آخر هفته کجا بریم؟ از نسیم خنک آتشگاه تا شقایق های اردیبهشتی کالپوش

عماد جعفری
عماد جعفری چهار شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
آخر هفته کجا بریم؟ از نسیم خنک آتشگاه تا شقایق های اردیبهشتی کالپوش

آخر هفته کجا بریم؟ بهترین زمان سفر رسیده، اردبیهشت تنها فرصتی است که شقایق‌های کالپوش را ببینید یا از زیبایی‌های طبیعت بی‌نظیر دامنه‌های البرز، همچون گلابدره و آتشگاه بر دامنه زاگرس دیدن کنید. با کجارو همراه باشید.

بوی اردبیهشت در فضا دمیده، هر چقدر هم بگویند سفر که زمان نمی‌شناسند، باید رفت، نادیده گرفتن اردبیهشت به‌عنوان بهترین زمان سفر و طبیعت گردی غیرممکن است.

تعطیلات آخر هفته را سفری اردیبهشتی باید، تا دست از زندگی پراسترس و رنگ‌پریده شهری بشوییم و به دامان طبیعت بی‌نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با گلابدره برای سفر یک روزه و آتشگاه و دشت شقایق‌های کالپوش برای سفرهای دو روزه آشنا می‌شویم.

سفر یک روزه

اردبیهشت یعنی بوی خاص طبیعت، وقت سفر و هنگامه آن که کوله بربندیم و راهی شویم، جای گلایه از فرصت کم نیست، یک روز کافی است، صبح بر می‌خیزیم تا تجربه‌ای متفاوت از هیجان و سر زندگی رقم بخورد، کافی است عزم سفر کنیم، استشمام بوی طبیعت بکر یعنی یک دنیا تازگی برایمان رقم می‌خورد.

گلابدره

گلابدره

دلیل نام‌گذاری گلابدره وجود فراوان درختان سیب گلاب خودرو در این دره بوده ‌است. جدا از ساکنان محلی، مسیر کوهستانی گلابدره که از مسیرهای طبیعت گردی ایران به شمار می‌رود، هر هفته میزبان کوهنوردان است. با ایستادن بر فراز بلندی‌های گلابدره نمای بسیار زیبایی از شهر تهران را خواهید دید. مختصات جغرافیایی این منطقه از طرف شمال محدود به ارتفاعات ۱۸۰۰ متری دامنه جنوبی كوه‌های البرز، از جنوب به بزرگراه شهید چمران حد فاصل دو راهی هتل آزادی و بزرگراه مدرس و پل آیت االله صدر و از غرب به اراضی رودخانه دركه و از شرق نیز به انتهای بزرگراه ارتش و شمال‌ شرق تهران محدود می‌شود.

گلابدره

ورودی کوه سر یک پیچ تند قبل از محل گلابدره واقع است که خودرو را باید همان اطراف پارک کرده و راهپیمایی را آغاز کنید. ورودی کوه دو مسیر خاکی عریض دارد که هر دو مسیر پس از حدود ۵۰۰ متر با یک پل به هم متصل می‌شوند. اگر می‌خواهید آبشار را ببینید باید از سمت چپ کم‌کم ارتفاع بگیرید تا پس از پشت سر گذاشتن یک مسیر تند سربالایی و حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه پیاده روی به آبشار برسید، همان ابتدای مسیر دره و رودخانه زیبای گلابدره خودنمایی می‌کند. برای خانواده‌ها و کسانی که قصد راهپیمایی زیاد ندارند در همین ابتدای مسیر کم‌وبیش جا برای نشستن و اتراق در کنار رودخانه پیدا می‌شود. بالای آبشار اصلی هم یه آبشار کوچک هست که اطرافش جا برای اتراق و احیانا صرف غذا پیدا می‌شود. گلابدره بیشتر پذیرای قشر کوهنورد و کوه‌پیمایانی است که خلوتی و آرامش آن را دوست دارند، زیرا در این رود دره از ازدحام مردم و تراکم رستوران‌ها خبری نیست. یکی از راه‌های دسترسی به قله کلکچال نیز از این دره می‌گذرد. دره زیبای وزباد که در این مسیر قرار دارد مکان مناسبی برای اتراق فراهم آورده است و دیواره‌های سنگی پر درز و شکاف و درختانی که در دو سوی رودخانه قرار گرفتند، حضور پرندگان را در این رود دره غنی‌تر کرده‌اند.

گلابدره

این ویژگی‌ها در کنار خلوتی مسیر، مکان خوبی برای پرنده‌نگری به وجود آورده است. درختان و بوته‌هایی از قبیل بید، صنوبر، چنار، نسترن وحشی، تمشک و... این دره وجود دارد و سهره، بلبل خرما، کمرکولی، توکا، دارکوب و... از پرندگانی هستند که به‌راحتی می‌توان در این مسیر مشاهده کرد.

راه رسیدن به گلابدره از میدان تجریش و خیابان دربند است، در میانه راه خیابان گلابدره به چشم می‌خورد. طی کردن خیابان دربند (از میدان قدس) یا خیابان فناخسرو (از میدان تجریش) و پس از آن وارد شدن به خیابان شکیبایی (گلابدره) راه دسترسی به بوستان گلابدره است. با حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توان از ابتدای خیابان اسداللهی به بوستان گلابدره رسید. تا خیابان اسداللهی هم می‌توان از تاکسی استفاده کرد. برای این منظور در شمال‌شرق میدان تجریش ماشین‌های خط تجریش – آبک را سوار شده و در ورودی بوستان پیاده شوید. علاوه بر این، تاکسی‌های تجریش - باغ فیض هم معمولا از مقابل در ورودی این بوستان عبور می‌کنند. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، می‌توانید از خیابان گلاب‌دره در مسیر کانال آب به‌عنوان پارکینگ استفاده کنید.

