شهرهای دانشجویی در نروژ، کشوری با تحصیلات رایگان

عماد جعفری
عماد جعفری شنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
شهرهای دانشجویی در نروژ، کشوری با تحصیلات رایگان

تحصیل رایگان در نروژ، درآمدهای سرانه بالا، طبیعت زیبا و دانشگاه‌های برجسته و معتبر، این کشور را به یکی از بهترین مقاصد تحصیلی بدل کرده است. با شهرهای دانشجویی نروژ آشنا می‌شوبم. با کجارو همراه باشید.

نروژ به پاس کوه‌ها، کرانه خلیجی، دریای تاریخی، زندگی ساحلی منحصربه‌فرد، تابش پرتو خورشید در نیمه‌شب در درازنای ماه‌های تابستان و عملکرد درخشان در بازی‌های المپیک زمستانی کشوری شناخته شده است. تحصیل در نروژ همچنین انتخابی پرطرفدار برای دانشجویان بین‌المللی است. به‌علت وجود بن‌مایه‌های نفت و گاز دریایی، نروژ دارای رتبه چهارم درآمد سرانه در جهان و دارای یکی از بالاترین استانداردهای زندگی است. این کشور، عضو بسیاری از سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل متحد، ناتو، شورای اروپا و شورای نوردیک، سازمان تجارت جهانی و OECD است. با وجود اینکه نروژ عضویت کامل در اتحادیه اروپا را رد کرده است همچنان بخشی از منطقه شینگن بوده و روابط نزدیک با اتحادیه اروپا (EU) را حفظ کرده است.

نروژ

آمورش عالی در نروژ در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ارائه می‌شود، ۴ دانشگاه در نروژ در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان (QS) در سال ۲۰۱۶/۱۷ قرار دارند که همه آن‌ها، از دانشگاه‌های دولتی هستند. دانشگاه اسلو (University of Oslo) با رده ۱۱۳ جهانی، دانشگاه برگن (University of Bergen) با رتبه ۱۷۷ جهانی، دانشگاه دانش و فناوری نروژ (Norwegian University of Science and Technology) با رده ۲۵۹ جهانی و دانشگاه ترومسو دانشگاه شمالی نروژ (University of Tromsø) با رتبه ۳۷۷ جهانی. دانشجویانی که خواهان تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی هستند می‌توانند در بیش از ۲۰۰ برنامه کارشناسی ارشد و بسیاری از دوره‌های کارشناسی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، شرکت کنند.

بیشتر بخوانید:

به‌عنوان نمونه، برنامه‌های ارائه‌شده به زبان انگلیسی در دانشگاه اسلو و در علوم انسانی، علوم اجتماعی، حقوق، الهیات، ریاضیات و علوم طبیعی، آموزش‌وپرورش، پزشکی، دندانپزشکی، انرژی، توسعه، مطالعات جنسیتی و فلسفه نروژی نیاز به هیچ‌دانشی از زبان نروژی ندارد. نروژ با انگیزه برپایی نظام‌های آموزش عالی سازگار با اروپا پیمان بولونیا را امضا کرده است. تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی ۳ ساله، در مقطع کارشناسی ارشد ۲ ساله و در مقطع دکتری سه یا ۴ ساله است. شما همچنین می‌توانید یک دوره ۵ ساله شامل آمیخته‌ای از دوره کارشناسی و فوق‌لیسانس (که بیشتر در رشته‌های معماری، مدیریت بازرگانی، مهندسی، دندانپزشکی و حقوق ارائه می‌شود) را نیز نتخاب کنید.

شهرهای تحصیلی نروژ

اسلو (Oslo)

شهرهای تحصیلی نروژ اسلو

اسلو پایتخت نروژ و مرکز اقتصادی و دولتی کشور است. اسلو بارها و بارها به‌عنوان یکی از گران‌ترین شهرهای جهان نامیده شده است، اما این شهر همچنین در رتبه‌بندی بهترین شهرها برای زندگی در جهان در رده‌های بالا قرار دارد. با توجه به رشد جمعیت مهاجر آن، اسلو به‌عنوان «دیگ جوشان» نروژ با هجوم مستمر مردم از سراسر جهان (بزرگ‌ترین گروه از سوئد، لهستان و پاکستان) شناخته شده است. نتیجه تنوع فرهنگی و قومی به این معنی است که هیچ محدودیتی برای تنوع در غذاهای اسلو، هنر و خرید وجود ندارد.

زندگی و فرهنگ غنی، آسان بودن سفر به مرکز شهر اسلو از اطراف با پای پیاده و فرصت بازدید از موزه‌ها، گالری‌ها، کافه‌ها، تالارهای موسیقی و جشنواره‌ها این شهر را به بهترین گزینه برای تحصیل در نروژ تبدیل کرده است. اسلو همچنین به‌عنوان مکان زندگی برخی از ثروتمندترین افراد نروژ است. گزینه‌های دیگر که ممکن است برای دانشجویان بین‌المللی جذاب باشد شامل پیاده‌روی، ورزش‌های آبی، پیست اسکی، اسکیت روی یخ و دوچرخه‌سواری می‌شود.

