روسیه میزبان جام جهانی 2018، معرفی شهر به شهر (قسمت اول)

عماد جعفری
عماد جعفری پنجشنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
روسیه میزبان جام جهانی 2018، معرفی شهر به شهر  (قسمت اول)

جام جهانی 2018 که تاریخ آن را به جام جهانی روسیه خواهد شناخت، به‌دلیل نزدیکی روسیه به کشورمان و نیز فرمان ولادمیر پوتین برای لغو ویزا تماشاچیان، بهترین فرصت برای سفر به شهرهای میزبان و تماشای جام خواهد بود. با کجارو همراه باشید.

همواره میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا، برای مشاهده رقابت تیم‌های موردعلاقه‌شان به کشور میزبان جام جهانی سفر می‌کنند.جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸، که بیست و یکمین دوره جام جهانی است، در کشور روسیه برگزار خواهد شد. تاریخ برگزاری این مراسم نیز از تاریخ چهارده ژوئن ۲۰۱۸ تا پانزده ژوئیه ۲۰۱۸ خواهد بود و شهرهای کالینینگراد (Kaliningrad)، قازان (Kazan)، مسکو ، نیژنی نووگورود (Nizhny Novgorod)، روستوف نا دونو (Rostov-on-Don)، سن پترزبورگ ، سامارا (Samara)، سارانسک (Saransk)، سوچی (Sochi)، ولگوگراد (Volgograd) و یکاترینبورگ (Ekaterinburg)  میزبان جام جهانی خواهند بود. مسافت به نسبت نزدیک روسیه با کشورمان و فرمان ولادمیر پوتین مبنی بر لغو ویزا برای تماشاگران جام بیست و یکم، شرایط منحصربه‌فردی برای بازدید از رقابت‌ها فراهم آورده و به تبع آن معرفی شهرهای میزبان را ضرورت داده است. در این سری از مقالات کجارو به معرفی این شهرها می‌پردازیم.

میزبان جام جهانی روسیه

اکاترینبورگ (Ekaterinburg)

کاترینبورگ

 

  • بنیاد گذاری(شهر): ۱۷۲۳ میلادی
  • جمعیت: ۱,۳۷۲,۸۰۰ نفر
  • فاصله تا مسکو (پایتخت روسیه): ۱۷۵۵ کیلومتر

اکاترینبورگ چهارمین شهر پرجمعیت کشور روسیه است و یکی از ۱۲ شهر روسیه که بیش از ۱ میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر در حال حاضر  زیر ساخت‌هایی در حد جهانی دارد و دربرگیرنده یک مترو کارآمد و فرودگاه بسیار عالی است. اکاترینبورگ که پایتخت استان سوردلوفسک به‌حساب می‌آید، از شناخته‌ترین مراکز هنری و ورزشی روسیه است و نیز پس از مسکو و سن‌پترزبورگ سومین شهر سیاسی روسیه به حساب می‌آید.  این شهر همچنین به‌عنوان کانون صنعتی و فرهنگی ناحیه فدرالی اورال شناخته می‌شود. ایکاترینبورگ با جمعیتی بیش از یک میلیون سیصد هزار نفر، چهارمین شهر پرجمعیت روسیه است. شهر اکاترینبورگ با چند شهر خواهرخوانده است. (شهر همدان ایران نیز جزء خواهرخوانده‌های این شهر است.) این شهر مرز طبیعی میان آسیا و اروپا در تقاطع دو قاره است؛ دارای دشت‌هایی بارور و مناسب برای کشاورزی است.  این جایگاه ویژه باعث شده که اکاترینبورگ ویژگی‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ویژه‌ای داشته باشد. ایکاترینبورگ نیز مانند بیشتر شهرهای روسیه زمستان‌های سرد دارد؛ ولی در تابستان هوای این شهر کمابیش معتدل بوده و دما نزدیک به ۱۸ درجه سانتی‌گراد می‌شود.

نماد شهر

ورزشگاه سینا را آرنا در اِکاترینبورگ

اکاترینبورگ (Ekaterinburg)

  • گنجایش: ۴۷۰۰۰ نفر هنگام برگزاری جام جهانی، ۳۳۰۰۰ نفر پس از جام
  • هزینه ساخت: ۱۵ میلیارد روبل (هم ارز ۱۰۰۰ میلیارد تومان)
  • تاریخ گشایش: ۲۰۱۷

ورزشگاه مرکزی شهر اکاتریتبورگ، به‌زودی موردبازسازی قرار می‌گیرد، تا به‌عنوان یکی از ۱۲ ورزشگاه جام جهانی به‌کاررفته شود. با این همه، صرف این هزینه سنگین برای ورزشگاهی که چندان هم فرسوده و غیرقابل بهره نبوده، بسیار مورد نکوهش قرار گرفته است.

سارانسک (Saransk)

سارانسک (Saransk)

  • بنیان‌گذاری: ۱۶۴۱
  • جمعیت: ۳۳۹,۴۰۰ نفر
  • فاصله تا مسکو: ۶۵۰ کیلومتر

سارانسک شهری است در مرکز بخش اروپایی روسیه و جمعیت آن پیرامون سیصد هزار نفر است. سارانسک شهر اسطوره‌ها و افسانه‌ها بوده، کلیساها و موزه‌های دیدنی فراوانی در خود دارد. سارانسک محلی برای برگزاری جشنواره قوم شناسی با هدف حفظ هویت ملی، فرهنگ و آیین‌ها و رسوم روسیه است. ورزشگاه یو بی لینی شهر سارانسک، میزبان تعدادی از بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه خواهد بود. شهرستان سارانسک نسبتا کوچک است اما رواج ورزش در آن زیاد است، 

بیشتر بخوانید:

ورزشگاه یو بی لینی یکی از میزبان‌های جام جهانی است. این ورزشگاه به نگاره بیضی طراحی شده است و نمای بیرونی آن آمیخته از رنگ‌های نارنجی، سرخ و سپید است که هر رنگ نمایانگر افتخارات موردوویا است. این ورزشگاه نوساز ۴۵۰۰۰ نفر گنجایش دارد و میزبانی ۴ دیدار جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ بر دوش این استادیوم است. 

