سفر ۳ روزه به جیپور، هند

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی یکشنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۵
سفر ۳ روزه به جیپور، هند

جیپور شهری با یادمان‌های تاریخی مسحور کننده است که گردشگران بسیاری را برای دیدن جاذبه‌های اعجاب‌انگیزش به‌سمت خود روانه می‌کند؛ با برنامه سفر به این شهر رنگارنگ و زنده همراه ما شوید.

جیپور، از شهرهای مهم و تاریخی کشور هند، در ایالت راجستان است که شهری برای نمایان کردن جلوه تاریخی و سلطنتی سرزمین هند است. این شهر زیبا به خاطر بنا و سازه‌هایی که از ماسه رنگ صورتی ساخته شده، به شهر صورتی نیز شهره است. این شهر با داشتن شکوه و عظمت فرمانروایانی که بر آن حکومت می‌کردند، سفری تماشایی و فراموش‌نشدنی را برای مسافران خود به ارمغان می‌آورد. گردشگران در سفر به این شهر نه‌تنها با جاذبه‌های بی‌نظیر و خاص روبه‌رو می‌شوند، بلکه فرصتی برای تست غذاهای هندی و بازدید از بازارهای زنده و رنگارنگ را دارند.

اگر قصد سفر به هند و شهر جیپور را دارید، کجارو در انتخاب بهترین تور جیپور و سایر تورهای هند به شما کمک می‌کند. ما با همکاری آژانس‌های مسافرتی معتبر انواع تورهای جیپور و تور هند را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید با مقایسه آن‌ها تور مورد نظر خود را پیدا کرده و آن را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

برنامه سفر جیپور

در ادامه، برنامه سفر ۳ روزه به جیپور ارائه خواهد شد که در آن تلاش شده است علاوه بر ذکر دیدنی‌ها و جاذبه‌های مشهور و موردعلاقه گردشگران، عوامل موثر دیگری نظیر زمان بازدید، بعد سفر و سهولت در حمل و نقل در بهترین حالت ممکن لحاظ شود. بدیهی است این برنامه سفر از جانب کجارو تعیین شده است و طبیعتا گردشگران می‌توانند با توجه به زمان‌بندی خود و برنامه‌ای که دارند، نوعی دیگر برنامه‌ریزی کنند.

کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی جیپور و سایر جاهای دیدنی هند به تفکیک هر شهر را به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید اطلاعات لازم درباره آن‌ها را به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

روز اول | روز دوم | روز سوم

سفر ۳ روزه به جیپور روی نقشه

روز اول

قلعه آمیر (Amer Fort)

قلعه آمیر (Amer Fort)

  • آدرس: Devisinghpura, Amer, Jaipur, Rajasthan 302001, India
  • زمان بازدید: ۸ صبح تا ۵:۳۰ بعد‌از‌ظهر – ۶:۳۰ بعد‌از‌ظهر تا ۹:۱۵ شب
  • مدت زمان بازدید: ۲ تا ۳ ساعت

قلعه آمیر در یازده کیلومتری شهر جیپور در شهرک آمیر قرار گرفته و سالانه گردشگران بی‌شماری را به سوی خود می‌کشاند. این قلعه در گذشته یکی از تحسین‌برانگیزترین سازه‌های مستحکم راجستان بوده که توسط «راجامان سینگ اول» (Raja Man Singh I) در قرن شانزدهم با تلفیقی از عناصر معماری راجپوت و هندو ساخته شده است. از حیرت‌انگیزترین عناصر معماری این بنا می‌توان به ستون‌های تزیین شده، موزاییک‌کاری‌های خاص، نقاشی‌های دیواری زیبا و مشبک‌کاری‌های حیرت‌آور که همه نمایانگر نبوغ هنری طراحان و هنرمندان عصر راجپوت بوده‌اند، اشاره کرد. جالب است بدانید که بسیاری از فیلم‌های مشهور بالیوود نیز در قلعه آمیر فیلمبرداری شده‌اند.

دریاچه من ساگر (Man Sagar Lake)

دریاچه من ساگر (Man Sagar Lake)

  • آدرس: Jal Mahal | Between Amber, Jaipur, India
  • زمان بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: خود دریاچه ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با ماشین

دریاچه من ساگر دریاچه مصنوعی است که جال محل یا کاخ آب در وسط این دریاچه واقع شده است. این دریاچه در نزدیکی تپه‌های ناهارگت قرار دارد و زیستگاه پرندگان بسیاری است. در این دریاچه قصد داریم به دیدن جال محل برویم.

