آندورا کجاست؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی جمعه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
آندورا کجاست؟

آیا تا به حال نام آندورا را شنیده‌اید؟ آندورا کشور کوچک و زیبایی در کوه‌های پیرنه است. برای آشنایی بیش‌تر با این کشور با کجارو همراه باشید.

کشور کوچک آندورا، ,واقع دراروپا، مابین فرانسه واسپانیا، ششمین کشور کوچک اروپا، دارای مساحت ۴۶۸ کیلومتر مربع است. بیش‌تر درآمد این کشور از طریق گردشگری به دست می‌آید. از نکات مهم این کشور پیست‌های اسکی آن است که افراد بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند.

معرفی

اندورا

آندورا یا قلمرو پادشاهی آندورا  به نام پادشاهی دره‌های آندورا نیز شهرت دارد. آندورا کشور کوچک محصوری در خشکی در منطقه جنوب غربی اروپا است که در شرق کوه‌های پیرنه قرار گرفته و با فرانسه و اسپانیا هم مرز است. این پادشاهی در سال ۱۲۷۸ ساخته شد. دلیل شناخته شدن آندورا به عنوان پادشاهی، حکمرانی دو پرنسس ( رئیس جمهور فرانسه و اسقف کاتولیک روم) است.

هیچ سند کافی در رابطه با تاریخ آندورا وجود ندارد اما تنها مواردی که می‌توان به آن استناد کرد این است که دره‌های آندورا هزاران سال است که مسکونی است. وسایلی چون جواهرات و سفالینه‌‌هایی که در این منطقه پیدا شده‌اند مربوط به دوران سنگی هستند. طبق فرضیات تاریخ‌نگاران ساکنان اصلی این منطقه از اقوام مردمان باسک (Basque) شمال اسپانیا بودند. از دیگر اقوام ایبری‌ها از جنوب هستند.

باور بر این است که تاریخ آندورا از حمله موروها و اشغال اسپانیا آغاز شد. شارلمانی یا کارل بزرگ در مقابل آن‌ها ایستاد و آن‌ها را بیرون کرد. طی جنگ‌ها و اقدامات بعدی این شهر را از مورها خالی کرد و برای آندورا یک منشور تنظیم کرد.

کنت‌های ارجل (Urgell) از قرن ۱۰ تا ۱۲ وظیفه حکمرانی به این منطقه را داشتند اما به تدریج بین اعضای کلیسا به خصوص اسقف سوتفاهماتی در این باره که قدرت روحانی و فئودالی بیش‌تر در دستان کیست ایجاد شد. به تدریج درگیری‌هایی بین کنت آندورا و اسقف بر سر آندورا بوجود آمد که در سال ۱۲۷۸ با امضای قراردادی به نام قرارداد پریج (Acte de Pareage) رفع شد. طبق این قرارداد پادشاهی آندورا بین اسقف و کنت تقسیم می‌شود.

اندورا

تاریخ آندورا به همین‌جا خاتمه پیدا نمی‌کند اما به همین جا بسنده می‌کنیم چرا که بسیار طولانی و پرفراز و نشیب است.

امروزه آندورا یکی از مناطق اصلی اروپا است که نیاز به پرداخت مالیات ندارد. به همین دلیل (علاوه بر صنعت گردشگری) خرید و فروش بخش عظیمی از اقتصاد این ملت را تشکیل می‌دهد.

جمعیت

اندورا

جمعیت آندورا حدود ۸۵۴۵۸ نفر در سال ۲۰۱۴ تخمین زده شد. این جمعیت از سال ۱۹۰۰ ۵۰۰۰ رشد داشته است. دو سوم جمعیت آندورا غیر بومی هستند و حق رای ندارند. علاوه بر این حق نامزد شدن برای ریاست جمهوری را نیز ندارند.

زبان

زبان رسمی و تاریخی آندورا زبان کاتالونی، یک زبان رومی‌تبار است. دولت مردم را تشویق به صحبت به زبان می‌کند و حتی برای مهاجران کلاس زبا کاتالونی برگزار می‌کند. به خاطر حضور مهاجران بسیار زبان‌های اسپانیایی، پرتغالی و فرانسوی هم در این منطقه صحبت می‌شود. زبان انگلیسی به ندرت رواج دارد اما با این وجود در اقامتگاه‌های گردشگری این زبان به راحتی صحبت می‌شود.

