فرودگاه‌ های مسکو، از میاچکوف تا ونوکووا

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰
فرودگاه‌ های مسکو، از میاچکوف تا ونوکووا

روسیه از مهم‌ترین کشورهای گردشگری جهان و مسکو – پایتخت تزارها – با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی همواره در کانون توجه گردشگران قرار داشته است برای آشنایی با فرودگاه‌های روسیه با کجارو همراه باشید.

مسکو پایتخت روسیه و در عین حال پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر قاره اروپا است که به‌دلیل وجود جاذبه‌های زیبایی نظیر کاخ کرملین، کلیسای سنت باستیل، میدان سرخ، تئاتر بولشوی و ... یکی از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری در سطح جهان است. از آنجایی که صنعت هوانوردی در کشور روسیه دارای اهمیت به سزائی است در حدود ۲۷۰ فرودگاه در سراسر روسیه وجود دارند که در حوزه‌های مسافری، ترابری یا نظامی فعالیت می‌کنند. از این تعداد در حدود ۸ فرودگاه به نام‌های فرودگاه میاچکوف (Myachkovo Airport)، فرودگاه بیکوف (Bykovo Airport)، فرودگاه بین‌المللی دوموده‌دوو (Domodedovo International Airport)، فرودگاه خودینکا (Khodynka Aerodrome)، فرودگاه بین‌المللی اوستافیف (Ostafyevo International Airport)، فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو (Sheremetyevo International Airport)، فرودگاه بین‌المللی ونوکووا (Vnukovo International Airport)، فرودگاه رامنسکویه (Zhukovsky International Airport)، در شهر مسکو مستقر هستند.


9 May 2010 - On the Red Square after the Parade

فرودگاه بین‌المللی دوموده‌دوو

فرودگاه‌های مسکو

این فرودگاه به‌همراه دو فرودگاه شرمتیوو و ونوکووا سه فرودگاه اصلی و بزرگ مسکو محسوب می‌شوند؛ البته فرودگاه بین المللی پوموده‌دوو جایگاه نخست را به‌لحاظ ترافیک مسافر و بار را در اختیار داشته و درمجموع، بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین فرودگاه روسیه به شمار می‌رود. همچنین دوموده‌دوو تنها فرودگاهی است که در روسیه متعلق به بخش خصوصی است.

مشخصات

نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)

کد یاتا: DME

کد ایکائو: UUDD

ارتفاع از سطح دریا: ۱۷۹ متر

قطب اصلی خطوط هوایی: گلوباس (Glubus)، ردوینگز (Red Wings)، راس لاین (Rus Line)، اس ۷ (S7)، اورال (Ural)، وی آی ام (VIM) و یامال (Yamal)

فاصله هوایی تا تهران: ۴/۲۴۶۴ کیلومتر معادل ۳ ساعت و ۱۱ دقیقه پروازی

فرودگاه‌های مسکو

فرودگاه دوموده‌دوو دارای فقط یک ساختمان با کاربری پایانه است؛ این ساختمان به دو بخش مجزا برای پروازهای داخلی و خارجی تقسیم شده است.

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

فرودگاه بین‌المللی دوموده‌دوو در فاصله ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی مرکز مسکو قرار دارد.

قطار: این فرودگاه دارای ایستگاه قطاری – قطار بی‌وقفه - مجزا برای انتقال مسافران به مرکز مسکو در مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه است.

اتوبوس: اتوبوس‌های شماره ۳۰۸، ۱۱، ۲۶ و ۳۰ مسافران به‌ترتیب مسافران را به مرکز مسکو و نزدیک‌ترین شهرهای همجوار انتقال می‌دهند.

مسیرهای شهری: این فرودگاه به‌دلیل برخورداری از پارکینگ وسیع دارای موقعیت مناسبی برای تردد تاکسی‌ها، کرایه خودرو و نیز خودروهای شخصی است.

فرودگاه‌های مسکو

اطلاعات پرواز

هواپیمایی S7: فرودگاه امام

فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو

فرودگاه‌های مسکو

این فرودگاه نیز یکی از سه فرودگاه اصلی شهر مسکو است که در سال ۲۰۱۵ با جابه‌جایی سه میلیون نفر مسافر جایگاه پرترافیک‌ترین فرودگاه فدرراسیون روسیه را به خود اختصاص داد.

