۹ دانشگاه برتر اسکاتلند، سرزمین آیین های ملی و جشنواره های بین المللی

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
۹ دانشگاه برتر اسکاتلند، سرزمین آیین های ملی و جشنواره های بین المللی

بهترین دانشگاه های اسکاتلند همچون دانشگاه ادینبرو را برای تحصیل در کرانه شمالی بریتانیا، سرزمین آیین‌های ملی و جشنواره‌های بین المللی بشناسید. با کجارو همراه باشید.

اسکاتلند به تاریخ پر فراز ونشیب، فضای فرهنگی رنگارنگ، چشم‌اندازهای طبیعی بکر و دیدنی، سنن و آیین‌های ملی بی‌همتا، لهجه‌های محلی غلیظ و مبهم و بزرگ‌ترین جشنواره‌ی سالانه‌ی هنری جهان شهره جهانیان است. با برترین دانشگاه‌های این کشور در فهرست سال ۲۰۱۷ آشنا شوید.

۱. دانشگاه ادینبرو (University of Edinburgh)

 دانشگاه ادینبرو

نخستین دانشگاه این فهرست دانشگاه ادینبرو ششمین دانشگاه از منظر قدمت کشورهای انگلیسی زبان و تاسیس شده در سال ۱۵۸۳ در پایتخت اسکاتلند است. «شهر قدیمی» که دانشگاه در آن بنا شده، با نقشه‌ی قرون وسطایی خیابان‌ها و ساختمان‌های عصر اصلاحات پروتستانی خود در گذر زمان دست‌نخورده باقی مانده است. دانشگاه ادینبرو که دارای رتبه‌ی ۱۹ در جهان و ۵ در بریتانیا است، به عنوان یک پایگاه گران‌مایه زایش دانش و یک مرکز فرهنگی سرزنده که تئاترها و کمدی‌های جشنواره‌ی سالانه‌ی فرینج ادینبرو (Edinburgh Fringe Festival) را پربار می‌سازد، نقشی بنیادی در بالا بردن جایگاه شهر ایفا می‌کند.

ادینبرو:

۲. دانشگاه گلاسگو (University of Glasgow)

دانشگاه گلاسگو

دانشگاه گلاسگو که صاحب کهن‌ترین موزه‌ی عمومی اسکاتلند و بیشترین شمار دانشجو در میان دانشگاه‌های اسکاتلند است، با تأسیس در سال ۱۴۵۱ چهارمین دانشگاه از منظر قدمت کشورهای انگلیسی زبان نیز به شمار می‌رود. این دانشگاه که به صورت مشترک رتبه‌ی ۶۳ جهان را در اختیار دارد در ناحیه‌ی هیلهد (Hillhead) در انتهای غربی گلاسگو ـــ ناحیه‌ای که به مد و تنوع فرهنگی‌اش شناخته شده است ـــ قرار دارد. امروزه معماری سبک ویکتوریایی این شهر با بارها و کلاب‌های مدرن اما صمیمی‌ای آراسته شده که به مذاق اهالی تفریح‌دوست گلاسگو خوش می‌آید و این شهر را قادر به رقابت با ادینبرو برای لقب پایتخت فرهنگی اسکاتلند می‌کند.

۳. دانشگاه سنت اندروز (University of St Andrews)

دانشگاه سنت اندروز

دانشگاه سنت‌ اندروز که دارای نزدیک به ۸۴۰۰ دانشجو است در سال ۱۴۱۰ پایه‌گذاری شده و قدیمی‌ترینِ چهار دانشگاه کهن اسکاتلند است. رتبه‌ی این دانشگاه در رتبه‌بندی ۲۰۱۶- ۲۰۱۷ جهانی ۷۷ بوده که با فاصله‌ی کمی پشت سر گلاسگو قرار دارد و در میان دانشگاه‌های برتر بریتانیا نیز رتبه‌ی ۱۴ را به دست آورده است. سنت اندروز شهرکی دانشگاهی است که در شهرستان فایف (Fife) در کرانه شرقی اسکاتلند واقع شده و به خاطر زمین گلف و دانشگاهش آوازه دارد. بیش از یک سوم جمعیت این شهر مشغول به تحصیل یا کار هستند. دانشگاه سنت اندروز نقشی بسیار محوری در زندگی مردم این ناحیه بازی می‌کند و جو اجتماعی بی‌نظیری به وجود آورده است.

۴. دانشگاه اَبِردین (University of Aberdeen)

دانشگاه اَبِردین

دانشگاه ابردین امسال در رتبه‌بندی بین‌المللی QS جایگاه مشترک ۱۴۱ را کسب کرده است. این دانشگاه اسکاتلند نیز تاریخی دراز دارد که به سال ۱۴۹۵ بازمی‌گردد. زندگی در شهر ابردین می‌تواند درست به اندازه‌ی ادینبرو یا حتی لندن پرهزینه باشد و دلیل عمده‌اش صنعت نفت موفق دریای شمال این شهر است، اما در عوض تجربیات و جذابیت‌های فراوانی را به شما عرضه می‌کند که بسیاری از آن‌ها از جمله نگارخانه هنری و موزه‌ی دریایی ابردین رایگان است. پردیس اصلی کینگز کالج دانشگاه ابردین در دو مایلی نافه شهر و در منطقه‌ی ابردین قدیمی واقع است و دارای ۴۵ هزار متر مربع باغ گیاه‌شناسی و کتابخانه‌ای مدرن به ارزش ۵۷ میلیون پوند است که در سال ۲۰۱۲ افتتاح شده است.

