بهترین کافه های استانبول، آرامش شرقی در هیاهوی شهر مدرن (قسمت اول)

عماد جعفری
عماد جعفری یکشنبه، ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
بهترین کافه های استانبول، آرامش شرقی در هیاهوی شهر مدرن (قسمت اول)

اگر در ترکیه به‌دنبال کشف حال‌و‌هوای مردم بومی هستید، کافه‌ها بهترین گزینه محسوب می‌شوند. به‌خصوص کافه‌های استانبول یا قهوه‌خانه‌های اسلامبول به تعبیر سنتی‌تر، فضایی برای آرامش و تجربه زندگی مردم بومی در بزرگ‌ترین شهر ترکیه هستند. برای آشنایی با بهترین کافه‌های ترکیه در شهر استانبول با کجارو همراه باشید.

کافه‌ها و قهوه‌خانه‌های استانبول بخش مهمی از فرهنگ زندگی مردم در این شهر را رخساره داده‌اند. اگر هوای سفر به استانبول را در سر دارید، با این کافه‌ها آشنا شوید. شماری از این کافه‌ها به ناگاه شما را در فضایی با روان تمام عیار شرقی قرار می‌دهند و شماری دیگر، فرصتی برای فرار از همهمه شلوع شهری و ازدحام جمعیت پر شمار استانبول. برای آشنایی بهترین کافه‌های استانبول با کجارو همراه باشید.

شورلولو علی پاشا (Corlulu Ali Pasa)

شورلولو علی پاشا (Corlulu Ali Pasa)

شورلولو علی پاشا که ساختمان آن پیش‌تر مدرسه بوده، در همسایگی مسجد شورلولو علی پاشا قرار دارد. بنای آن در سال ۱۷۰۹ احداث شده و به نام وزیر اعظم «علی پاشا» که اهل شهر Çorlu بود نام‌گذاری شده است. گرداگرد تاریخی بنا، آرامشی شگفت‌انگیز به‌همراه دارد. هنگامی‌که وارد محل می‌شوید، دیگر خبری از سروصدا و شلوغی شهر نیست. این باور وجود دارد که دوستی‌هایی که در این مکان رخساره می‌گیرند، جاودانه و همیشگی هستند، به همین برهان همواره با روی خوش و مهربانانه از شما استقبال می‌شود.

  • Çorlulu Ali Paşa از ۷ صبح تا ۲ نیمه‌شب باز است.
  • نشانی: خیابان Yeniçeriler ۲۸/۳۶، هنگامی‌که از Sultanahmet به سوی Beyazıt حرکت می‌کنید، در سمت راست شکیب دارد.

شورلولو علی پاشا (Corlulu Ali Pasa)

بیشتر بخوانید:

کافه گالاتا کونک (Galata Konak Cafe)

کافه گالاتا کونک (Galata Konak Cafe)

شیرینی‌فروشی یا به تعبیری کافه گالاتا کونک در سال ۱۹۷۵ در محله‌ی Nişantaşı به دست خانواده‌ی آکی (Aki) تاسیس شد و به پاس کیک‌های ترد و خوشمزه و شیرینی‌های ظریف و تازه‌اش آوازه دارد. نسل جدید خانواده تصمیم گرفتند حوزه‌ی کاری خود را تغییر داده و یک کافه/رستوران با منویی گسترده و بین‌المللی در سال ۲۰۰۶ افتتاح کنند. این مکان رؤیایی با گنجایش ۱۵۰ تن در بخش تاریخی استانبول و روی یک ایوان واقع شده است و تنها ۵ دقیقه با برج گالاتا فاصله دارد. کافه گالاتا کونکترکیب تأثیرگذاری از آرامش و نمای ۳۶۰ درجه‌ی باشکوه شامل برج گالاتا، تنگه‌ی بسفر و پل آن، شاخ طلایی، پل گالاتا، کاخ توپکاپی، ینی کامی (Yeni Camii)، ایاصوفیه و مسجد سلیمانیه را به شما پیشکش می‌دهد.

Galata Konak Cafe

  • این محل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب باز است و یکشنبه‌ها برانچ (صبحانه‌ی دیر وقت که جای ناشتا و ناهار خورده می‌شود) سرو می‌کند.
  • نشانی: Bereketzade Mah. Hacı Ali Sk. No:۲ Kuledibi, Beyoğlu
  •  +۹۰ ۲۱۲ ۲۵۲ ۵۳ ۴۶ :تلفن 

بیشتر بخوانید:

کومپیر در کرانه اورتاکای (Kumpir at Ortaköy Shore)

کومپیر در کرانه اورتاکای (Kumpir at Ortaköy Shore)

اگر از مردم بومی بپرسید بهترین جا برای خوردن کومپیر (kumpir) کجاست، پاسخ آن‌ها Ortaköy خواهد بود. Ortaköy که در میانه تنگه‌ی بسفر واقع شده، به معنی دهکده‌ی میانی است. این کوچه به پاس گالری‌های هنری، کلاب‌‌ها، کافه‌ها، بارها، رستوران‌ها، یکشنبه‌بازار و کومپیر (kumpir) شناخته شده است. کومپیر سیب‌زمینی پخته‌شده با کره و پنیر چدار است. (پنیری نیمه سفت و به رنگ زردِ کم‌رنگ که از شیر پاستوریزه نشده تهیه می‌شود) چاشنی روی کومپیر بر اساس خواسته و ذائقه‌ی شما گوناگون است. برخی از چاشنی‌ها بر این پایه‌اند: مایونز، سس گوجه‌فرنگی، ترشی، بلال شیرین، تکه‌های سوسیس، قارچ، سالاد روسی و بسیاری موارد دیگر.

