فرودگاه بین‌المللی شوتا روستاولی تفلیس

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰
فرودگاه بین‌المللی شوتا روستاولی تفلیس

گرجستان یکی از کشورهایی است که پس از ترکیه و ارمنستان به یکی از محبوبترین مقصدهای گردشگران ایرانی در سال‌های اخیر تبدیل شده و اخیرا نیز با لغو قانون روادید برای گردشگران ایرانی سفر به این کشور بسیار آسان‌تر شده است. بنابراین برای آشنایی با فرودگاه‌های گرجستان در ادامه همراه کجارو باشید.

گرجستان نیز همانند ترکیه کشوری آسیایی – اروپایی است که به دلیل همجواری با ترکیه و روسیه دارای پتانسیل بالقوه‌ای برای جذب گردشگر است. شهر تفلیس بزرگترین شهر گرجستان و در عین حال پایتخت این کشور است که علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، وجود انواع امکانات تفریحی بر جذابیت این شهر افزوده است.

همچنین تفلیس دارای فرودگاهی بین المللی است که به دلیل برخورداری از استانداردهای روز دنیا به تایید سازمان ملی هوانوردی آمریکا رسیده است. علاوه بر این فرودگاه بین المللی تفلیس پس از فرودگاه شرمیتوو روسیه بزرگترین فرودگاه ‏اروپای شرقی است و به بیشتر نقاط دنیا پرواز مستقیم دارد.

فرودگاه تفلیس

مشخصات

نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)

کد یاتا: TBS

کد ایکائو: UGTB

ارتفاع از سطح دریا: ۴۹۵ متر

قطب اصلی خطوط هوایی: هواپیمایی گرجستان

فاصله هوایی تا تهران: ۸۹۲ کیلومتر – ۱ ساعت و ۲۲ دقیقه

معرفی فرودگاه

نخستین پایانه این فرودگاه در سال ۱۹۵۲ میلادی به سبک معماری استالینیستی «سبکی است که در سالهای ۱۹۳۳تا۱۹۵۵در اتحاد جماهیر شوروی، در سرزمین‌های تحت رهبری ژوزف استالین، به وفور دیده می‌شد» و در یک طبقه ساخته شد. ولی در سال ۱۹۹۰ میلادی، پایانه جدید و به سبک معماری بین المللی ساخته شده و تا به امروز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

فرودگاه تفلیس

فرودگاه بین المللی تفلیس در سال ۱۹۸۱ جایگاه دوازدهمین فرودگاه پرتردد اتحاد جماهیر شوروی را به خود اختصاص داده و در سال ۱۹۹۸ نیز آمار مسافران آن از مرز ۲۳۰۰۰۰ عبور کرده است.

فرودگاه تفلیس

گفتنی است پایانه جدید و مدرن این فرودگاه تک بانده در سال ۲۰۰۷ میلادی به بهره برداری رسید.

همچنین، طبق آمار اعلام شده از سوی مسئولان، فرودگاه بین المللی تفلیس همچون‌ گذشته جایگاه خود را در صنعت حمل و نقل حفظ کرده و در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ آمار مسافران آن تا ۴۴/۱ میلیون نفر رشد داشته است.

موقعیت جغرافیایی 

موقعیت جغرافیایی فرودگاه تفلیس بر روی نقشه
فرودگاه بین المللی تفلیس در ۱۷ کیلومتری جنوب شرق تفلیس واقع است.

راه‌های دسترسی

فرودگاه تفلیس

قطار: آسان‌ترین و ارزان‌ترین وسیله برای دسترسی به این فرودگاه است. ایستگاه قطار نیزدر فاصله ۷۰ متری از پایانه فرودگاه قرار داشته و به سبک معماری جدید به شکل نیم دایره ساخته شده است.

فرودگاه تفلیس

اتوبوس: یکی دیگر از راه‌های ارتباطی فرودگاه است که ایستگاه آن دقیقا در مقابل سالن پروازهای ورودی قرار دارد. اتوبوس ۳۷ در این ایستگاه به صورت شبانه روزی در تمام روزهای هفته آماده انتقال مسافران از فرودگاه تا مرکز شهر با مبلغ نیم لاری است.

فرودگاه تفلیس

تاکسی: تاکسی‌های فرودگاه بین المللی تفلیس به صورت شبانه‌روزی در مقابل خروجی پایانه فرودگاه آماده انتقال مسافران هستند. فاصله فرودگاه تا مرکز شهر توسط تاکسی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بوده و هزینه آن در حدود ۲۵ لاری است.

سرویس شاتل: فرودگاه تفلیس مجهز به سرویس شاتل نیز بوده و از فرودگاه تا مرکز شهر دارای سه ایستگاه است. فعالیت این سرویس نیز همانند سایر وسائط نقلیه فرودگاه ۲۴ ساعته بوده و هزینه آن ۱۰ لاری به ازای هر نفر است.

اطلاعات پرواز

فرودگاه تفلیس

مطالب مرتبط:

دیدگاه