چطور به ماچو پیچو، شهر گمشده‌ اینکاها سفر کنیم؟ (قسمت دوم)

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
چطور به ماچو پیچو، شهر گمشده‌ اینکاها سفر کنیم؟ (قسمت دوم)

ماچو پیچو شهر گمشده‌ی امپراتوری اینکا، مهم‌ترین مقصد گردشگری در کشور پرو است. با قسمت دوم مقاله، همراه کجارو باشید.

در شهر Aguas Calientes کجا اقامت کنیم؟

بهترین جا برای اقامت در این شهر، هتل Inkaterra Machu Picchu Pueblo است. این اقامتگاه تفریحی در حاشیه‌ی شهر و دور از شلوغی شهر قرار گرفته و مجاور جنگل واقع شده است. راه‌های سنگی باریک هتل از میان فضاهای سبز انبوه می‌گذرند. در این مسیرها از تماشای پرندگان و ارکیده‌ها لذت می‌برید و از استخر و جکوزی فضای باز استفاده می‌کنید. اتاق‌های وسیع هتل بسیار راحت است و شومینه دارد تا شب‌های کوهستان آند را در کنار آنها بگذرانید. فضاهای عمومی هتل، آلاچیق‌های دنج و جوی گرم و دوستانه دارند و کارکنان حرفه‌ای در خدمت مسافران هستند. هزینه‌ی اقامت در این هتل شامل صبحانه و تورهای بازدید از طبیعت اطراف هتل است.

اگر به دنبال جای راحت‌تری می‌گردید که طراحی و فضای جوان‌پسندتری داشته باشد، هتل El MaPi را بررسی کنید. این هتل هم از اماکن اقامتی زیرمجموعه‌ی Inkaterra است.

علاوه بر اقامت در هتل‌های این شهر می‌توانید یک شب را در دروازه‌های ماچو پیچو بگذرانید. برای کسب این تجربه، یک انتخاب بیشتر ندارید و آن هم لژ کوچک Belmond Sanctuary است و همان‌ طور که تصور می‌کنید، این اقامتگاه، ارزان نیست.

ماچو پیچو

در Aguas Calientes کجا غذا بخوریم؟

این شهر جایی نیست که در آن بتوانید لذیذترین غذاهای پرویی را امتحان کنید اما رستوران‌های خوبی دارد. در خیابان Pachacutec می‌توانید رستوران‌های خوب و قابل قبولی پیدا کنید که انواع غذاها از جمله غذاهای محلی را سرو می‌کنند. در هتل Inkaterra Machu Picchu Pueblo هم می‌توانید غذا بخورید حتی اگر مهمان این هتل نباشید. این هتل دو رستوران دارد که یکی از آنها در کنار مسیر قطار قرار گرفته و غذا خوردن در آن تجربه‌ی متفاوتی خواهد بود. به خصوص زمانی که قطاری به ایستگاه می‌رسد.

ماچو پیچو

در Aguas Calientes چه کار کنیم؟

این شهر بر اساس نام چشمه‌های آب گرمی که در آن وجود دارد نام‌گذاری شده است. این چشمه‌ها از ساعت ۵ صبح تا ۸ شب باز هستند و ورودی آنها ۶ دلار است.

نکاتی برای بازدید از ماچو پیچو

بلیط ورودی

اگر به شکل مستقل سفر می‌کنید، می‌توانید بلیط‌های انفرادی ماچو پیچو را از وب‌سایت آن به نشانی http://www.machupicchu.gob.pe/ خریداری کنید که هزینه‌ی آن نفری ۴۵ دلار است. دفاتر رسمی هم برای خرید بلیط وجود دارد که یکی از آنها در کوزکو و دیگری در Aguas Calientes قرار دارد. از این دفاتر می‌توانید بلیط‌های انفرادی را یک روز قبل از بازدید خریداری کنید.

ماچو پیچو

چه وسایلی ببریم؟

آب و بارانی همراه ببرید حتی اگر روزی که قصد رفتن به ماچو پیچو دارید، آفتابی به نظر می‌رسد. زمانی که صحبت از آفتاب می‌شود، ذکر این نکته ضروری است که لایه‌ی اوزون بر فراز ماچو پیچو در معرض خطر است، این مورد را به ارتفاع زیاد منطقه اضافه کنید. در نتیجه شدت تابش خورشید در ماچو پیچو زیاد است. پس کلاه لبه‌دار داشته باشید و حتما از ضدآفتاب با SPF بالا استفاده کنید. مواد دفع‌کننده‌ی حشرات را فراموش نکنید. برای خرید غذا و استفاده از سرویس بهداشتی باید از دروازه‌های ورودی خارج شوید. پس پاسپورت خود را همراه داشته باشید. برای ورود دوباره به شهر باید هم پاسپورت و هم بلیط خود را دوباره ارائه دهید.

