حمل و نقل عمومی در جاکارتا

علی  کماسی
علی کماسی دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
حمل و نقل عمومی در جاکارتا

جاکارتا، به عنوان پایتخت اندونزی، گزینه‌های زیادی برای حمل و نقل عمومی مسافران دارد که از نظر مالی قیمت مناسبی دارند. و از رانندگی با موتور یا ماشین شخصی به صرفه‌تر و کارآمدتر است. برای آشنایی با آنها با کجارو همراه باشید.

ترافیک به یکی از صفت‌های بارز جاکارتا تبدیل شده است. شاید برای کسانی که اولین بار به جاکارتا می‌آیند پیدا کردن مسیرها در شهر، کار خسته کننده‌ای باشد. به نظر می‌رسد رانندگی با ماشین شخصی باعث هدر رفتن وقت بیشتری در ترافیک خیابان‌ها می‌شود. همچنین پیاده رفتن مسیرها هم به دلیل نا‌امن بودن، ایده جالبی به نظر نمی‌رسد (حتی اگر امن‌ هم باشد بیشتر پیاده‌روها مملو از دست‌فروش‌ها و موتورسوارها است).

BRT

بی ار تی جاکارتا

ترنسجاکارتا (transjakarta) سیستم اتوبوس تندرو شهر جاکارتا است. این اتوبوس‌ها در مسیر‌های اختصاصی حرکت می‌کنند که همین باعث می‌شود از ترافیک به دور باشند. همچنین خیلی ارزان هستند. از ساعت ۵ صبح تا ۷ صبح قیمت بلیت یک سفره بی ار تی حدودا ۵۰۰ تومان و در ساعت‌های عادی ۸۵۰ تومان است. سیستم ترنسجاکارتا بلیت الکترونیک هم دارد که در بیش‌تر بانک‌های محلی عرضه می‌شود. شما می‌توانید این بلیت‌ها را از غرفه‌های بلیت فروشی، بانک‌هایی مانند Mandiri، BCA، BRI، BNI، DKI و همچنین سوپرمارکت‌ها و پمپ بنزین‌ها خریداری کنید. قیمت هر بلیت حدودا ۱۰۰۰۰ تومان است. این کارت برای پرداخت عوارض بین راه هم قابل استفاده است.

قطار شهری

قطار شهری جاکارتا

سیستم قطار شهری در شهرهای جاکارتا، بوگور، دپوک، تانگرانگ و بکاسی در دسترس است. قطار شهری تمیز است و همگی مجهز به سیستم خنک کننده هستند و همچنین واگن مخصوص برای بانوان دارد. قیمت بلیت برای اولین ۲۵ کیلومتر ۵۰۰ تومان، و برای ۱۰ کیلومتر بعد ۲۵۰ تومان است. برای استفاده راحت‌تر می‌توان از بلیت‌های الکترونیک استفاده کرد.

قطار شهری جاکارتا

از زمان پروژه‌ی مدرن‌سازی در سال ۲۰۱۱، ۷ مسیر یک‌پارچه احداث شد که بیشتر جاکارتا را پوشش می‌دهد.

اتوبوس

اتوبوس جاکارتا

تعداد زیادی شرکت خصوصی اتوبوس‌رانی مانند مایاساری باکتی (Maysari Bakti)، جاسا اوتاما (Jasa Utama)، کوپاجا (Kopaja)، مترومینی (metromini) و غیره در جاکارتا فعالیت می‌کنند. اطلاعات برای این شرکت‌ها به سختی به دست می‌آید و حتی جدول ساعت کاری نیز وجود ندارد. اتوبوس‌هایی که علامت AC روی آن‌ها قرار دارد به این معنی است که مجهز به سیستم خنک کننده هستند اما تعدادی از اتوبوس‌ها ندارند. روی هر اتوبوس شماره‌ای وجود دارد که به معنی مسیری است که می‌رود. این اتوبوس‌ها همیشه در ایستگاه‌ها توقف نمی‌کنند، در واقع هرجا که در کنار خیابان مسافر ایستاده باشد توقف می‌کنند.

تاکسی

تاکسی جاکارتا

تاکسی‌ها ارزان هستند و به وفور پیدا می‌شوند، همچنین سرویس‌های خوبی ارایه می‌دهند. تاکسی در جاکارتا به عنوان محبوب‌ترین وسیله حمل و نقل در میان توریست‌ها شناخته می‌شود. کرایه تاکسی حدودا از کرایه‌ی دیگر وسایل گران‌تر است اما امن‌تر و راحت‌تر است. با این حال، تاکسی شما را از ترافیک نجات نمی‌دهد. نرخ پایه کرایه‌ی تاکسی در جاکارتا ۲۰۰۰ هزار تومان و برای هر کیلومتر ۱۰۰۰ تومان است.

تعداد زیادی شرکت‌های تاکسی‌رانی در جاکارتا فعالیت می‌کنند. گروه بلو بردز (blue birds) تاکنون معتبرترین شرکت بوده است. از دیگر شرکت‌های معتبر تاکسی‌رانی می‌توان به اکسپرس گروپ (express group)، تاکسیکو (taxiko)، گامیا (gamya)، ترنس کب (tans cab) و وایت هورس (white horse) اشاره کرد. برای استفاده از تاکسی‌های این شرکت‌ها می‌توانید به راحتی کنار خیابان بایستید یا با تلفن سفارش دهید یا اینکه اپلیکیشن رزرو تاکسی را روی تلفن همراه خود نصب کنید.

موتور

تاکسی موتور جاکارتا

اوجک (ojek) یا تاکسی موتور یکی از رایج‌ترین وسایل حمل و نقل در اندوزی است. این وسیله‌ها شخصی هستند و پلاک مشکی رنگ دارند (رنگ وسایل حمل و نقل عمومی زرد است). هیچ نرخ کرایه مشخصی برای موتورها وجود ندارد و شما باید قبل از اینکه سوار شوید مقدار کرایه مقصد خود را بپرسید. اگر فکر می‌کنید که گران است می‌توانید چانه بزنید زیرا معمولا از توریست‌ها بیشتر پول می‌گیرند. با استفاده از برنامه‌های گوجک (gojek)، گرب بایک (grabbike) و بلوجک (bluejek) که برای سیستم عامل اندروید و آی او اس در دسترس است به راحتی می‌توان یک تاکسی موتور پیدا کرد. این اپلیکیشن‌ها اطلاعاتی مربوط به راننده، نرخ کرایه تاکسی و اینکه چقد طول می‌کشد که مسافر را سوار کند در اختیار کاربران قرار می‌دهند. تاکسی موتور‌ها می‌توانند سریع‌تر از ترافیک‌ها عبور کنند و معمولا بیشتر راننده‌ها، از مسیر‌های میان‌بر برای رسیدن به مقصدآشنایی دارند.

مطالب مرتبط:

منبع indoindians

دیدگاه