حل مشکل «هواپیماهای یتیم» شرکت های هواپیماسازی توسط ایران

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
حل مشکل «هواپیماهای یتیم» شرکت های هواپیماسازی توسط ایران

خبرگزاری رویترز درباره هواپیماهای تحویلی به ایران گفته است که سفارش‌های ایران به حل مسئله هواپیماهای لغو سفارش شده، کمک کرده است.

یک رسانه انگلیسی روز سه‌شنبه نوشته سفارش‌های ایران در دوران پس از توافق هسته‌ای باعث بهبود وضعیت برخی کارخانه‌های هواپیماسازی در دنیا شده که به دلیل تقاضاهای اندک با مشکلات اقتصادی رو به رو هستند.

خبرگزاری رویترز ضمن اعلام این خبر نوشت کارخانجات هواپیماسازی در حال چانه‌زنی بر سر این موضوع هستند که تحویل زودهنگام این هواپیماها می‌تواند به تقویت توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ منجر شود که چه در تهران و چه در واشنگتن، با انتقادهای بی‌شماری روبروست.

ایران پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای، سفارش خرید ۲۰۰ فروند هواپیما از شرکت‌های هواپیماسازی را داده است.

خبرگزاری رویترز نوشته مشکلات پیش روی سایر شرکت‌های هواپیمایی و ناتوانی آنها در طرح‌های توسعه‌ای باعث تسهیل تلاش‌های ایران برای رفع نیازهای فوری‌اش در زمینه تأمین هواپیما شده است.

این خبرگزاری هواپیماهای لغو سفارش شده شرکت‌های هواپیمایی را هواپیماهای «یتیم» توصیف کرده است.

اصغر فخریه-کاشان، معاون وزیر راه و توسعه شهری ایران به رویترز گفت:

ما از فرصت‌های موجود در بازار بهره می‌بریم. اگر فرصت‌هایی وجود داشته باشند می‌توانیم از آنها به نفع خودمان استفاده کنیم.

ایران تا کنون سه فروند هواپیمای مسافربری از شرکت «ایرباس» تحویل گرفته است. منابع مختلف گزارش داده‌اند که این سه هواپیما پس از انصراف خریدار اولیه آنها یعنی شرکت کلمبیایی «ایوانیکا» به ایران تحویل شدند.

ایران هفته گذشته هم قراردادی برای خرید ۲۰ فروند هواپیما از شرکت «ای‌تی‌آر» امضا کرد. این شرکت هواپیمایی، در اقدامی غیرمعمول چهار فروند از این هواپیماها را آماده تحویل به ایران کرده است.

با آنکه «ای‌تی‌آر» این موضوع را که هواپیماهای مورد نظر، سفارش‌های لغو شده شرکت‌های دیگر هستند را تکذیب کرده، اما گفته می‌شود که این شرکت حتی قبل از نهایی شدن قرارداد، هواپیماهای مورد نظر را برای «ایران‌ایر» ساخته بود.

تحلیلگران اقدام این شرکت هواپیمایی را نیز نشانه‌ای از ضعیف بودن بازار معاملات هواپیما دانسته‌اند.

به نوشته رویترز، ایران احتمالا به زودی یک فروند هواپیمای بویینگ ۷۷۷ را که پیشتر قرار بود به خطوط هوایی ترکیه تحویل داده شود، مالک خواهد شد. خطوط هوایی ترکیه به دلیل مشکل مالی سفارش خرید این هواپیما را لغو کرده و ایران در حال بررسی دریافت این هواپیماست.

مطالب مرتبط:

دیدگاه