مذهب

اندورا

اندورا

بیش‌تر مردم آندورا کاتولیک (وابسته به کلیسای روم) هستند. از دیگر طبقه‌بندی‌های مسیحی در این کشور کلیسای انگلیس (Anglican church)، کلیسای یگانگی (Unification church)، کلیسای پاپ جدید (New Apostolic church) و کلیسای شاهدان یهوه (Jehovah’s Witnesses) است. یک اجتماع اسلامی کوچک نیز توسط مهاجران شمال آفریقا تشکیل شده است.همچنین اجتماع‌های کچوک هندوها، بهایی‌ها، و یهودی‌ها را نیز در این کشور مشاهده می‌کنید.

جغرافیا

اندورا

اندورا

آندورا از ۷ شهر تشکیل شده است:

آندورا لاولا، کانیلو، انکمپ، اسکالدز- انگوردانی، لا ماسانا، اوردینو، و سنت حولیا ده لوریا.

به خاطر قرار گرفتن آندورا در رشته کوه‌های پیرنه، این کشور متشکل از کوه‌های بلتدی است که بلندترین آن‌ها کوما پدروسا به ارتفاع ۲۹۴۲ متر است. این کوه‌ها به وسیله سه دره، به شکل Y از هم جدا شده‌اند که در نهایت رودهای ته این دره‌ها به شکل رودخانه گران والیرا به هم می‌پیوندند و راهی اسپانیا می‌شوند.

آب و هوا

اندورا

اندورا

آندورا دارای اقلیم قاره‌ای و آلپی است. ارتفاعات در زمستان همیشه پر برف و تابستان‌ها معمولا خنک هستند.

اقتصاد

اندورا

آندورا

آندورا

صنعت گردشگری مهم‌ترین اقتصاد این کشور کوچک را تشکیل می‌دهد.هر ساله ۱۰.۲ میلیون گردشگر را به سوی خود می‌شکاند. این گردشگران بیش‌تر بخاطر معاف بودن این کشور از مالیات، اقامتگاه‌های زمستانه و تابستانه، پیست‌های اسکی با ۱۷۵ کیلومتر مساحت به این منطقه می‌آیند.

کشاورزی بسیار محدود است و بیش‌تر مواد غذایی وارداتی هستند. از جمله محصولاتی که کاشته می‌شود تنباکو است. پرورش گوسفند از مهم‌ترین فعالیت‌های دامداری آندورا به حساب می‌آید. از تولیدات داخلی می‌توان به تولید سیگار، سیگار برگ و اسباب منزل اشاره کرد.

حمل و نقل

آندورا

آندورا

آندورا

تا قرن ۲۰ام، آندورا حمل و نقل محدودی با دنیای خارج از خود داشت و پیشرفت‌هایش منوط به تغییرات داخلی خودش بود. حتی امروزه نزدیک‌ترین فرودگاه‌ها در تولوز و بارسلونا هر دو با آندورا ۳ ساعت فاصله دارند.

این کشور دارای یک شبکه جاده‌ای ۲۷۹ کیلومتری است که ۷۶ کیلومتر آن هنوز دست‌نخورده باقی مانده است. دو جاده اصلی خارجی آندورا به اسپانیا و دیگری از طریق تونل به فرانسه می‌روند. اتوبوس‌ها تمام مناطق شهرها و روستاها را پوشش می‌دهند. برای رفتن به بارسلونا و تولوز اتوبوس‌‌های پر رفت و آمد، همچنین تورهای یک روزه وجود دارند. برخی از این اتوبوس‌ها مربوط به شرکت‌های خصوصی و برخی متعلق به دولت هستند.

در آندورا برای هواپیماهایی با بال ثابت فرودگاه وجود ندارد اما در لا ماسانا، اسکالدس انگوردانی هلیکوپترها همیشه به افراد سرویس ارائه می‌دهند. فرودگاهی در همسایگی یکی از استان‌های اسپانیا به نام الت یورگل (Alt Urgell) در ۱۲ کیلومتری مرز آندورا- اسپانیا قرار دارد. از سال ۲۰۱۵ فرودگاه آندورا یورگل پروازهای تجاری را به مادرید و فرودگاه پالما د مایورکا آغاز کرد. همچنین این منطقه قطب هواپیمایی اصلی ایر آندورا و خط هواهی آندورا به شمار می‌رود.

نزدیک‌ترین ایستگاه راه‌آهن در ۱۰ کیلومتری  شرق آندورا قرار دارد که تولوز و پاریس حرکت دارد.

آدرس

موقعیت کشور آندورا روی نقشه

مسیر دستیابی

آندورا

برای رفتن به این منطقه از انواع وسایل نقلیه می‌توانید استفاده کنید اما پیش از رفتن حتما از آب و هوا و دیگر اطلاعات لازم برای اقامت کسب اطلاع کنید. در صورت وجود تور حتما با آن‌ها مسافرت کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه