سس های خوشمزه و پرطرفدار قاره آمریکا (قسمت اول)

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی پنجشنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
سس های خوشمزه و پرطرفدار قاره آمریکا (قسمت اول)

سس‌های آمریکایی، یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین طعم‌دهنده‌های غذا در سراسر جهان است. برای آشنایی با برخی از آن‌ها، همراه کجارو باشید.

قاره‌ی آمریکا با حضور ساکنینی از نژادها و اقوام مختلف، یکی از سرزمین‌هایی است که در آن می‌توان شاهد تنوع فوق‌العاده‌ای از فرهنگ، بi ویژه فرهنگ غذایی متعدد بود. هر چند در برخی از این مناطق برنامه‌ی غذایی نادرست و غلط به معضلی جدی و تهدیدی برای سلامت انسان‌ها تبدیل شده است، اما شهرت و محبوبیت برخی از غذاها و چاشنی‌های استفاده شده در این سرزمین، قابل‌توجه و انکار ناپذیر است. خوراکی‌هایی که امروزه به عضو ثابتی از میزهای غذا در بسیاری از رژیم‌های غذایی مردم سراسر کشور تبدیل شده است. سس‌ها، یکی از این خوردنی‌ها و چاشنی‌های پرطرفدار است که در انواع مختلفی از جمله خردل (ماستارد)، کچاپ، باربیکیو، سرکه‌ی بالزامیک، سس مایونز، سس ساسلا و ... تهیه و مصرف می‌شود.

۱. خردل (Mustard)، سسی لذیذ با طعمی دیوانه‌ کننده

سس های خوشمزه و پرطردار آمریکایی

خردل، ادویه‌ای است تند، معطر، مطبوع، دلچسب و به رنگ‌های زرد و قهوه‌ای که با کمک آن می‌توان طیف وسیعی از سس‌های لذیذ، اشتهاآور و بی‌نظیر را تهیه کرد. سس‌هایی که در کنار مزه‌ی فوق‌العاده مطلوب و دوست‌داشتنی، عطر و بویی مدهوش‌کننده، کالری کمی را نیز به بدن می‌رساند. به کمک ماستارد یا خردل می‌توان سسی را آماده کرد که پس از تهیه‌ی غذای مورد نظر، با فرو بردن و درآوردن آن از مایع سس، طعم و مزه‌ای خارق‌العاده را تجربه کنید.

همچنین می‌توان از این ماده‌ی مفید برای مزه‌دار کردن گوشت (بویژه گوشت ماهی) استفاده کرد تا بو و مزه‌ی اولیه و خام آن را از بین برده و در نهایت غذایی خوشمزه و مطابق با ذائقه را فراهم کند. مخلوط برخی از مواد اولیه همچون سرکه، روغن زیتون و مارچوبه‌ی تازه به خردل، سسی بی‌‌نظیر را به وجود خواهد آورد. همچنین با مخلوط دانه‌های خرد شده‌ی خردل، روغن و نمک می‌توان سس ماستارد لذیذی را تهیه کرد. البته اگر نگران مقدار سدیم مصرفی خود هستید، بهتر است از خردل زرد استفاده کنید که مقدار ۶۰ میلی‌گرم از سدیم را دارا است.

۲. کچاپ (ketchup sauce)، پادشاه سس‌‌ها 

سس های خوشمزه و پرطردار آمریکایی

مردم آمریکا عاشق سس کچاپ هستند. آن‌ها به‌طور واقعا افراطی و بیش از حد از این سس در سرو و مزه‌دار کردن غذاهای خود استفاده می‌کنند. آن‌ها هنگام مصرف انواع برگر‌ها، هات‌داگ‌ها و گوشت‌های سرخ‌شده، سس کچاپ را روی غذا ریخته یا تکه‌ای از غذا را درون سس غوطه‌ور کرده و سپس میل می‌کنند. این سس خوشرنگ تهیه شده از گوجه، به‌دلیل دارا بودن مقدار قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان برای بدن مناسب خواهد بود. می‌توان با مخلوط کردن مقدار کمی شکر قهوه‌ای، سیر یا پیاز به سس کچاپی که روی شعله ملایم در حال جوشیدن است، چاشنی مطلوبی را تهیه کرد.

۳. سس مایونز (Mayonnaise) کم چرب، محبوب و خوشمزه

سس های خوشمزه و پرطردار آمریکایی

سس مایونز، معمولا در حوزه‌ی سلامت، از محبوبیت کمتری برخوردار است. چراکه چربی زیادی نسبت به سایر سس‌ها داشته و این امر برای بدن مضر است. در حالی که یک قاشق از سس مایونز دارای ۳۶ کالری است و در سرو بسیاری از غذاهای گرم و سرد از جمله انواع ساندویچ‌ها، سالاد‌ سیب‌زمینی، سالاد اولویه، سالاد مرغ، سالاد تن و غذاهای دیگر از این سس استفاده می‌شود، بنابراین با راهکاری ساده می‌توان به کم کردن یا به اصطلاح به سبک‌ کردن سس مایونز پرداخت و از طعم رویایی آن در کنار غذاها لذت برد. پیشنهاد می‌شود که برای تهیه‌ی یک سس مایونز سبک، از مخلوط مایونز با ماست کم‌چرب (از هرکدام به یک میزان) استفاده شود. با این روش، می‌توان با خیالی آسوده‌تر نسبت به حفظ سلامتی از طعم و مزه‌ی دوست‌داشتنی مایونز در کنار غذاها و سالاد‌های خوشمزه، لذت برد. همچنین می‌توان این سس خارق‌العاده را به‌مدت زمان ۱۰ تا ۱۲ هفته درون یخچال نگهداری کرد.