کافه استانبول

برای اینکه از «سلطان احمد» به اورتاکای برسید، نخست با تراموآ به Kabataş بروید و از آنجا سوار تاکسی شوید. اگر مبدا شما «میدان تکسیم» است می‌توانید از همان جا سوار تاکسی شوید و با گذر از گذری ۴ کیلومتری در کنار مسجد دلمباغچه، کاخ دلمباغچه، موزه و نگارستان هنری Maritime، اسکله‌ی بشیکتاش و کاخ Çırağan (قابل بازدید نیست ولی چشم‌انداز زیبایی دارد) که همگی در سمت راست جاده قرار دارند (سمت دریا) به Ortakaöy برسید. گزینه‌های فراوانی در نزدیکی پارک Yıldız برای خوردن کومپیر وجود دارند. از سوی دیگر اگر از نظر زمانی زیر فشار نیستید و و آمادگی پیاده‌روی دیرپا را دارید، می‌توانید با گزینش این مسیر بسیاری از نقاط دیدنی استانبول را ببینید.

بیشتر بخوانید:

چنگل کوی چینارالتی (Çengelköy Çınaraltı)

چنگل کوی چینارالتی (Çengelköy Çınaraltı)

سکونت اولیه در منطقه‌ی چنگل کوی (Çengelköy) به سده پنجم میلادی باز‌می‌گردد. این کوی همچنان برخی ویژگی‌های آیینی و دیرین ساکنان اطراف تنگه‌ی بسفر را پاسداری کرده است. برای مردم بومی چنگل کوی برای حضور Çınaraltı پرآوازه است. (ترجمه‌ی آن «زیر درخت چنار» می‌شود) یکی از مجموعه‌های تلویزیونی پرطرفدار ترکیه در دهه‌ی ۹۰ میلادی به نام Süper Baba در یک باغ چای در این ناحیه فیلم‌برداری شد.

درخت چناری که سایه و محیطی منحصربه‌فرد را در این جایگاه به وجود می‌آورد، دیرینه‌ای در حدود ۹۰۰ سال دارد. شما آزادید که هرگونه غذایی را همراه خود بیاورید، ولی آوردن نوشیدنی ممنوع است. خرید börek از مغازه‌های پیرامون و گرفتن چای در محل، کاری است که مردم محلی به‌ویژه صبح زود برای یک صبحانه‌ی دل‌چسب پیش از رفتن به مدرسه یا کار انجام می‌دهند. چشم‌انداز تنگه و پل بسفر هم از این مکان بسیار زیبا است. این محل همه‌روزه باز است.

برای رسیدن به اینجا می‌توان از پاره‌ای مناطق مانند Eminönü قایق‌های به سوی چنگل کوی (Çengelköy) را سوار شد. راه دیگر این است که خود را به Üsküdar در ۶ کیلومتری Çengelköy رسانده و از آنجا سوار تاکسی شوید و از جاده‌ی ساحلی در قسمت آسیایی استانبول لذت ببرید. در صورتی که در مسکونی کادیکوی (Kadıköy) اقامت داشته باشید می‌توانید اتوبوس‌های شهری 14M یا 15F را سوار شوید.

  • نشانی: Çengelköy Cad. Çınarlı Camii Sok. No:۴, Üsküdar

بیشتر بخوانید:

Mangerie Bebek Terrace

Mangerie Bebek Terrace

شماری کافه، رستوران و کلاب لوکس در محله ببک استانبول واقع شده‌اند. یکی از نقاط ضعف مکان‌های واقع در منطقه‌ی ببک (Bebek) محبوبیت و شلوغی زیاد آن‌ها است! مکان‌های جدید به سرعت به وجود می‌آیند و رشد می‌کنند، در نتیجه کسب و کارهای قدیمی‌تر مشتریان خود را از دست داده و ورشکست می‌شوند. Mangerie جایی است که با مدیریت بایسته و با انگیزه رعایت استانداردهای بالا و حتی بهبود مداوم آن‌ها، توانسته از گزند این موج همیشگی در پناه بماند. این محل در میان مردم محلی بیشتر به پاس ناشتایی و برانچ‌اش شناخته شده است، هر چند سایر وعده‌های غذایی را نیز ارائه می‌کند. ایوان، نما و چیدمان دست به دست هم می‌دهند تا احساس کنید پاره‌ای از استانبول هستید، در عین حال که غذایی خوشمزه را تجربه می‌کنید.

  • این مکان آرام و خوب همه‌روزه از ۸ صبح تا ۱۲ شب باز است.
  • نشانی: Cevdet Paşa Caddesi ۶۹, Küçükbebek

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط:

دیدگاه