سفر با زندگی ما چه می کند؟ (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
سفر با زندگی ما چه می کند؟ (قسمت اول)

سفر گنجینه‌ی ارزشمندی است که تجربیات و دانسته‌هایی که طی آن به دست می‌آورید، در هیچ کتاب و جزوه‌ای نمی‌توان یافت. برای مرور آثار سفر بر زندگی انسان با کجارو همراه شوید.

اگر راه حل مناسبی می‌خواهید تا از زندگی خود لذت بیشتری ببرید، ما به شما خواهیم گفت که بیشتر سفر کنید. منظور ما از سفر، پیک‌نیک و گردش یا سفرهای کاملا برنامه‌ریزی شده نیست. چمدان خود را ببندید و به جاهایی بروید که تاکنون در عمرتان نرفته‌اید، برنامه‌ای نریزید و آن را خالی نگه دارید؛ بگذارید زندگی فرصت‌هایی را به شما نشان دهد که جایی منتظرتان هستند و شما حتی نمی‌توانید تصورشان را بکنید. 

سفر شگفتی‌های زیادی دارد؛ سفر کردن ما را عاشق خود می‌کند و هرچه بیشتر سفر کنیم، دلمان می‌خواهد به مکان‌های بیشتری رفته و از آن بازدید کنیم، فرهنگ‌های جدیدی را تجربه کنیم، غذاهای تازه‌ای بخوریم و افراد زیادی را ببینیم.  سفر به قدری شگفت‌انگیز و هیجان‌انگیز است که بیشتر ما آن را به اواخر عمر خود موکول می‌کنیم تا بتوانیم با فراغت، بیشتر نقاط این جهان را کشف کنیم. ما می‌خواهیم به شما انگیزه دهیم تا هم‌اکنون، در این سال‌های زندگی خود بیشتر سفر کنید و برای این کار می‌خواهیم از آثار سفر بر زندگی برایتان بگوییم تا از کلیشه‌های زندگی‌های امروزی، خود را برهانید و دل به این تجربه‌ی هیجان‌انگیز بسپارید. 

هدف جدیدی پیدا می کنید

Danny Kaye می‌گوید:

سفر کردن، گشت‌وگذار در درون خود شما است. 

سفر تجربه‌ی شگفت‌انگیز و دست کم گرفته شده‌ای در وجود شما است. شما در طول سفر با افراد جدید، فرهنگ‌ها و سبک‌های زندگی تازه و متفاوتی روبرو می‌شوید که در محل زندگی خود، در طول عمرتان با آن‌ها مواجه نشده‌اید و شاید نخواهید شد. سفر با تمام تازگی‌ای که به زندگی شما می‌بخشد، بینش و بصیرت جدیدی را نیز به پیش چشمان شما می‌گشاید، راه‌هایی که می‌توانید جهان را از طریق آن دنیا را دیده و در آن زندگی کنید؛ این اثر به افراد اهداف جدیدی برای زندگی‌شان می‌دهد.

آثار سفر

اگر احساس می‌کنید عاشق هدفی هستید که انتخاب کرده‌اید، برای انتخاب کاری که می‌خواهید با زندگی خود بکنید (انتخاب شغل یا ادامه‌ی تحصیل) و مسیری که برای برای رسیدن به هدف خود پیش خواهید گرفت، به سفر بروید! حتما چیزی که کشف خواهید کرد، شما را شگفت‌زده می‌کند: حس جدیدی از هدف و جهت زندگی. 

قدر خانه خود را بیشتر می دانید

ساموئل جانسون می‌گوید:

سفر فواید بسیار زیادی دارد. اگر مسافر، کشور بهتری را ببیند، تلاش می‌کند تا وضعیت وطن خود را بهبود بخشد. و اگر تقدیر او را به مقصدی بدتر از کشور خود بکشاند، مسافر می‌فهمد که می‌تواند از وطن خود لذت بیشتری ببرد.

