سفر بهاری ۲ روزه به چهار محال؛ به دیدار اردیبهشت

عماد جعفری
عماد جعفری دوشنبه، ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
سفر بهاری ۲ روزه به چهار محال؛ به دیدار اردیبهشت

سفر بهاری به چهار محال و بختیاری به‌ویژه در اردیبهشت ماه، لمس زیبایی بی بدیل طبیعت خواهد بود. از تالاب چغاخور و گندمان تا دره عشق و آبشار این سفر، طعم تکرار نشدنی بهار خواهد بود. با کجارو همراه باشید.

سفر بهاری به چهار محال، جایی که گاه در یک سوی تالاب و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و سپیدپوش کلار خودنمایی می‌کنند و لختی بعد در سوی دیگر، درختان و چمن‌زارهای وسیع و سرسبز افسون می‌کنند. تصویر آسمان آبی و تکه ابرهای گذرا بر صیقل زیبای آب و رقص کوه‌های کلار در بازتاب آن، تنها یک معنا می‌دهد؛ زیبایی بی حد و حصر.  دامنه‌های زاگرس در چهار محال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۲۵۰ جاذبه‌ی گردشگری و طبیعت‌گردی برجسته، یکی از مقاصد مهم گردشگری در ایران است.

این استان به‌ویژه در گردشگری روستایی و عشایری دارای جاذبه‌های پرشماری است. جنگل‌های بلوط، آبشارها، دشت لاله‌ واژگون، گرداب‌ها و تالاب‌های بسیار زیبایی مانند تالاب چغاخور از زیباترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی و اکوتوریسم در ایران هستند. چهار محال با مناطق کوهستانی و برف‌گیر خود سرچشمه‌ی شماری از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین رودخانه‌های دائمی ایران (همچون رود کارون، دز و زاینده‌رود) را در خود جای داده است.

چهارمحال و بختیاری

استان چهار محال و بختیاری صنایع دستی و گوناگون و رنگارنگی دارد. عشایر کوچ‌نشین و اسکان‌یافته، روستاییان و شهرنشینان هرکدام تولیدات خاص خود را دارند. قالی چال شتری با طرح‌هایی مانند خشتی، لچک ترنج، چو خا، گیوه، گلیم کم چه دان و غیره از جمله‌ی این صنایع دستی هستند. قالی چهار محال و بختیاری و فرش بختیاری که به دست زنان و دختران خوش ذوق این سرزمین در خانه بافته و زایش می‌شود از بهترین ره‌آوردی‌هایی هستند که در این سفر می‌توان آن‌ها را تهیه کرد. گز بلداجی، کشک و قارا، عسل کوهی و بادام و رب انار سوغات‌های خوراکی بسیار پرآوازه‌ای هستند.

چهار محال

چنانچه با خودروی شخصی خود سفر می‌کنید و فرصت کافی دارید، می‌توانید با عبور از مسیرهای پرجاذبه‌ای که معرفی می‌کنیم از جاذبه‌های طبیعت‌گردی برتر این استان بازدید کنید. چنین سفری به‌ویژه برای فصل مناسب است. بهترین زمان برای سفر به زیبایی‌های دامنه‌های پر صلابت زاگرس، فصل بهار و اوایل تابستان است.  گیاهان دارویی و خوراکی بسیاری در طبیعت بهاری این استان می‌رویند. کرفس کوهی، ماما چم چم، موسیر، قارچ کوهی، سیر کوهی و سیاه‌دانه و … از رسته این گیاهان هستند.

از شهرکرد تا دره عشق

  • زمان گردش و سفر: دو روز
  • مسافت سفر (از شهرکرد): حدود ۴۰۰ کیلومتر

مسیر سفر

از شهرکرد به دیدار تالاب چغاخور و گندمان می‌رویم. دیدنی‌های مسیر بلداجی و نیز لردگان را می‌بینیم. به سوی  آتشگاه روانه می‌شویم و به شهرکرد باز می‌گردیم.

 روز اول؛ به سوی گندمان و تالاب چغاخور

بازدید از تالاب چغاخور

  • موقعیت و راه دسترسی: وارد مسیر شهرکرد به شهر کیان شده و پس از عبور از شمس آباد، شلمزار و گهرود و درست قبل از ورودی جاده‌ای که به ایذه می‌رود، در ۶۵ کیلومتری شهرکرد به تالاب چغارخور برسید.

 تالاب چغاخور

زیبایی جغاخور به حدی است که کمتر جاذبه‌ی طبیعت‌گردی نظیر آن را می‌توان در ذهن متبادر ساخت. انعکاس چشم‌انداز زیبای طبیعت پیرامون تالاب در آب و رقص و آواز پرندگان بر سطح تالاب به‌قدری زیبا است که می‌توان ساعت‌ها خیره بدان ایستاد. در بهار در یک سوی تالاب، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و سپیدپوش کلار و در سوی دیگر، درختان و چمن‌زاری وسیع و سرسبز خودنمایی می‌کنند. تصویر آسمان آبی و تکه ابرهای گذرا بر صیقل زیبای آب و رقص کوه‌های کلار در بازتاب آن، زیبایی بی حد و حصری به این تالاب می‌بخشد.

چهارمحال و بختیاری

بازدید از تالاب گندمان و صرف ناهار

  • موقعیت و راه دسترسی: از طریق جاده آسفالته گندمان _ حسین آباد یا جاده خاکی گندمان _ اشکفت زلیخا مسیر را پی بگیرید. تالاب در ۲۸ کیلومتری بروجن در مسیر بروجن – گندمان و در نزدیکی تالاب چغاخور واقع شده است. همچنین جاده حسین آباد در شرق تالاب هم راه دیگری برای دسترسی به تالاب است که پس از دور زدن تالاب در ضلع جنوبی به روستا سفیدآباد منتهی می‌شود.

    تالاب گندمان

پوشش گیاهی تالاب گندمان را عمدتا گونه‌های حاشیه‌ای و نم پسند تشکیل می‌دهد. در کنار تالاب می‌توانید گیاهانی مثل بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش را به تماشا بنشینید. پرندگانی مثل لک‌لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب گندمان دیده می‌شوند. ماهی‌های تالاب هم شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی هستند. تالاب گندمان در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری کشور قرار دارد و از بهترین مقاصد پرنده‌ نگری ایران به حساب می‌آید. در کنار تالاب گندمان امکانات ویژه تفریحی و ورزشی مثل پرورش و نگهداری اسب و همچنین فضایی برای سوارکاری در مرغزار پیرامون تالاب فراهم شده که می‌تواند برنامه سفر شما را هیجان‌ انگیزتر کند.

تالاب گندمان

 به سوی لردگان و بازدید از چشمه برم

چشمه برم

  • موقعیت و راه دسترسی: مرکز شهر لردگان

چشمه برم

اطراف این چشمه به‌صورت پارکی جهت تفرج و گذراندن اوقات فراغت اهالی شهر لردگان و گردشگران فضاسازی شده است. این چشمه دارای جاده آسفالته، فضای سبز، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، سکوی نشیمن، دسترسی به واحد پذیرایی و اقامتی، تجهیزات جهت بازی کودکان و نیز پارکینگ است. این منطقه با درختان کهن‌سال و سایه‌سارهای فراوان بسیار مورد استقبال گردشگران است.

اقامت در لردگان

  • واحد اقامتی بهاران در  لردگان (تلفن: ۵۲۲۲۴۴۱-۰۳۸۲)
  • هتل زاگرس در لردگان (تلفن: ۵۲۲۰۱۵۵-۰۳۸۲)

روز دوم؛ از آتشگاه به عشق می‌رسیم...

 بازدید از آبشارهای زیبای آتشگاه

  • موقعیت و راه دسترسی: آبشار آتشگاه در  ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و ۴۰ کیلومتری شهر لردگان در دره ای روح افزا به طول دو کیلومتر قرار گرفته است. مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان را فضای سرسبز و بی‌نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی فراگرفته است. 

    آتشگاه

این آبشار که به آبشار مینیاتوری ایران معروف است یکی از بی‌نظیر‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشور به شمار می‌رود. آتشگاه به دره‌ای می‌ریزد که با پستی و بلندی‌های خود آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد می‌کند و یکی از بی‌نظیرترین‌ترین جلوه‌های طبیعت را به وجود می‌آورد. مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان از فضای پرسیب و سرسبزی می‌گذرد که در آن می‌توانید انواع درختان و گیاهان جنگلی کمیاب را ببینید.  شیب زیاد و پستی و بلندی های دره، آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد کرده است. پیوند عناصر زیبای طبیعی مانند دره، سبز زار و اقلیم مناسب، فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفرج در این مکان فراهم می آورد.

دره عشق و آبشار

  • موقعیت و راه دسترسی: این منطقه‌ی بسیار زیبا در ۴۵ کیلومتری اردل و در مسیر اردل – ایذه قرار دارد.

دره عشق و آبشار

این ابشار با سرعت زیاد از دل كوه بیرون می جهد و بیش از یكصدمتر ارتفاع دارد. در كنار این آبشار رود كارون به‌آرامی جاری است و در تركیب با انارستان‌ها و شالیزارهای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای شگفت‌انگیزی را به وجود آورده است. در اكثر فصول سال به‌ویژه بهار بازدید از این آبشار مناسب است.

 بازگشت به شهرکرد...

 پیشنهاد ویژه

زاگرس

اگر اهل کوهنوردی باشید، می‌توانید با صعود از کوه‌های اطراف تالاب جغاخور و قله کلار سفر خود را به کمال برسانید. منظره دریاچه چغاخور، گل‌های لاله و چمنزارهای پیرامون آن از ارتفاعات اطراف، به‌ویژه در بهار، بی‌نهایت زیبا، نفس‌گیر و آرام است و تماشای آن از فراز کوه‌ها تجربه‌ای منحصربه‌فرد است.

مجهز سفر کنید:

چهارمحال و بختیاری

مطالب مرتبط:

دیدگاه