بیشتر بخوانید:

اسلو

دانشگاه اسلو  برترین دانشگاه نروژ، در رتبه ۱۱۳ در رتبه‌بندی QS در این شهر قرار دارد. دیگر دانشگاه‌های معتبر اسلو بر این پایه‌اند:

  • آموزشکده کسب‌وکار نروژ (BI Norwegian Business School)
  • کالج اسلو (Oslo University College) (که بسیاری از دوره‌ها را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد)
  • مدرسه علوم ورزشی نروژ (Norwegian School of Sports Sciences)
  • مدرسه معماری اسلو (Oslo School of Architecture)
  • آکادمی موسیقی و دانشگاه علوم زندگی نروژ (Norwegian Academy of Music)

برگن (Bergen)

بر گن  (Bergen)

دومین شهر بزرگ نروژ، برگن است که در سواحل غرب واقع‌شده است. این شهر به انگیزه محصور شدن با کوه‌های متعدد به نام شهر هفت کوه شناخته شده می‌شود که این شهر را برای پیاده‌روی در تابستان و اسکی در زمستان ایدئال می‌کند. همچنین برگن یکی از شهرهای ساحلی جذاب در نروژ است که به‌علت فستیوال‌هایی مانند جشنواره یک هفته‌ای بین‌المللی فیلم، جشنواره Reggae Festival، جشنواره بین‌المللی برگن و جشنواره دو هفته‌ای Nattjazz (دیرپاترین جشنواره جاز در اروپا) مشهور است. این شهر یک مرکز بین‌المللی برای پرورش آبزیان، کشتیرانی، گردشگری، امور مالی و آموزش عالی است.  برگن همچنین به‌عنوان شهری مناسب برای تحصیل در نروژ، محل برپایی سومین دانشگاه بزرگ و دومین دانشگاه برتر نروژ، دانشگاه برگن با رتبه ۱۷۷ جهانی است. دیگر دانشگاه‌های معتبر برگن بر این پایه‌اند: 

  • کالج برگن (Bergen University College)
  • بنیاد تحقیقات دریایی (Norwegian Institute of Marine Research)
  • مدرسه اقتصاد نروژ (Norwegian School of Economics) یکی از معتبرترین مدارس کسب‌وکار در نروژ

تر وندهایم (Trondheim)

تر وندهایم (Trondheim)

 به‌عنوان یک شهری قدیمی در مرکز نروژ، تر وندهایم دارای میراث فرهنگی غنی است. این شهر یکی از کهن‌ترین شهرهای نروژ است و مکان‌های بسیاری در مرکز شهر و اطراف آن برای گشت‌وگذار وجود دارد. جاذبه‌های مهم آن بر این پایه‌اند کلیسای جامع Nidaros، کنده کاری‌های تاریخی روی سنگ، کاخ‌ها و خانه‌های ساحلی. تر وندهایم اگرچه شهر کوچکی است ولی با داشتن جامعه دانشجویی گوناگون (یک‌هشتم جمعیت شهر دانشجو هستند) یکی از شهرهای مناسب برای تحصیل در نروژ به شمار می‌رود. دانشگاه دانش و فناوری نروژ با رتبه ۲۵۴ جهانی در این شهر قرار دارد. دیگر مرکز آموزشی معتبر این شهر دانشگاه (Sør-Trøndelag University College) است.

 بیشتر بخوانید:

کریستین سان (Kristiansand)

کریستین سان (Kristiansand)

کریستین سان (Kristiansand)

کریستین سان در ساحل جنوبی نروژ واقع شده و با دریا و فلات گسترده اطراف آن در تعطیلات تابستان مکانی محبوب برای لذت بردن از فرهنگ ساحلی نروژی است. شما همچنین می‌توانید از باغ وحش کریستین سان و پارک تفریحی در شرق شهر، اجراهای موسیقی زنده یا جشنواره‌های فراوان لذت ببرید. کریستین سان که پیش‌تر به‌عنوان یک دژ نظامی مهم شناخته می‌شد در حال حاضر به‌عنوان پایتخت تجاری جنوب نروژ به شمار آورده می‌شود و دارای یک منطقه بزرگ شهری پر از کارخانه، پالایشگاه، کشتی‌سازی و تعمیرات و یک منطقه صنعتی به‌عنوان کورزویک است. این شهر همچنین از راه هوا، دریا و راه‌آهن به قاره اروپا متصل می‌شود.

کریستین سان (Kristiansand)

این شهر همچنین یکی از گزینه‌های جذاب برای تحصیل در نروژ محسوب می‌شود و دانشگاه University of Adger در شرق این شهر واقع شده است و از ساختمان اردوگاه نظامی قدیمی به یک ساختمان نو در سال ۲۰۰۱ نقل‌مکان کرده است. در UiA بسیاری از رشته‌ها تدریس می‌شود، اما تنها چندین رشته به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. با این وجود بسیاری از شهروندان کریستین سان زبان انگلیسی را روان سخن می‌گویند. دانشگاه‌های دیگر در کریستین سان شامل کالج Noroff University College، آموزش موسیقی در Musikkens hus (خانه موسیقی) و چندین مرکز آموزشی می‌شود.

در همین زمینه:

کریستین سان (Kristiansand)

مطالب مرتبط:

منبع topuniversities

دیدگاه