ثبت ۴۳میلیون نفرشب ‌اقامت در مراکز اقامتی نوروز۹۶

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۰
ثبت ۴۳میلیون نفرشب ‌اقامت در مراکز اقامتی نوروز۹۶

به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، تا پایان نهمین روز فروردین ۹۶، ۴۲میلیون و ۶۰۰۰هزار نفرشب ‌اقامت در مراکز اقامتی رسمی کشور به‌‌ثبت رسیده است.

 در فاصله زمانى ۲۸ اسفند تا پايان ۱۳ فروردين سال پیش، ۶۲ ميليون نفر شب اقامت و بيش از ۱۰۰ميليون بازديد از مراكز تفريحى، تاريخى، زيارتى و گردشگرى گزارش شده و یک‌سال پیش‌تر از آن یعنی در نوروز ۹۴، نیز این آمار ۶۰‌ميليون و ۸۴ هزار نفر شب بود.

تغییرات سه‌گانه که در سفرهای نوروزی سال ۹۶ اثر گذار بوده است را معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مرتضی رحمانی‌موحد چنین بیان کرد. مقایسه وضعیت سفرهای نوروزی امسال با سال‌های گذشته نیازمند زمان بیشتر و بررسی دقیق‌تر کلیه آمارهای موجود در این‌خصوص است،اما وضعیت ویژه آب و هوایی در روزهای آغازین سال جدید و شرایط ناپایدار جوی، سبب تغییر الگوی سفر خانواده‌ها در این ایام شد.

وجود تغییرات پیوسته در آب و هوای کشور، مسافران نوروزی مسیرهای کوتاه را ترجیح داده و به شهرها و اماکنی که نسبت به شهرهای محل سکونت خود نزدیکتر بوده را در مقاصد نوروزی انتخاب کرده اند.

به مدد اقدامات صورت گرفته در چند سال اخیر برای معرفی مقاصد کمتر شناخته شده و نیز تغییر فرهنگ سفر در میان خانواده‌های ایرانی و نیز تغییرات آب و هوایی نوروز امسال نیز در خدمت این تغییر رویه قرار گرفت.و تا حد زیادی مسیر های عبوری خود تبذیل به مقصد گردشگری قرار گرفت.این موضوع در نوروز ۹۶ کاملا چشم گیر بود.ولی به طور کلی انبوه تقاضا برای سفر به مقاصد سنتی در نوروز و مسائل پیش آمده به‌دلیل حضور پرتعداد مسافران در شهرهای شمالی کشور و نیز شیراز، اصفهان، همواره مشکل عمده مسافرت‌های داخلی به‌ویژه در ایام نوروز بوده است.

گزارشات به‌دست آمده حاکی از این است که مسافران نوروزی در مسیر رسیدن به مقاصد مدنظر خود، در شهرهایی که تا پیش از این تنها به‌عنوان یک معبر شناخته می‌شده‌اند اقامت شبانه داشته‌اند. که یک شاهد آن ضریب اشغال ۹۰ درصدی هتل‌های قزوین در نوروز امسال بوده است.

تنوع اقدامات و برنامه‌ها در نوروز ۹۶ از دیگر نکاتی است که به برگزاری متفاوت‌تر سفرهای نوروزی منجر شد. برپایی نوروزگاه‌ها در سطح کشور، سفرهای نوروزی را به سمت رویداد محوری سوق داده و با تعریف جاذبه‌های جدید گردشگری در شهرهای مختلف کشور، برنامه‌ریزی خانواده‌ها برای سپری کردن تعطیلات سال جدید را تحت‌تاثیر قرار داد.

معاون گردشگری کشور در اظهارات چند روز پیش خود، بیان کرد:

که افزایش ۵۰ درصدی در بازدید از قشم در نوروز ۹۶ و نیز افزایش ۲۰درصدی سفرهای نوروزی به سیستان و بلوچستان وجود داشته است.

در همین حال، بازرس ویژه ریاست سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نیز با بیان اینکه اقدامات انجام‌شده در چند سال اخیر، سبب توزیع سفرهای نوروزی ۹۶در پهنه وسیع‌تری از کشور شده است، ادامه داد:

درحالی که تا پیش از این استان‌هایی همچون سیستان‌وبلوچستان، کرمانشاه و کرمان کمتر به‌عنوان مقصد تعطیلات نوروزی یا به‌طور کلی، سفر گردشگری انتخاب می‌شد، در تعطیلات نوروزی ۹۶ سفر در این استان‌ها هم توزیع شده و برای نمونه، تاکنون رشد ۲۰ درصدی سفرهای نوروزی در سیستان‌وبلوچستان به‌ثبت رسیده است.

همچنین رغبت مردم به اقامت و استفاده از اقامتگاه‌های بومگردی نیز در نوروز امسال چشمگیر بوده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه