با قابلیت کاربرد مجدد و فرستادن انسان به مریخ شناخته شده بود، به تازگی اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای فرستادن دو متقاضی خصوصی به گردش به دور ماه تا پایان سال آینده است.

بر پایه گزارش رویترز و لس آنجلس تایمز، این پرواز که به مدار ماه پیشنهاد شده، صد در صد خود تضمین شده خواهد بود. مطابق برنامه، این سفر اواخر سال ۲۰۱۸ انجام خواهد شد، یعنی کم و بیش ۴۵ سال پس از واپسین ماموریت آپولو. اسپیس ایکس در این ماموریت از موشک بالابرنده (Falcon Heavy) بهره‌ خواهد برد؛ با این همه باید گفت این موشک پیش تر نیز استفاده شده است.

سفر دو گردشگر به ماه

بنیان‌گذار و سرپرست اجرایی اسپیس ایکس، «ایلان ماسک» طی گردهمایی‌ای، برنامه‌های شرکتش را برای این سفر اعلام کرد؛ با این همه او جزئیات هزینه‌ی این ماموریت را فاش نکرد. او همچنین اظهار داشت که دو تن از او درخواست کرده بودند تا این گشت و گذار را برای آن‌ها در نظر بگیرد. او تنها با گفتن اینکه مسافران مبلغی تا به حال پرداخته‌اند و هیچ کدام از آن‌ها از اهالی هالیوود نیستند، از فاش ساختن هویت آن‌ها امتناع ورزید. رویترز اعلام کرد که این سفر یک هفته به طول خواهد انجامید و همانند ماموریت آپولوی ۸ ناسا در سال ۱۹۶۸ خواهد بود. این خبرگزاری افزود که مسیر کلی این سفر، از زمین تا مدار ماه و سپس فرود گردشگران با محفظه‌ی چترداری از ارتفاع ۴۸۰ هزار تا ۶۴۰ هزار کیلومتری خواهد بود. برنامه‌ای جاه‌طلبانه؛ اما آیا به راستی می‌توانند موفق شوند؟

سفر دو گردشگر به ماه

بر پایه نوشته‌ی تایمز، ایلان ماسک اذعان کرده «تمامی هزینه‌های این ماموریت به صورت کامل توسط مسافران ناشناس پرداخت خواهد شد.» آن‌ها تابه‌حال مبلغ قابل توجهی را پرداخت کرده‌اند و امسال  «آموزش‌های گسترده» و «آزمایش‌های سلامت» را آغاز خواهند کرد.» سرپرست اجرایی اسپیس ایکس ادامه می‌دهد:

من باور دارم هر ساله درخواست یک یا دو مورد از چنین پروازهایی را خواهیم داشت و در نهایت مبالغ پرداخت شده به دست گردشگران فضایی می‌تواند ۲۰ درصد درآمد این بنیاد را تامین کند. من می‌خواهم در حالی که ناسا طی پروژه‌ای برای بازگشت به ماه برنامه می‌ریزد، اسپیس ایکس را تبدیل به نخستین شرکت هوافضایی کنم.

طی این گردهمایی، ماسک گفت که این برنامه پیشنهادی گردشگری ماه می‌بایست ماموریتی بسیار هیجان‌انگیز باشد که به شکل امیدوارکننده‌ای جهانیان را در مورد فرستادن بشر به اعماق فضا بار دیگر بر سر ذوق بیاورد. او همچنین تاکید کرد که ناسا در ماموریت به ماه همکاری دارد؛ ولی تنها دو گردشگر به صورت خصوصی در سفینه خواهند بود.

سفر دو گردشگر به ماه

در بیانیه‌ی منتشر شده، ناسا اعلام کرد که شرکای صنعتی‌اش را برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر تحسین می‌کند و قول داد به صورتی نزدیک با اسپیس ایکس همکاری کند. ناسا اعلام کرده، تضمین می‌کند که بی‌کم و کاست به وظایف قراردادی‌اش برای تامین منابع  فضانوردان در حال انتقال به ایستگاه فضایی پایبند باشد. در حالی که بنیاد اسپیس ایکس موظف است پیش از پرواز، از سازمان هوانوردی فدرال مجوز دریافت کند، گزارش‌ها نشان می‌دهد هیچ مانعی برای انجام این پروژه وجود ندارد. «لری گارور» که در کابینه دولت اوباما به سمت معاون مدیر ناسا گماشته شده، به واشنگتن پست گفت:

من مطمئن نیستم که اسپیس ایکس بتواند تا پایان سال آینده در انجام موفقیت آمیز چنین سفری کامیاب شود. به هر روی فوق‌العاده خواهد بود اگر آن‌ها بتوانند تا سال ۲۰۲۰ این کار را انجام دهند. این موفقیت نشان خواهد داد که ما، در پهنه آسمان هستیم و رو به نوآوری، اکتشاف و تسخیر هیجاناتی داریم که در هستی‌مان هست. فکر می‌کنم این سفر بسیار محتمل خواهد بود.

سفر دو گردشگر به ماه

مطالب مرتبط:

منبع redorbit

دیدگاه