سفرهای دو روزه

اردیبهشت، یعنی تنها زمانی که شقایق‌ها چهره از نقاب بر می‌گیرند، درنگ نکنید، فرصت دیدن شقایق‌های کالپوش همیشه نصیبتان نمی‌شود، اگر بعد مسافت نگران‌تان کرده، زیبایی بی حد و حصر طبیعت زاگراس پیشنهاد دیگر ماست. 

آتشگاه

آتشگاه

این آبشار که به آبشار مینیاتوری ایران معروف است یکی از بی‌نظیر‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشور به شمار می‌رود. آتشگاه به دره‌ای می‌ریزد که با پستی و بلندی‌های خود آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد می‌کند و یکی از بی‌نظیرترین‌ترین جلوه‌های طبیعت را به وجود می‌آورد. مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان از فضای پرشیب و سرسبزی می‌گذرد که در آن می‌توانید انواع درختان و گیاهان جنگلی کمیاب را ببینید. شیب زیاد و پستی و بلندی‌های دره، آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد کرده است. پیوند عناصر زیبای طبیعی مانند دره، سبز زار و اقلیم مناسب، فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفرج در این مکان فراهم می‌آورد.

آتشگاه

موقعیت و راه دسترسی: آبشار آتشگاه در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و ۴۰ کیلومتری شهر لردگان در دره ای روح افزا به طول دو کیلومتر قرار گرفته است. مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان را فضای سرسبز و بی‌نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی فراگرفته است.

برای اقامت می‎‌توانید لردگان را که در فاصله نزدیکی از آبشار قرار گرفته است انتخاب کنید.

  • واحد اقامتی بهاران در لردگان (تلفن: ۵۲۲۲۴۴۱-۰۳۸۲)
  • هتل زاگرس در لردگان (تلفن: ۵۲۲۰۱۵۵-۰۳۸۲)

از طبیعت زیبای مقصد سفرتان بیشتر بدانید:

دشت شقایق‌های کالپوش

شقایق کالپوش

هر ساله از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد ماه میلیون‌ها گل شقایق دشت کالپوش شاهرود را به جلوه‌ای شگفت‌انگیز از رنگ سرخ می‌بخشد، آن‌چنان که گویی خالق هستی چادری سرخ بر دشت‌های سبز گسترده تا برای دقایقی آدمی را به درک قدرت لایزال خود به تأمل وا دارد. این دشت که در حد فاصل میان شهرستان شاهرود و گنبد کاووس واقع شده است، دوستداران طبیعت را همه ساله به دیدن جلوه‌ای از بهشت دعوت می‌کند. آنچه این دشت را از نمونه‌های مشابه متمایز ساخته و از ویژگی‌های بارز آن محسوب می‌شود وجود آبشارها، چشمه‌ها و گونه‌های درختان جنگلی در محدوده آن و نیز مناطق زیبای قشقلته، آبشار زو (نام نیک)، آبشار حسین آباد در پیرامون آن است. منطقه سرسبز و جنگلی کالپوش با ۱۴ هزار هکتار جنگل، ۳۰ هزار هکتار مرتع و ۳۴ هزار هکتار مزارع زیر کشت با بارندگی کافی و اراضی مستعد برای کشاورزی و جنگل‌داری، در فصل بهار با دشت‌های مملو از گل‌های شقایق، مناظر زیبا و در مجاورت با پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق و پارک ملی گلستان از موقعیت ممتاز گردشگری برخوردار است. 

شقایق کالپوش

می‌توانید به‌منظور ایجاد تنوع در سفر، برای بازگشت مسیر نردین، گردنه خوش ییلاق، شاهرود را انتخاب کنید تا چشم‌اندازهای زیبای روستای تلوبین و گلستان را نظاره کنید و آن را به خاطرات خوب سفر خود بیفزایید.

بازدید از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه سلطان العارفین، بایزید بسطامی می‌تواند از برنامه‌های سفر شما در بازگشت از منطقه کالپوش باشد و طبیعت‌گردی شما را رنگ و بویی عرفانی بخشد. برای دسترسی به این منطقه از تهران؛ پس از طی ۴۶۰ کیلومتر از مسیر تهران به مشهد، با رسیدن به شهر زیبای میامی به‌سمت شمال (جاده جاجرم) تغییر مسیر داده و به سوی منطقه کالپوش مسیر را ادامه دهید. دشت شقایق‌های کالپوش در ۱۶۰ کیلومتری شمال شهرستان میامی واقع شده است.

جشنواره شقایق های کالپوش

بهار سر سبزی ویژه‌ای به دشت کالپوش و جنگل‌های اطراف آن می‌بخشد، اما اگر برای دیدن شقایق‌ها سفر می‌کنید، اردبیهشت ماه تا اواسط خردادماه، مهلتی است که شقایق چهره از تقاب بر می‌گیرند.

مجهز سفر کنید:

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه