چسکی کروملوف؛ چک

سارا کرایی
سارا کرایی چهار شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
چسکی کروملوف؛ چک

چکسی کروملوف از آن دست شهرهای اروپایی است که زیبایی‌های بسیار دارد. تور مجازی امشب شما را با این شهر دیدنی آشنا می‌کند. 

در مجموع بیش از دو هزار قلعه در جمهوری چک وجود دارد و یکی از بزرگترین‌‌‌های آن‌‌ها قلعه‌‌ی پراگ (Prague Castle) است. دومین قلعه بزرگ این کشور در چسکی کروملوف (Cesky Krumlov)، شهری کوچک در منطقه بوهمی جنوب کشور چک با جمعیتی کمتر از ۱۴ هزار نفر، واقع شده است.

چکسی کروملوف

چسکی کروملوف در دو طرف حاشیه‌ی رودخانه مولداو (Vltava River) واقع شده‌ است ـ رودی که هم‌چون نعل اسبی بزرگ گرداگرد شهر را فرا گرفته است. در نیمه اول قرن سیزدهم، ویتک دوم (Vítek II senior)، قلعه‌ای در این ناحیه بنا نهاد و بعدها شهری در اطراف آن قلعه پا گرفت. در طول سال‌ها، این قلعه بارها و بارها به دست مالکین جدیدی افتاد. هر یک از آن‌ها تغییر و تحولاتی در ساختار قلعه به‌وجود آوردند؛ به طوری که معماری اصلی آن که به سبک گوتیک بود با برخی از ویژگی‌های معماری رنسانس و باروک بازسازی شد.

چکسی کروملوف

این مثال شما را با روند تکامل سبک معماری اروپای مرکزی تا حدود قرن نوزدهم آشنا می‌سازد. چهارصد سال پیش یک خانواده‌ی اشرافی اتریشی (اهل Eggenberg) حاکمیت کرمولوف را در دست گرفتند و سالن تئاتری منحصربه‌فرد به سبک باروک ساختند که در نوع خود یکی از اولین‌ها در اروپا و از معدود سالن‌هایی است که امروزه در وضعیت خوبی حفظ شده است. در قرن هجدهم یک پل شگفت‌انگیز هم در اینجا ساخته شد. این پل قوسی شکل سه طبقه‌، بر روی ستون‌های سنگی عظیم قرار گرفته و از قلعه به سالن تئاتر و باغ‌ها راه دارد. در قرن بیستم نیز ساخت و سازهای مهمی در این شهر صورت گرفت: در سال ۱۹۵۸ یک سازه‌ی فوق‌العاده‌ی دیگر در مرکز باغ کاست ساخته شده بود ـ باغ کاست در واقع یک سالن کنفرانس روباز چرخان است. این باغ خود به عنوان یک محل اجرای تئاتر استفاده می‌شود و حضار در مرکز سالن چرخان در هر دو جهت می‌نشینند.

چکسی کروملوف

در حال حاضر چسکی کروملوف قلعه‌ای غول‌پیکر متشکل از ساختمان‌های مختلف است که به‌وسیله پل‌ها و ایوان به هم متصل می‌شوند. قصر بالا، قصر پایین، قلعه روزمبرک (Rožmberk)، حوضچه، پارک ۱۰ هکتاری و بسیاری دیگر تنها بخشی از قلعه چسکی کروملوف هستند.

قلعه بر روی یک تپه‌ واقع شده است. نه تنها قلعه بلکه کل مرکز تاریخی چسکی کروملوف در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. کوچه‌های تنگ با خانه‌های زیبا، ساختمان قدیمی شهرداری، کلیساها ـ گویی گوشه گوشه این شهر مستقیما از صفحات یکی از رمان‌های قرون وسطی‌ با شوالیه‌های دلیر و شاهدخت‌‌‌های زیبا بیرون آمده است.

چکسی کروملوف

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های چسکی کروملوف صومعه مایناریتی (Minorite) است. این ساختمان قرن چهاردهمی که در اصل به سبک گوتیک ساخته شده بود بعدها به سبک باروک بازسازی شد. کلیسای سنت ویتوس (St. Vitus Church) بر روی یک تپه ساخته شده است و درست مثل قلعه چسکی کروملوف یکی دیگر از نمونه‌های سبک معماری غالب در این شهر است.

چکسی کروملوف

چسکی کروملوف حدودا در فاصله ۱۷۰ کیلومتری پراگ (۱۷۰۰ کیلومتری مسکو؛ ۶۶۰۰ کیلومتری نیویورک) قرار گرفته است. مهم نیست چه‌قدر با این شهر فاصله دارید، در هر فاصله‌ای باشید، می‌توانید تور مجازی ما را ببینید و خود را در میان قصه‌های پریان تصور کنید.

چکسی کروملوف

تصاویر پانوراما

برای دسترسی به سایر مقاله‌های تور مجازی، می‌توانید به صفحه اختصاصی آن در کجارو مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه