ویلارینهو دافورنا، روستای رومی غرق شده؛ پرتغال

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
ویلارینهو دافورنا، روستای رومی غرق شده؛ پرتغال

روستای ویلارینهو دافورنا در شمال پرتغال، روستایی به قدمت روم باستان بود که متاسفانه به‌علت سدسازی زیر آب رفته اما هر از گاهی سر از آب بیرون می‌آورد و گردشگران شانس دیدن آن را دارند. با کجارو همراه باشید.

روستای ویلارینهو دافورنا، که تابع شهرداری تراس روبورو در بخش براگا، در شمال پرتغال بود، یک روستای قدیمی بود که از سال ۱۹۷۲، در راستای ساخت سدی در نزدیکی آن، از نقشه حذف شد. روی رودخانه‌ی Homem سدی زدند و دریاچه‌ای پشت سد شکل گرفت و پر از آب شد، در نتیجه روستای ویلارینهو دافورنا زیر آب رفت اما نه برای همیشه. هر از گاهی، زمانی که سطح آب دریاچه‌ی پشت سد به کمتر از مقدار مشخصی می‌رسد، ساختمان‌های شبح‌وار این روستا پدیدار می‌شود. 

ویلارینهو دافورنا پرتغال

مرگ روستای ویلارینهو دافورنا ناگهانی بود اما به‌مدت دو دهه، این حس وجود داشت که اتفاق بسیار بدی روی داده است. این اتفاق همان ماجرای همیشگی است: شرکت بزرگی زمین بزرگی برای پروژه‌ی بزرگ می‌خواهد؛ شرکت بزرگ مردم را بیرون می‌کند؛ شرکت بزرگ خانه‌های مردم را ویران می‌کند. در این داستان، شرکت بزرگ، شرکت برق پرتغال و پروژه‌ی بزرگ ساخت سد برق آبی ۱۲۵ مگاوات بود.

قدمت این روستا به ۲ هزار سال قبل، به دوران روم باستان بازمی‌گشت

ده‌ها شهر و روستا در سراسر جهان، به دست شرکت‌های برق، به سرنوشت این روستا دچار شده‌اند . اما فقط روستای ویلارینهو دافورنا یک روستای معمولی نبود! قدمت این روستا به ۲ هزار سال قبل، به دوران روم باستان بازمی‌گشت. اگرچه این روستا و تاریخچه‌ی آن زیاد شناخته‌شده نبود، اما حتی امروزه نیز ویرانه‌هایی از آن دوران به جا مانده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ۳ پل رومی اشاره کرد. 

ویلارینهو دافورنا پرتغال

زمانی که این روستا زیر آب رفت، ۳۰۰ سکنه داشت. آن‌ها مرغ، گاو، خوک، گوسفند و بز نگه می‌داشتند. در بالای تپه‌ها مراتع قرار داشت و زمین‌های زراعی پراکنده‌ای نیز وجود داشت. به همین علت، خانه‌ها نزدیک یکدیگر ساخته شده بود و این خانه‌ها طبقه‌های اول معلق داشت. 

ویلارینهو دافورنا پرتغال

این روستا در اوایل سپتامبر ۱۹۶۹ تخلیه شد و آخرین سکنه، در سال ۱۹۷۱ این روستا را ترک کرد. شرکت برق پول بسیار ناچیزی بابت غرامت به مردم این روستا پرداخت کرد، یعنی حدود نیم اسکودو (واحد پول پرتغال) به‌ازای هر متر مربع که در آن زمان فقط می‌شد با آن پول نصف ماهی ساردین خرید! به همین علت روستاییان نیز هر چیزی که می‌توانستند حمل کنند را با خود بردند که از آن جمله می‌توان به کاشی‌های سقف خانه‌ها اشاره کرد که پس از تخلیه‌ی روستا فقط دیوارهای عریان خانه‌ها به جا مانده بودند. 

ویلارینهو دافورنا پرتغال

در نهایت در سال ۱۹۷۲ دیوار حایل (پشت بند) منفجر شد و سیلی از رودخانه‌ی Homem  روستای ویلارینهو دافورنا را برای همیهش به کان خود کشید. از قضا عواملی که باعث شدند روستای ویلارینهو دافورنا هنوز هم فراموش نشود، ساخت شد پ جاری شدن سیل در روستا بود. 

امروزه زمانی که خشکی طولانی مدتی در این منطقه اتفاق می‌افتد، گردشگران زیادی به سواحل دریاچه‌ی این سد می‌روند تا تماشاگر روستایی باشند که سر از آب در می‌آورد. 

ویلارینهو دافورنا پرتغال

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه