۲۰ درس ارزشمند از سفر

کسری مجیدی
کسری مجیدی چهار شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
۲۰ درس ارزشمند از سفر

سفر کردن یکی از تجربه‌های ناب و تکرارنشدنی در زندگی است که انسان از آن بهره می‌برد. همراه کجارو باشید تا با برخی از درس‌هایی که مسافرت در پی دارد، آشنا شوید.

خیلی از خاطرات ما در زندگی مربوط به سفرهایی است که تجربه کرده‌ایم. خاطراتی که به وضوح در جلوی چشمانمان نقش بسته‌اند.

مسلما بهای خاطرات و درس‌های حاصله از سفر را نمی‌توان کتمان کرد. به همین بهانه به سراغ ۲۰ درس ارزشمندی که مسافرت در پی دارد، رفته‌ایم.

۱. از کلیشه‌ها دوری کنید

سفر کردن باعث می‌شود از روز‌مرگی‌ها فاصله بگیرید. فرقی نمی‌کند در چه سنی باشید. در تمام طول زندگی با دور زدن کلیشه‌ها، می‌توان بیشتر لذت برد.

۲. افراد شگفت‌انگیزی پیدا می‌کنید

ممکن است در طول سفرتان افرادی را ببینید که در تمام زندگی در خاطرتان بمانند. روابط و دوستی‌هایی پایدار که پا را از مرزها فراتر می‌گذارند.

۳. تنها نخواهید ماند

تفاوتی ندارد که به چه نقطه‌ای از کره‌ی خاکی سفر کنید، می‌توانید دوستان زیادی را در اقصی نقاط جهان پیدا کنید. شرکت کردن در مراسم و جشن‌های هر کشور، باعث می‌شود با افراد جدیدی آشنا شوید.

مردم جهان

۴. از معاشرت کردن لذت می‌برید

در زمان سفر کردن ممکن است با افراد جدیدی همسفر شوید. تصور کنید، پیدا کردن یک هم‌صحبت خوب در طول مسیر قطارتان تا چه اندازه می‌تواند در کیفیت سفرتان تاثیرگذار باشد.

۵. تجربه‌های جدیدی کسب می‌کنید

زمانی که برای سفرتان برنامه‌ریزی می‌کنید، هیچ ذهنیتی از اتفاقات احتمالی پیش رو، ندارید. در مسافرت ممکن است با شخصیت دیگری مواجه شوید که هیچگاه انتظارش را نداشتید. ممکن است با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو شوید و در پی آن تجربه‌های کم‌نظیری را بدست آورید.

۶. گم شوید!

کارها و مکان‌های بسیاری است که در کتاب‌ها و راهنماها نوشته نشده است؛ بیخیال همه‌ی آن‌ها شوید و با پای خود، دل به شهر بزنید تا طعم فرهنگ و زندگی مقصدتان را بچشید.

شلوغی شهر

۷. با فرهنگ‌های گوناگون آشنا خواهید شد

به طور یقین بهترین راه برای آشنایی با فرهنگ هر منطقه، سفر و زندگی کردن در میان مردم آن است. هر چه هم که در کتاب‌های گوناگون به دنبال ویژگی‌های فرهنگی یک شهر باشید، به اندازه‌ی سپری کردن چند شب‌وروز در بین مردم آن مفید نخواهد بود.

۸. برنامه‌ریزی نکنید

همیشه پیش می‌آید که به محض رسیدن به مقصد، راهنمای تور، فهرستی بلندبالا از برنامه‌ها را جلوی چشمانتان بگذارد. باور کنید بهترین کار این است که بیخیال آن لیست شوید. شاید برای دیدن برخی جاذبه‌ها برنامه‌ریزی خوب باشد، اما گاهی هم، پا را از چهارچوب‌ها بیرون بگذارید و برای گشت‌وگذار تنهایی اقدام کنید؛ چه بسا که بهترین خاطرات و تجربه‌ها، اینگونه رقم بخورند.

۹. دریچه‌ای نو به زندگی باز کنید

هر مرتبه که به سفر می‌رویم به اهمیت شاد بودن و لذت بردن در زندگی می‌رسیم. برای همه پیش می‌آید که چند روزی پس از سفر کماکان در حال‌وهوا و خاطرات آن به سر ببریم؛ چراکه در سفر تمامی مشکلات و دردسرهای خود را از یاد می‌بریم. پس چه خوب می‌شود اگر این طرز فکر را در طول زندگی خود نیز جاری کنیم.