چه چیزهایی با خود نبریم؟

 ورود چتر، عصا و وسایل این چنینی به ماچو پیچو ممنوع است. کسانی که برای راه رفتن به عصا و وسایل مشابه نیاز دارند باید با پوشش لاستیکی محافظ، نوک آن را بپوشانند.

استفاده از اتوبوس

از شهر Aguas Calientes تا ماچو پیچو را می‌توانید پیاده طی کنید که حداقل ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. می‌توانید این مسیر را با اتوبوس هم طی کنید که یک مسیر ۲۰ دقیقه‌ای است. اتوبوس‌ها هر ۱۵ دقیقه حرکت می‌کنند و ساعت کار آنها از ۵ و نیم صبح شروع می‌شود. هزینه‌ی رفت و برگشت برای بزرگسالان ۲۴ دلار و برای کودکان ۱۲ دلار است. مردم از قبل از این ساعت، در صف‌ها می‌ایستند. صف‌های سوار شدن به اتوبوس هم در مسیر رفت و هم در مسیر برگشت طولانی است.

ماچو پیچو

دوری از جمعیت گردشگران

اگر شلوغی و ازدحام را دوست ندارید، صبح پس از اینکه به ماچو پیچو رسیدید از جمعیتی که به سمت سازه‌های اصلی شهر می‌‌روند فاصله بگیرید و به سمت Guard House بروید. این منطقه بالاتر از بخش اصلی شهر قرار گرفته و معمولا گردشگران کمی به آنجا می‌روند. چون اکثر آنها به سمت بخش‌های اصلی شهر هجوم می‌برند. از این منطقه می‌توانید در آرامش بیشتری، ماچو پیچو را ببینید.

چه زمانی برای بازدید از ماچو پیچو مناسب‌تر است؟ صبح یا بعد از ظهر؟

بلیط‌هایی که برای بازدید از ماچو پیچو تهیه می‌کنید به شما این فرصت را می‌دهند که از ۶ صبح تا ۴ بعد از ظهر وارد مجموعه شوید. ساعت ۵ بعد از ظهر مجموعه بسته می‌شود و همه باید از آن خارج شوند. اما نمی‌توان زمان مشخص و ایده‌الی برای بازدید از ماچو پیچو تعیین کرد. این روزها، در تمام ساعت‌های بازدید، ماچو پیچو شلوغ است. در طول فصل بارانی در ساعات صبح احتمال مه‌گرفتگی بیشتر است. بستگی به سلیقه‌ی شما دارد که بخواهید ماچو پیچو را در شرایطی که مه‌آلود است تماشا کنید یا نه. شاید نتوانید چشم‌اندازهای کاملی از منطقه ببینید اما مه‌آلود بودن، فضای مجموعه را مرموزتر و شگفت‌انگیزتر می‌کند.

بعد از ظهرها تقریبا خلوت‌تر است چون بسیاری از کسانی که با هدف سفر یک روزه از کوزکو به ماچو پیچو سفر کرده‌اند، به ایستگاه‌های قطار برمی‌گردند.

ماچو پیچو

قله‌ی هوآینا پیچو (Huayna Picchu)

برای بالا رفتن از این کوه که در مجاورت ماچو پیچو قرار دارد باید بلیط جداگانه تهیه کنید. از آنجایی که تعداد بلیط‌های این کوه محدود است، باید حتما از قبل آن را رزرو کنید. تماشای آثار به‌جامانده از امپراتوی اینکا از فراز این کوه، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به پرو است که بسیاری از گردشگران آن را از دست نمی‌دهند. اما توجه کنید که بخش‌هایی از مسیر این کوه بسیار باریک و شیب‌دار هستند. برای صعود می‌توانید حرکت خود را از ساعت ۷ یا ۱۰ صبح شروع کنید. بهتر است که ساعت ۱۰ را انتخاب کنید. بلیط این کوه نفری ۱۵ دلار است.

قله‌ی ماچو پیچو

این قله هم نیاز به بلیط جداگانه دارد و بیشتر مسیر آن دارای پله است. هزینه‌ی بلیط ۱۵ دلار است.

ماچو پیچو

استفاده از راهنما

این منطقه را می‌توانید به راحتی به کمک یک کتاب راهنما بگردید اما بهتر است که از یک راهنمای خوب استفاده کنید. راهنماها مسیرهای متفاوتی به شما نشان می‌دهند و اطلاعات کافی در مورد تاریخ، معماری و فرهنگ منطقه در اختیار شما می‌گذارند. می‌توانید از شهر یا از درب ورودی مجموعه یک راهنما پیدا کنید.

یک کافه‌ی عالی بیرون از گیت‌های ورودی مجموعه وجود دارد. بوفه‌ی لژ Sanctuary تنها انتخاب شما برای غذاخوردن در یک رستوران با سرویس کامل است. البته انتخاب خوبی است اما هزینه‌ی زیادی دارد؛ در حدود نفری ۴۰ دلار.

مطالب مرتبط:

دیدگاه