وقتی زمانی را دور از وطن خود سپری می‌کنیم، مخصوصا جایی که به اندازه خانه و وطن خودمان برایمان راحت و لوکس نیست، مانند روستایی در «فیجی» که حتی برق هم ندارد، زمانی که به خانه برمی‌گردیم، نسبت به داشته‌هایمان در خانه و شهر خود، بیشتر آگاه می‌شویم و قدرشان را بیشتر می‌دانیم. یک نویسنده که اهل لس‌آنجلس است، در این باره می‌نویسد:

دخترعمویم یک سال را در آرژانتین زندگی کرد و زمانی که به لس‌آنجلس بازگشت، در ایام کریسمس برای دیدنش رفتم و یکی از کتاب‌های هری پاتر و چند چیز کوچک که در هرجای لس‌آنجلس می‌توان پیدا کرد را برایش هدیه بردم. او به شدت خوشحال شد و از من تشکر کرد، گویی بهترین هدیه‌ی دنیا را به او داده‌اند! 

آثار سفر

در برخی نقاط جهان مانند هند و اتیوپی مردم حتی به آب سالم هم دسترسی ندارند، به ویژه آب‌هایی که از شیر آب می‌آید. سفر به چنین نقاطی، واقعا ما را نسبت به داشته‌هایمان قدردان می‌کند. حتی کسانی که جرقه‌ای ایجاد می‌کنند برای به راه انداختن جنبشی به منظور حمایت از افرادی که در چنین مکان‌هایی زندگی می‌کنند، کیفیت بالاتری از زندگی را تجربه خواهند کرد. 

متوجه می شوید خانه، بیش از آن چیزی است که فقط در آن بزرگ شده اید

Lin Yutang می‌گوید:

هیچ کس زیبایی سفر کردن را نمی‌فهمد مگر این که به خانه بیاید و سر در بالش قدیمی راحت خود بگذارد و استراحت کند. 

خانه‌ی ما بیش از شهر، ایالت یا استان و حتی کشوری است که در آن بزرگ شده‌ایم

ما هرچه بیشتر سفر کنیم، بیشتر درمی‌یابیم که خانه‌ی ما بیش از شهر، ایالت یا استان و حتی کشوری است که در آن بزرگ شده‌ایم؛ ما می‌فهمیم که جهان، این سیاره خانه‌ی ما است و بدین ترتیب نسبت به اینکه چگونه می‌توانیم با یکدیگر مسالمت‌آمیز زندگی کنیم و همدیگر را بیشتر حمایت کنیم، آگاهانه‌تر رفتار می‌کنیم. و با این دانش و وضعیت آگاهی، مردم کسانی را که از جنبش‌های خیرخواهانه حمایت می‌کنند، بیشتر دوست خواهند داشت. 

می فهمید که درباره جهان چقدر کم می دانستید

سنت آگوستین می‌گوید:

جهان یک کتاب است و کسانی که سفر نمی‌کنند، فقط یک صفحه از آن را می‌خوانند.

در ابتدا ایده ‌ی سفر وجود دارد و سپس در پی آن تجربه‌ای اتفاق می‌افتد. وقتی سفر می‌کنیم. زمانی بیشتر ما فکر می‌کردیم سفر بسیار پرهزینه و خطرناک است اما می‌بینیم در حقیقت شما می‌توانید در سبک زندگی ایی متفاوت با سفر به سراسر دنیا، نسبت به در خانه ماندن، پول بیشتری پس‌انداز کنید!

آثار سفر

همچنین خواهید دید که ممکن است چقدر غریبه‌ها مهربان باشند و با شما دوستانه رفتار کنند؛ حتی حاضر شوند با دادن جای خواب به شما، از شما مراقبت کنند. فراتر از آن، شما با هر مکانی که کشف می‌کنید، با هر فردی که دیدار می‌کنید و با هر فرهنگی که تجربه می‌کنید، در مورد کل دنیا می‌آموزید.

مطالب مرتبط:

منبع lifehack

دیدگاه