جال محل (Jal Mahal)

جال محل (Jal Mahal)

  • آدرس: Amer Rd, Jal Mahal, Amer, Jaipur, Rajasthan 302002, India
  • زمان بازدید: ۱۲ ظهر تا ۱۰:۳۰ شب
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: داخل دریاچه قرار دارد و نسبت به قلعه آمیر ۷ دقیقه با ماشین فاصله دارد.

جال محل در قلب دریاچه من ساگر (Man Sagar Lake) واقع شده و به نام کاخ آب یا کاخ شناور نیز شناخته می‌شود. این کاخ باشکوه با زیبایی‌های افسونگر و بی‌همتایش، بهشتی فوق‌العاده برای عکاسان به شمار می‌رود. این کاخ به دست «مهاراجه ساوای مادو سینگ» در ۳ قرن پیش به‌عنوان عمارتی برای برگزاری مهمانی‌ها و جشن‌ها ساخته و سال‌ها بعد توسط پسرش نوسازی شد. جال محل در حال حاضر تنها باغ ایوان آن برای دسترسی به روی عموم باز است. گردشگران برای بازدید از این کاخ بی‌نظیر باید سوار قایق شوند.

پیشنهاد ناهار

رستوران جیپور

به غیر از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، جیپور را به خاطر آشپزی بی‌نظیرش می‌شناسند و تنوع غذاهایی که می‌توانید در رستوران‌های آن امتحان کنید. غذا خوردن در جیپور، تجربه‌ای بی‌نظیر و متفاوت است که نباید آن را از دست بدهید.

غذاخوری‌های جیپور به چند دسته تقسیم می‌شوند. یکی غرفه‌های خیابانی که طرفداران زیادی دارند، دیگری رستوران‌ها و غذاخوری‌های محلی که معمولا خانوادگی اداره می‌شوند و در آن‌ها می‌توانید بهترین غذاهای سنتی را با عطر و طعم غذاهای خانگی نوش جان کنید و دیگری رستوران‌های لوکس و مجلل که معمولا توریست‌ها مشتری این رستوران‌ها هستند. برای اطلاعات بیشتر از رستوران‌های جیپور مقاله بهترین رستوران‌های جیپور را حتما مطالعه کنید.

رستوران Saba Haveli

رستوران Saba Haveli

رستوران Saba Haveli در بنایی قدیمی واقع شده که ۲۰۰ سال پیش توسط یک معمار بریتانیایی طراحی شده است. این بنا به خاطر ویژگی‌های خاصش، جوایز معماری را از آن خود کرده است. در این رستوران می‌توانید غذا خوردن در محیطی مجلل و رمانتیک را تجربه کنید، در حالی که در تراس نشسته‌اید و از آنجا منظره‌ای زیبا از جاذبه‌های مهم شهر را می‌بینید. منوی رستوران هرروز تغییر می‌کند و با مهمانان از غذاهای منتخب سرآشپز پذیرایی می‌شود، نه غذایی که مهمان از منو انتخاب کند. به همین دلیل غذا خوردن در این رستوران برای افراد ماجراجو که عاشق سوپرایز شدن هستند، مناسب است.

قلعه جاگار (Jaigrah Fort)

قلعه جاگار (Jaigrah Fort)

  • آدرس: Devisinghpura, Amer, Rajasthan 302028, India
  • زمان بازدید: ۹ صبح تا ۴:۳۰ بعد‌از‌ظهر
  • مدت زمان بازدید:
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۳ دقیقه با ماشین

قلعه جاگار یا جایگراه نزدیک به قلعه آمیر که به قلعه پیروزی مشهور است، بر بلندای تپه چیل کاتیلا (Cheel Ka Teela Hill) واقع شده است. این بنای تاریخی در قرن هجدهم به‌عنوان سپری دفاعی برای محافظت از قلعه آمیر و شهر جیپور به دستور «مهاراجه ساوای جای سینگ ۲» در قرن ۱۸ ساخته شده است. نکته جالب‌توجه در مورد این سازه تاریخی، سالم ماندن معابد، منابع آب و مجموعه‌های مسکونی داخل آن است.