۵. دانشگاه داندی (University of Dundee)

دانشگاه داندی

دانشگاه داندی که رتبه‌ی جهانی‌اش ۲۴۴ است و ادعا دارد «دوستانه‌ترین پردیس اسکاتلند» است، درست در قلب مرکز شهر داندی و در میان فرهنگ پرتکاپوی موسیقی و تئاتر و تاریخ جای گرفته. شمار زیادی از ساختمان‌های دانشگاه به لطف برنامه‌ی توسعه‌ی مجدد ۲۰۰ میلیون پوندی اخیر بسیار مدرن شده‌اند. توسعه‌ی صنعتی سده نوزدهمیِ داندی که در کرانه شرقی جنوب اسکاتلند واقع است باعث شد داندی شهر «jute (گیاه جوت)، jam (مربا) و journalism (ژورنالیسم)» لقب گیرد. شاید برای دانشجویان علاقه‌مند به دانشگاه داندی جالب باشد بدانند داندی با عنوان آفتابی‌ترین شهر اسکاتلند شناخته می‌شود و خوش آب و هواترین اقلیم منطقه را دارد.

۶. دانشگاه استرثکلاید (University of Strathclyde)

دانشگاه استرثکلاید

دانشگاه استرثکلاید که از نظر شمار دانشجو سومین دانشگاه اسکاتلند است (دانشجویان کارشناسی‌اش به تنهایی ۱۵هزار نفرند) دومین دانشگاه گلاسکویی این فهرست است. این دانشگاه که در سال ۱۷۹۶ بنیان‌گذاری شده و رتبه‌ی ۱۷۲ جهان را به خود اختصاص داده، به داشتن رویکردهای نوآورانه و کارآفرینانه شهرت دارد. دانشگاه استرثکلاید اکنون صاحب یک مرکز فناوری و نوآوری جدید شده که «شیوه‌ی همکاری و نوآوری مشترک بین دانشگاه و صنعت را متحول می‌کند» و پیش‌بینی می‌شود فرصت‌های کاری و سرمایه‌گذاری در گلاسگو را افزایش دهد.

۷. دانشگاه هریوت- وات (Heriot-Watt University)

دانشگاه هریوت- وات

دانشگاه هریوت - وات در سال ۱۸۲۱ در ادینبرو تأسیس شده و در رتبه‌بندی جهانی به صورت مشترک ۳۲۷ ام است. این دانشگاه که زمانی فقط در مرکز شهر واقع بود در دهه‌ی ۱۹۹۰ به ناحیه‌ی خارج شهری و پردار و درخت ریکارتن (Riccarton) در شش مایلی مرکز شهر منتقل شد. خود پردیس دانشگاه هریوت - وات در فضای سبزی به پهنه ۱/۵ کیلومترمربع قرار دارد و صاحب چند تا از بهترین ساختمان‌های ورزشی منطقه است. هریوت - وات جمعیت بزرگی از دانشجویان بین‌المللی دارد و نزدیک ۳۰ درصد از ۹۱۰۰ دانشجویش از خارج از کشور می‌آیند.

۸. دانشگاه استرلینگ (University of Stirling)

دانشگاه استرلینگ

دانشگاه استرلینگ جوان‌ترین دانشگاه این فهرست است که در سال ۱۹۶۷ و با صدور منشور سلطنتی تأسیس شد. این دانشگاه که دارای رتبه‌ی جهانی ۳۸۵ است، تنها در دو مایلی مرکز شهر استیرلینگ، جایی که قلعه‌ی استیرلینگ بر مجرای یک آتش‌فشان خاموش ایستاده و مناظر فوق‌العاده‌ای را از بالا و پایین نشان می‌دهد، قرار گرفته است. خود شهر، قلعه را احاطه کرده و با داشتن معماری گوتیک ویکتوریایی در ارتفاع بالا و مدرنیته و تجارت در ارتفاع پایین ترکیبی از قدیم و جدید عرضه می‌کند.

۹. دانشگاه رابرت گوردون (Robert Gordon University)

دانشگاه رابرت گوردون

دانشگاه رابرت گوردون که در سده هجدهم پایه‌گذاری شده اما تنها از سال ۱۹۹۲ به بعد خود را دانشگاه معرفی کرده، دارای رتبه‌ی جهانی ۷۰۱ است و در نظر سنجی‌ها به عنوان «بهترین دانشگاه مدرن بریتانیا» برگزیده شده است. این دانشگاه در سال ۲۰۱۴ نود و هفت درصد اشتغال یا ادامه‌ی تحصیل پس از گذشت شش ماه از فارغ‌التحصیلی را گزارش داد (که بر پایه آمار HESA بالاتر از همه‌ی دانشگاه‌های بریتانیا بود). پردیس دانشگاه رابرت گوردن در گارثدی، که جزو حومه‌ی جنوب غربی شهر اَبِردین است، جای گرفته اما دو ساختمان از جمله اتحادیه‌ی دانشجویی نیز در مرکز شهر دارد که نشان‌ از آن دارد دانشجویان رابرت گوردون تا اندازه‌ی زیادی در زندگی سرزنده‌ی شهری سهیم‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع topuniversities

دیدگاه