نماد شهر

 

  • سارانسک (Saransk)

نماد این شهر پرنده‌ای است که به پرنده آفرینش زبانزد شده و نشان‌دهنده نیرومندی و سرشت مورودیا است.

ورزشگاه یوبیلینی آرنا در سارانسک

سارانسک (Saransk)

  • گنجایش: ۴۵۰۰۰ نفر در طول مسابقات جام جهانی
  • هزینه ساخت: ۱۳.۵ میلیارد روبل (هم ارز ۹۵۰ میلیارد تومان)
  • تاریخ افتتاح: ۲۰۱۷

یکی دیگر از ورزشگاه‌های زیبای جام‌جهانی ۲۰۱۸ که پیش‌بینی می‌شود میزبان مسابقات حساسی باشد. به‌تازگی کارگزاران ساخت این ورزشگاه از پیشرفت ۲۰ درصدی ساخت این پروژه گزارش داده‌اند.

 

مسکو (Moscow)

مسکو (Moscow)

  • بنیان‌گذاری: ۱۱۴۷
  • جمعیت: ۱۱,۹۵۱,۰۰۰
  • فاصله با مسکو: ۰

مسکو پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر روسیه است. این شهر از مهم‌ترین مراکز سیاسی، اقتصادی، مذهبی، تاریخی، مالی، آموزشی و ترابری روسیه و اروپا برشمرده می‌شود. شهر مسکو، با بیش از یازده میلیون نفر جمعیت، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای قاره اروپا به شمار می‌رود. چهار فرودگاه بین‌المللی، نه ایستگاه راه‌آهن، مترو مسکو که یکی از عمیق‌ترین تونل‌های دنیاست، در این شهر قرار دارد. مترو مسکو با ۱۸۵ ایستگاه یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های مترو در دنیا بوده و مسافران بی‌شماری را جابه‌جا می‌کند.

مسکو (Moscow)

 

مسکو دارای اقلیم قاره‌ای مرطوب با زمستان‌های دیرپا و سرد است. از فراز جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به کلیسای جامع سنت باسیل، کاخ کرملین، میدان سرخ، نگارخانه ترتیاکوف، آسمان‌نمای مسکو، تا تر بولشوی، تئاتر مالی و کیلومتر صفر روسیه اشاره کرد. لازم به یاد آوری است که متروی مسکو نیز از رسته جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌آید. به باور برخی، متروی مسکو، یک نگارستان هنری است. طراحی داخلی متروی مسکو، بسیار زیبا بوده و گردشگران را محو معماری خود می‌کند.

کرملین مسکو 1

 

مسکو سالانه میزبان بیش از ۴ میلیون گردشگر است،  مسکو با دو ورزشگاه از جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ میزبانی خواهد کرد. نخست ورزشگاه لوژنیکی که برجسته‌ترین ورزشگاه روسیه است، این ورزشگاه بازسازی شده و میزبان ۷ دیدار از جمله بازی نیمه پایانی و فینال خواهد بود. لوژینکی گنجایش ۸۱۰۰۰ نفر را داراست. ورزشگاه دیگر اوتکریتیه نام دارد با گنجایش ۴۵۰۰۰ نفر که میزبانی ۵ دیدار را بر عهده دارد.

نماد شهر 

 

  • نماد مسکو

 

مسکو یکی از بزرگ‌ترین پایتخت‌های جهان است و این نماد رنگارنگ نشان‌دهنده معماری تاریخی مسکو است.

 

ورزشگاه اسپارتاک آرنا (اوتکریتی آرنا)، مسکو

مسکو (Moscow)

  • گنجایش: ۴۲۰۰۰ نفر (۴۴۰۰۰ نفر در جام جهانی ۲۰۱۸)
  • هزینه ساخت: ۱۵ میلیارد روبل (هم ارز ۱۰۰۰ میلیارد تومان)
  • تاریخ گشایش: سپتامبر ۲۰۱۴

می‌توان گفت اسپارتاک آرنا، نخستین ورزشگاه ویژه جام‌جهانی است که کار ساخت آن به پایان رسیده و به‌تازگی افتاح شده است. ۵ سپتامبر و با بازی دوستانه بین تیم‌های اسپارتاک مسکو و ستاره سرخ، این ورزشگاه راه‌اندازی شد. همان طور که از نام این ورزشگاه پیدا است، مالکیتش از آنِ تیم اسپارتاک مسکو است.

ورزشگاه لژ نیکی آرنا، مسکو

ورزشگاه لژ نیکی آرنا، مسکو

  • گنجایش: ۸۱۰۰۰ نفر
  • هزینه ساخت: ۲۰ میلیارد روبل (هم ارز ۱۳۰۰ میلیارد تومان)
  • تاریخ گشایش: می ۲۰۱۷

اصلی‌ترین ورزشگاه فوتبال روسیه، که پیش‌ازاین «لنین» نام داشته، مورد بازسازی قرار گرفته تا در جام جهانی به‌عنوان بزرگ‌ترین ورزشگاه مورد استفاده قرار گیرد. از همین حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که فینال جام در این ورزشگاه برگزار ‌می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع welcome2018

دیدگاه