روز دوم

هاوا محل (Hawa Mahal)

هاوا محل (Hawa Mahal)

  • آدرس: Hawa Mahal Rd, Badi Choupad, J.D.A. Market, Kanwar Nagar, Jaipur, Rajasthan 302002, India
  • زمان بازدید: ۹ صبح تا ۵ بعد‌از‌ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت

هاوا محل یکی دیگر از بناهای برجسته تاریخی جیپور است که در نزدیکی کاخ شهر قرار دارد و با نام قصر بادها (Palace of the Winds) نیز شناخته می‌شود. در گذشته، آداب و رسوم راجپوت در مورد زنان، بسیار سختگیر بود، بدین معنا که زنان توسط نظام محدود می‌شدند و حق نداشتند به میان مردم بیایند یا با غریبه‌ها ارتباط داشته باشند. هاوا محل در سال ۱۷۹۹ برای زنان خانواده سلطنتی ساخته شد تا بتوانند به‌راحتی زندگی روزمره خود را بکنند و مراسم و اعیاد خود را بدون دیده شدن توسط مردان تماشا کنند. این بنای تاریخی از ماسه سنگ قرمز و صورتی ساخته و یکی از شاهکارهای معماری کشور هندوستان با بیش از نهصد پنجره کوچک حکاکی شده با طرح‌های مختلف و پیچیده است.

رصدخانه جانتار مانتار (Jantar Mantar Observatory)

رصدخانه جانتار مانتار (Jantar Mantar Observatory)

  • آدرس: Gangori Bazaar, J.D.A. Market, Kanwar Nagar, Jaipur, Rajasthan 302002, India
  • زمان بازدید: ۹ صبح تا ۴:۳۰ بعد‌از‌ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با ماشین

رصدخانه جانتار مانتار یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شناخته شده جیپور است که علاقه‌مندان به تاریخ، نجوم و همین طور مسافران کنجکاو زیادی از آن بازدید می‌کنند. بنای تاریخی این رصدخانه به دستور مهاراجه «ساوای جای سینگ» (Sawai Jai Singh) در سال ۱۷۳۸ بنا شده است و در حال حاضر در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. در این رصدخانه می‌توانید مجموعه‌ای بی‌همتا و تحسین‌برانگیز از لوازم نجوم و ستاره‌شناسی را تماشا کنید.  

پیشنهاد ناهار

رستوران Laxmi Misthan Bhandar

رستوران Laxmi Misthan Bhandar

رستوران Laxmi Misthan Bhandar یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های شهر است. این رستوران مشهور، در موقعیت مکانی خوبی قرار دارد. قدمت رستوران به دهه‌ی ۱۹۵۰ برمی‌گردد و هم بین گردشگران و هم در میان اهالی شهر بسیار محبوب و مشهور است و به یک سلبریتی در زمینه‌ی رستوران‌داری در کل دنیا تبدیل شده است. با وجود این شهرت و محبوبیت، قیمت‌های معقولی دارد و غذاهای گیاهی فوق‌العاده‌ای سرو می‌کند. شیرینی‌های رستوران که با شیر تهیه می‌شوند، یکی از دلایل محبوبیت این رستوران هستند. بعد از گذراندن یک روز شلوغ و پرهیجان در مرکز شهر جیپور، در این رستوران می‌توانید در هوایی مطبوع و با سرویس‌دهی عالی، انواع غذاهای محلی را نوش جان کنید.

رستوران Handi

رستوران Handi

رستوران Handi در مرکز جیپور و در خیابان شلوغ M.I قرار دارد. از پنجره‌های این رستوران، می‌توانید چشم‌انداز بی‌نظیری از افق شهری جیپور را ببینید. در این رستوران بهترین غذاهای محلی سرو می‌شود و رستورانی محبوب بین اهالی شهر و گردشگران است. این رستوران به‌خوبی آشپزی و فرهنگ راجستان را منعکس می‌کند و یک تجربه‌ی بی‌نظیر بومی را برای شما رقم می‌زند.

قصر شهر (City Palace)

قصر شهر (City Palace)

  • آدرس: Jaleb Chowk, Opp Jantar Mantar, Jaipur, Rajasthan 302002, India
  • زمان بازدید: ۹:۳۰ صبح تا ۵ بعد‌از‌ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ تا ۳ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ دقیقه با ماشین