دریچه نو در سفر

۱۰. گذشته را لمس می‌کنید

با سفر به مقاصد تاریخی می‌توانید از نزدیک با فرهنگ و آثار گذشتگان آشنا شوید. بازدید از جاذبه‌های تاریخی به گونه‌ای در یاد می‌ماند که احتمالا هیچ کتاب دیگری تا این حد، قادر به انجام آن نیست.

۱۱. در بند نمانید!

خود را از کلیشه‌ها و قانون‌های همیشگی رها کنید. به فکر اینکه چه کاری بکنید یا نکنید، نباشید. برای تجربه‌ی اتفاق‌های جدید قدری بی‌پروایی به خرج دهید. خود را از بایدها و نبایدها آزاد کنید و به معنای کلمه از سفر لذت ببرید.

۱۲. غذاهای جدید را امتحان می‌کنید

سفر کردن باعث می‌شود غذاها، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مناطق مختلف جهان را تجربه کنید. امروزه با گسترش تنوع غذایی زیادی روبه‌رو هستیم. همین امر باعث می‌شود، علاوه بر مزه کردن غذاهای مختلف با خاستگاه هر یک از آن‌ها آشنا شویم.

غذاهای جهان

۱۳. عاشق می‌شوید!

امروزه با نزدیک شدن فرهنگ‌های مختلف بسیار پیش می‌آید که زن و مردی که در دو سوی جهان زندگی می‌کنند با یکدیگر آشنا بشوند و ازدواج کنند. از کجا معلوم که این امر در یکی از سفرها برای خود شما نیز اتفاق نیافتد!

۱۴. خود را با شرایط مختلف تطبیق می‌دهید

ممکن است در مسافرت، همه‌ی شرایط باب طبع شما نباشد. به همین دلیل تنها راه استفاده از سفرتان، تطبیق‌پذیری هر چه بیشتر با موقعیت‌های به وجود آمده، است.

۱۵. شیوه‌های مختلف زندگی را می‌بینید

با سفر کردن به مناطق دور افتاده و بکر جهان با شیوه‌های گوناگون زندگی آشنا می‌شوید، از مزرعه‌داری گرفته تا قبیله‌ای. روش‌های زندگی مردم جهان را می‌بینید و شاید هم مدتی را با آن‌ها سپری کنید.

زندگی در مزرعه

۱۶. ارتباط برقرار می‌کنید

شاید همه دست کم یکبار خاطره‌ای جالب از صحبت کردن با زبانی دیگر و البته دست‌وپا شکسته داشته باشیم. به یاد داشته باشید برای لذت بیشتر در سفر، چاره‌ای جز ارتباط برقرار کردن با دیگران ندارید.

۱۷. زبان یاد می‌گیرید

بر کسی پوشیده نیست که یکی از بهترین راه‌های فراگیری زبان، زندگی کردن در بین مردمی است که به آن زبان تکلم می‌کنند. با سفر چند روزه به یک شهر جدید، به راحتی می‌توانید اندکی از زبان آن منطقه را یاد بگیرید.

۱۸. مهارت کسب می‌کنید

به طور کلی برای سفر کردن مهارت‌هایی بسیاری مورد نیاز است. از نحوه‌ی چمدان بستن گرفته تا انتخاب وسیله‌ی نقلیه، همه‌وهمه مهارت‌هایی است که به مرور در مسافرت‌ها می‌آموزید. مهارت‌هایی که یقینا در زندگی روزمره هم تاثیرگذار است.

ماجراجویی در سفر

بیشتر بخوانید:

۱۹. اعتماد به نفس پیدا می‌کنید

پس از سفرهای متعدد و کسب دست‌آوردهای اشاره شده، طبیعتا اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد. چراکه تجربه‌هایی را خواهید داشت که خیلی‌ها از آن‌ها بی‌بهره‌اند.

۲۰. بنی آدم اعضای یکدیگرند

هیچ امر دیگری به اندازه‌ی مسافرت کردن نمی‌تواند شما را به مردم شهر یا کشوری نزدیک کند. مطمئنا اصلی‌ترین نتیجه‌ای که سفر کردن در پی دارد، احساس نزدیکی و صمیمیتی است که بین ملت‌ها شکل می‌گیرد. دیگر ملت‌ها و فرهنگ‌ها را دوست خواهید داشت و درمی‌یابید که همه جای این کره‌ی خاکی، آسمان آبی است. این‌گونه است که جامعه‌ی بشری به درک کامل و متقابل می‌رسد.

دوستی جهان

در هر صورت به یاد داشته باشید که سفر کردن تجربه‌ای است ارزشمند که مزایای بسیاری علاوه‌بر موارد اشاره شده در طی زندگی انسان در پی دارد.

مطالب مرتبط:

منبع Lifehack

دیدگاه