4. جسارت طعم بخشی به غذا با سس باربیکیو (Barbecue Sauce)

سس های خوشمزه و پرطردار آمریکایی

به تکه‌ای از دنده‌کباب یا مرغ گریل‌ شده فکر کنید. قطعا طعم این غذاهای لذیذ در کنار مقداری از سس باربیکیو بسیار عالی و اشتهاآور خواهد شد. این سس خوشمزه و مطبوع را می‌توان با انواع غذاها از جمله برگرهای پرطرفدار، هات‌داگ‌های بی‌نظیر، ساندویچ‌های وسوسه‌کننده، سبزیجات تازه، ماهی‌های کبابی یا سرخ شده و حتی پنیر فوتو سرو کرد. سس باربیکیو با ترکیب طعم نمکی و شیرین، یکی از پرطرفدارترین چاشنی‌ها در سراسر جهان است. چاشنی که می‌توان به دلخواه و با توجه به ذائقه‌ی مصرف کننده، نمک یا شکر آن را کم یا زیاد کرد و طعمی دلنشین را به آن بخشید. سسی بسیار خوشمزه و پرطرفدار بویژه در آمریکا که بیشتر هنگام سرو غذاهای کبابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵. سرکه بالزامیک (Balsamic Vinegar)، ترش مزه ای دلچسب

سس های خوشمزه و پرطردار آمریکایی

استفاده از انواع سس‌ها در مزه‌دار کردن انواع سالاد و غذا، امری بدیهی و رایج است. اما در دنیای شیرین و دوست‌داشتنی آشپزی می‌توان هر قانونی را شکست و در جهان بی‌قانونی به تهیه و تدارک خوراکی‌های خوشمزه پرداخت. استفاده از سرکه‌ی بالزامیک در طعم‌دار کردن میوه‌ها، یکی از اتفاق‌هایی است که طعم و مزه‌ای جدید و منحصربه‌فرد را ایجاد می‌کند. ریختن مقدار کمی از این سرکه‌ی خوش‌طعم روی قطعات برش‌ خورده‌ی توت‌فرنگی، نه‌تنها باعث دلچسب‌تر شدن طعم آن خواهد شد، بلکه به شیرین‌شدن مزه‌‌ی این میوه‌ی محبوب، کمک شایانی خواهد کرد. همچنین سرو تکه‌ای از نان که به مقداری روغن زیتون و سرکه‌ی بالزامیک آغشته است، طعمی فراموش‌نشدنی را به وجود خواهد آورد که معمولا جایگزین کره خواهد شد. طعم و عطر بالزامیک، شباهت بسیاری به تمشک، انجیر و گلابی داشته و با بهره‌گیری از این مزیت، می‌توان طعم‌های بی‌نظیر و مطلوبی را به انواع سس‌ها، سوپ‌ها و سالادها بخشید. همچنین اضافه کردن مقداری از سرکه‌ی بالزامیک به سوپ کلم و سالاد سبزیجات، غذا و سالادی فوق‌العاده خوشمزه، راحت، سبک و غنی از مواد غذایی مورد نیاز بدن را به ارمغان خواهد آورد.

۶. سالسا (Salsa)، سسی با طعم تند ملایم، تصنیف دلنشین میز غذاهای آمریکای لاتین

سس های خوشمزه و پرطردار آمریکایی

سس سالسا، یکی از بهترین، خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین سس‌های معطر و مطبوع آمریکای لاتین است که می‌توان آن را تصنیف بی‌نظیر غذاهای وسوسه‌انگیز و لذیذ این ناحیه از جهان، معرفی کرد. در واقع این سس که با ترکیبی از سبزیجاتی همچون گوجه‌، پیاز و فلفل تهیه می‌شود، گزینه‌ای بسیار مناسب برای تزئین و طعم‌بخشیدن به سالاد، انواع برگر و پیچاندن و رول کردن ساندویچ‌های خوشمزه‌ی مکزیکی است. همچنین می‌توان تکه‌ای از گوشت‌های کبابی یا مرغ‌های سوخاری را درون سس سالسا فرو برده و چاشنی مملو از پروتئین را میل کرد. جالب است بدانید که یک چهارم از یک فنجان، حاوی حدود ۱۶ تا ۲۰ کالری است.

مطالب مرتبط:

منبع webmd

دیدگاه