قصر شهر یکی از بناهای تاریخی معروف کشور هند است که از قرن نوزدهم میلادی، در قلب شهر جیپور قرار دارد. این سازه تاریخی توسط مهاراجه «ساوای جای سینگ» (Sawai Jai Singh) با استفاده از تلفیقی از سبک‌های بی‌همتای معماری نظیر راجپوت (Rajput)، مغول و اروپایی ساخته شده است. حیاط‌ها، باغ‌ها و بناهای خاص داخل این کاخ تاریخی بسیار تماشایی است. بیشتر قسمت‌های کاخ شهر، امروزه تبدیل به گالری‌های هنری و موزه شده‌اند که مجموعه‌ای از عتیقه‌جات از جمله زره، لباس، کالسکه و یادبودهایی متعلق به مهاراجه‌های سابق و همسران‌شان را به نمایش گذاشته‌اند. تنها چاندرا محل (Chandra Mahal) در این مجموعه هنوز به‌عنوان کاخ خانواده سلطنتی جیپور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قلعه ناهارگار (Nahargarh Fort)

قلعه ناهارگار (Nahargarh Fort)

  • آدرس: Krishna Nagar, Brahampuri, Jaipur, Rajasthan 302002, India
  • زمان بازدید: ۶ صبح تا ۶:۳۰ بعد‌از‌ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲۳ دقیقه با ماشین

قلعه ناهارگر دژی مستحکم روی بلندی‌های شهر جیپور است که در سال ۱۷۳۴ ساخته شده است و یکی دیگر از نقاط دیدنی و تاریخی این شهر به شمار می‌رود. این قلعه با استفاده از ترکیبی از معماری سنتی هند و اروپایی در کنار هم ساخته شده و از بالای آن می‌توانید مناظر زیبایی از شهر جیپور را تماشا کنید.

روز سوم

باغ رام نیواس (Ram Niwas Garden)

باغ رام نیواس (Ram Niwas Garden)

  • آدرس: Jawahar Lal Nehru Marg, Ram Niwas Garden, Ashok Nagar, Jaipur, Rajasthan 302001, India
  • زمان بازدید: ۵ صبح تا ۸ شب
  • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت

باغ رام نیواس باغی است که در شهر جیپور در ایالت هند در راجستان واقع شده است و توسط مهارجا رام سینگ از جیپور در سال ۱۸۶۸ ساخته شد. مساحت باغ ۳۳ هکتار است. موزه‌ی آلبرت هال در این باغ واقع شده است. به غیر از آن پارک پرنده، باغ وحش، تئاتر Ravindra Rang Manch، گالری هنری، زمین های نمایشگاهی، سالن‌های ورزشی و چندین کافه و مکان پیک نیک نیز در باغ قرار دارد.

موزه آلبرت هال (Albert Hall Museum)

موزه آلبرت هال (Albert Hall Museum)

  • آدرس: Museum Road, Ram Niwas Garden, Kailash Puri, Adarsh Nagar, Jaipur, Rajasthan 302004, India
  • زمان بازدید: ۹ صبح تا ۵ بعد‌از‌ظهر – ۷ تا ۱۰ شب
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲ دقیقه با ماشین – ۸ دقیقه پیاده‌روی

موزه آلبرت هال در باغ رام نیواس (Ram Niwas Garden) در خارج از شهر واقع شده است و یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های راجستان به شمار می‌آید. طاق‌های حکاکی‌شده و گنبدهای زیبایی که از ماسه سنگ صورتی ساخته شده‌اند، این بنا را بسیار تماشایی کرده‌اند. جالب است بدانید که موزه آلبرت هال حتی از دوردست‌ها نیز قابل شناسایی است. در این موزه می‌توانید مجموعه نادری از دست‌سازه‌های هندی نظیر نقاشی، اسلحه، صنایع دستی آهنی و چوبی، آلات موسیقی، فرش، لباس و جواهراتی مربوط به قبیله‌های گوناگون راجستان را مشاهده کنید.

پیشنهاد ناهار

رستوران Suvarna Mahal

رستوران Suvarna Mahal

رستوران Suvarna Mahal در قلب شهر صورتی واقع شده و با باغ‌های زیبا احاطه شده است. بهترین غذاهای سنتی شهر را می‌توانید در این رستوران امتحان کنید. انواع پیش‌غذاها و غذاهای اصلی شامل کباب‌های گیاهی و دسرهای تهیه شده بر پایه‌ی شیر، در منوی رستوران دیده می‌شود. تقریبا برای همه ذائقه‌ها و سلیقه‌ها، غذایی در منو وجود دارد. میزهای رستوران با شمع روشن می‌شوند و فضایی رمانتیک و رویایی دارند. بخشی از رستوران به صندلی‌‌های خصوص اختصاص دارد که در آن می‌توانید در محیطی دنج‌تر و خصوصی‌تر از خوردن غذا لذت ببرید.