مشخصات

نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)

کد یاتا: SVO

کد ایکائو: UUEE

ارتفاع از سطح دریا: ۱۹۲ متر

قطب اصلی خطوط هوایی: ایرفلوت (Aeroflot)، نوردویند (Nordwind)، رویال فلایت (Royal Flight)

فاصله هوایی تا تهران: ۴/۲۴۶۴ کیلومتر معادل ۳ ساعت و ۱۱ دقیقه پروازی

فرودگاه‌های مسکو

فرودگاه شرمیتوو دارای ۴ پایانه مسافری عمومی به‌ترتیب B (برای پروازهای ارزان قیمت)، C (پروازهای چارتری)، D و E و F (پروازهای بین المللی) و یک پایانه ویژه (پایانه A) برای پروازهای اختصاصی و تجاری است. درمجموع، پایانه‌‌های فرودگاه بر اساس موقعیت جغرافیایی به دو گروه شمالی و جنوبی تقسیم شده‌اند که از طریق اتوبوس‌های ویژه می‌توان بین این پایانه‌ها به‌راحتی تردد کرد.

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

فرودگاه شرمیتوو در ۲۹ کیلومتری شمال‌غربی مرکز مسکو قرار دارد.

قطار: خط اختصاصی ایرواکسپرس در مدت ۳۵ دقیقه مسافران را از فرودگاه تا مرکز شهر انتقال می‌دهند.

اتوبوس: اتوبوس‌هاس شماره ۸۱۷ و ۸۵۱ هر ۱۰ دقیقه از فرودگاه به‌سمت نقاط مشخص در مسیر در سطح شهر مسکو حرکت می‌کنند. همچنین اتوبوس N1در طول شب و هر ۳۰ دقیقه مسافران را از فرودگاه به شهر و برعکس جابه‌جا می‌کند.

مسیرهای شهری: این فرودگاه در جوار بزرگراه Leningradskoye قرار دارد و تاکسی‌های فرودگاه معمولا از این مسیر برای تردد استفاده می‌کنند.

فرودگاه‌های مسکو

اطلاعات پرواز

ایرفلوت: فرودگاه امام

ایران ایر: فرودگاه امام

فرودگاه بین‌المللی ونوکووا

فرودگاه‌های مسکو

فرودگاه ونوکوووا پس از دو فرودگاه شرمیتوو و دوموده‌دوو سومین فرودگاه اصلی شهر مسکو است که در سال ۲۰۱۵ میلادی با جابه‌جایی تقریبا ۱۶ میلیون نفر مسافر جایگاه سومین فرودگاه پرتردد روسیه را به خود اختصاص داد.

مشخصات

نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)

کد یاتا: VKO

کد ایکائو: UUWW

ارتفاع از سطح دریا: ۲۰۹ متر

قطب اصلی خطوط هوایی: گازپروماویا (Gazpromavia)، آی-فلای (I-Fly)، پوبدا (Pobeda)، روسییا (Rossiya)، یو تیر اویشین (U Tair Aviation)

فاصله هوایی تا تهران: ۴/۲۴۶۴ کیلومتر معادل ۳ ساعت و ۱۱ دقیقه پروازی

فرودگاه‌های مسکو

در حال حاضر پایانه A فرودگاه برای پروازهای داخلی و خارجی و پایانه D برای پروازهای داخلی (ورودی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از سال ۲۰۱۶ پایانه B ااز دور فعالیت خارج شده است.

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

این فرودگاه در ۲۸ کیلومتری از جتوب غربی شهر مسکو قرار دارد.

قطار: خط مستقیم ایرو اکسپرس (Aeroexpress) در مدت ۳۵ دقیقه مسافران را از مقابل پایانه فرودگاه به مرکز شهر انتقال می‌دهد.

اتوبوس: اتوبوس‌های مستقر در فرودگاه به شماره‌‌های ۶۱۱ و ۶۱۱k در کنار اتوبوس‌های ویژه بخش خصوصی آماده انتقال مسافران به ایستگاه‌های مختلف در سطح شهر هستند.

تاکسی: تاکسی‌های فرودگاه به‌صورت شبانه‌روزی آماده سرویس‌دهی به مسافران در سطح و حومه شهر مسکو هستند.

مترو: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سال ۲۰۲۰ میلادی خط ۸ مترو مسکو از این فرودگاه به شبکه قطار شهری مسکو ملحق خواهد شد.

فرودگاه‌های مسکو

اطلاعات پرواز

هواپیمایی ماهان: فرودگاه امام

مطالب مرتبط:

دیدگاه