رستوران The Verandah

رستوران The Verandah

رستوران The Verandah در یک کاخ باشکوه واقع شده و محیطی بسیار آرام و جذاب دور از شلوغی و ازدحام شهر دارد. در این رستوران، المان‌های سنتی و مدرن با هم ترکیب شده‌اند و فضایی جذاب ایجاد کرده‌اند که بدون تردید توجه هر مهمانی را جلب می‌کنند. غذاهای رستوران هم مجموعه‌ای از غذاهای سنتی راجستان و غذاهای محبوب بین‌المللی مثلا انواع پیتزا است. بدون تردید هر گردشگری که به این رستوران سر بزنید، از خدمات عالی و غذاهای بی‌نظیر آن لذت می‌برد. از رستوران می‌توانید چشم‌اندازهایی بی‌نظیر از باغ کاخ را تماشا کنید و از رقص‌های محلی لذت ببرید.

بازارهای جیپور (Jaipur Bazaars)

بازارهای جیپور (Jaipur Bazaars)

  • آدرس: india,Rajasthan,Jaipur
  • زمان بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: ۲ تا ۲:۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با ماشین

خرید در بازارهای رنگارنگ جیپور، تجربه‌ای متفاوت است. فهرست این بازارها آن‌قدر بلندبالا و بی‌انتها است که می‌توانید آن‌قدر خرید کنید تا از پا بیافتید. بازار جوهْری (Johri) جایی است که می‌توانید جواهرات نقره، طلا و سنگ‌های قیمتی راجستان را از آن تهیه کنید. در خیابان گوپالجی کاراستا (Gopalji ka Rasta) می‌توانید جواهرات میناکاری شده بخرید. اگر به‌دنبال لحاف‌های سنتی جیپوری، روتختی و کوسن می‌شد، بازار باپو (Bapu) بهترین منطقه برای جستجو است. برای گستره وسیعی از دست سازه‌های مرمری، به‌سمت بازار چانپول (Chandpol) بروید.

باغ وحش جیپور (Jaipur Zoo)

باغ وحش جیپور (Jaipur Zoo)

  • آدرس: Museum Road, Ramniwas Bagh, Jaipur, Rajasthan 302004, India
  • زمان بازدید: ۹ صبح تا ۵ بعد‌از‌ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با ماشین

باغ وحش جیپور یکی دیگر از جاذبه‌های معروف گردشگری به‌ویژه برای کودکان است که با فاصله کمی از موزه آلبرت هال قرار گرفته است. در این باغ‌ وحش می‌توانید گونه‌های متعددی از پستانداران، پرندگان و خزندگان را تماشا کنید. از نقاط پرطرفدار این باغ وحش می‌توان به بخش کروکدیل‌ها اشاره کرد.

معبد برلا مندیر (Birla Mandir Temple)

معبد برلا مندیر (Birla Mandir Temple)

  • آدرس: Hill Fort Rd, Ambedkar Colony, Khairatabad, Hyderabad, Telangana 500004, India
  • زمان بازدید: ۷ صبح تا ۱۲ ظهر – ۳ تا ۹ شب
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۸ دقیقه با ماشین

معبد برلا مندیر که به نام معبد لاکشمی نارایان (Lakshmi Narayan) نیز معروف است، در بالای تپه‌ای در شهر جیپور قرار دارد. این معبد که یکی از زیباترین معبدهای هندو در کشور هند است، هر بیننده‌ای را با معماری زیبا و کنده‌کاری‌های منحصربه‌فرد خود، محصور می‌کند. معبد برلا مندیر از سه گنبد بزرگ تشکیل شده که هرکدام با استفاده از معماری متفاوتی ساخته شده‌اند.

برنامه سفر جیپور

پس از سفری ۳ روزه در جیپور به انتهای سفر خود می‌رسیم. خاطر نشان می‌شویم که جیپور به غیر از بناهای تاریخی و دیدنی‌های هیجان‌انگیز دارای مراکز خرید و بازارهای رنگارنگ، فروشگاه‌های مدرن و بوتیک‌های جذابی است که محصولاتی خاص و متفاوت عرضه می‌کنند و در ساعات آزاد و شب‌ها می‌توان به آنجا برویم و سوغاتی‌های خود را از آن‌ها تهیه کنیم؛ این تنها یک برنامه پیشنهادی سفر است و شما می‌توانید با توجه به علایق خود و تعداد روزهایی که در این شهر اقامت دارید، برنامه سفر دیگری برای خود تنظیم کنید. اگر به این شهر زیبا سفر کردید، تجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع google

دیدگاه